Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Binnen de "ruimte" die je verdeler intern heeft kun je wat spelen me het tijdstip door gemonteerd de verdeler wat te verdraaien. Hiemee verander je wel de hoeveelheid centrifugaal vervroeging (verende werking van je binnenwerk) omdat je de buitenzijde verdraait t.o.v. het binnenwerk.bmw e12 e21 wrote:Ok, bedankt.
De stroomverdeler kan je dus niet ''een tand verkeerd zetten(heb ik es ergens gelezen)''
Zolang de vinger met streepje overeenkomt, nokkenas en krukas met merkteken gelijk is het altijd goed?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ik heb nog even foto's geemaakt van mijn blok met de merkpunten:
1.) Krukas merktekens moeten overeenkomen;
2.) Nokkenas merktekens moeten overeen komen;
3.) Dan staan de nokken van cilinder 6 dus zo;
4.) Vinger van de stroomverdeler moet overeenkomen met het streepje.
Correct me if I am wrong.
1.) Krukas merktekens moeten overeenkomen;
2.) Nokkenas merktekens moeten overeen komen;
3.) Dan staan de nokken van cilinder 6 dus zo;
4.) Vinger van de stroomverdeler moet overeenkomen met het streepje.
Correct me if I am wrong.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Je heb bijna alles goed maar je moet controleren of cylinder 1 beiden nokken kleppen gesloten zijn.
Dit betekent dat beiden tuimelaars op het diepste punt van de nokkenas liggen.
Merktekens zijn verder goed zo.
Dit betekent dat beiden tuimelaars op het diepste punt van de nokkenas liggen.
Merktekens zijn verder goed zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Hier nog even de nokken van cilinder 1, die staan naar onder, dus de kleppen zijn toe.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Lijkt mij ook zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Peter,
Alvast bedankt voor de hulp.
De kop staat er nu op met alle merktekens op de juiste plaats.
Ik heb nog 1 vraag, je schrijft:
Vervolgens draai je op de krukaspoulie de gehele motor tweemaal rond maar dan linksom (tegengesteld aan de normale draairichting). Zorg dat de spanner tegen de riem aan blijft en controleer de merktekens.
Bedoel je links om zoals op de bijgevoegde foto vanuit bestuurders positie bekeken?
Remy
Alvast bedankt voor de hulp.
De kop staat er nu op met alle merktekens op de juiste plaats.
Ik heb nog 1 vraag, je schrijft:
Vervolgens draai je op de krukaspoulie de gehele motor tweemaal rond maar dan linksom (tegengesteld aan de normale draairichting). Zorg dat de spanner tegen de riem aan blijft en controleer de merktekens.
Bedoel je links om zoals op de bijgevoegde foto vanuit bestuurders positie bekeken?
Remy
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ik heb het niet verzonnen dat je in tegengestelde richting moet draaien maar dat is om de juiste spanning te verkrijgen (dus zorgen dat de spanner kan bewegen d.m.v. de veerspanning). Als ik me niet vergis is jouw rode pijl de normale draairichting.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Bedankt voor de verduidelijking.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Wegens soms rolgeluiden bij draaiende motor moet de distributie weer los.
Nu wil ik ook de spanrolveer vervangen. Weet iemand het bmwnummer hiervan voor een hele late type 2 M20?
Nu wil ik ook de spanrolveer vervangen. Weet iemand het bmwnummer hiervan voor een hele late type 2 M20?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
FF opzoeken via de bekende links van bmwclassic of bmwfans.info
Maar daar komt je geluid niet vandaan, kan zijn dat de riem tegen de rubber spatplaat aan loopt
Maar daar komt je geluid niet vandaan, kan zijn dat de riem tegen de rubber spatplaat aan loopt
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Ja, dat heb ik gedaan. Daar staan 2 verschillende maar bij beide staat bij INFO: Tooth belt rectangular profile. En ik heb afgeronde tanden.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... 1718805_13
Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik dat eens testen met die rubber weg te nemen. Je bedoelt toch die aan ontstekingskant achter bovenste distributiedeksel?
Oei, die is slecht toegankelijk.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... 1718805_13
Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik dat eens testen met die rubber weg te nemen. Je bedoelt toch die aan ontstekingskant achter bovenste distributiedeksel?
Oei, die is slecht toegankelijk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Dat rubber inderdaad, meestal zit het bijv slecht om het deksel geklemd en dan gaat 'ie aanlopen.
Spanveer: vreemd idd, heb in mijn archieven gekeken maar destijds niet de spanveer vervangen, zeer waarschijnlijk omdat ik er nog 1 had liggen. De site van BMW Classic is off line dus die kan ook niet geraadpleegd worden, miss even afwachten tot die weer in de lucht is, of even navragen bij de dealer. Anders toch maar de oude hergebruiken.
Spanveer: vreemd idd, heb in mijn archieven gekeken maar destijds niet de spanveer vervangen, zeer waarschijnlijk omdat ik er nog 1 had liggen. De site van BMW Classic is off line dus die kan ook niet geraadpleegd worden, miss even afwachten tot die weer in de lucht is, of even navragen bij de dealer. Anders toch maar de oude hergebruiken.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Zou het niet zo zijn dat de spanveer van een e30 323i dezelfde is als een late e21 323i met ronde D-riem vertanding?
Ze hadden beide ronde vertanding, niet?
Dan zou het deze zijn:
11 31 1 267 746
zie
http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ooth_belt/
Ze hadden beide ronde vertanding, niet?
Dan zou het deze zijn:
11 31 1 267 746
zie
http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ooth_belt/
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor
Naar mijn weten zijn de spanveren van late e21 320/323i en vroege e30 320i/323i dezelfde
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195