Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ik heb geen problemen met omgeboord, maar niet in combinatie met vulringen. Heb wat Mini schijven te leen gdhad van de dealer maar zag nog geen eenvoudige oplossing om ze pas te maken, veel te plat dus qua ET kom je voor geen meter weg.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Hier een e21 323i remupgrade voorkant:
http://www.e21-power.wg.am/bremsenumbau.html
ATE-Powerdisk Bremsscheiben vom E24/E28 - 282x25mm
4-Kolben Bremssattel für VA vom E23 (Kolbendurchmesser 40mm)
Bremsbeläge EBC RedStuff
Bremssattel für die HA vom E30 325i (Kolbendurchmesser 33mm)
größerer Hauptbremszylinder mit 22,2mm Durchmesser (aus E12 oder E28)
http://www.e21-power.wg.am/bremsenumbau.html
ATE-Powerdisk Bremsscheiben vom E24/E28 - 282x25mm
4-Kolben Bremssattel für VA vom E23 (Kolbendurchmesser 40mm)
Bremsbeläge EBC RedStuff
Bremssattel für die HA vom E30 325i (Kolbendurchmesser 33mm)
größerer Hauptbremszylinder mit 22,2mm Durchmesser (aus E12 oder E28)
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Tsja, weer met brackets én vulringen...
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ik heb toch wat vragen rond de ombouw met Volvo 4 pots remklauwen.
Zouden er verschillende types zijn van deze 4 pots klauwen ?
Namelijk ik heb ze gemonteerd op mijn standaard geventileerde schijven.
Tussen de veerpoot en de klauw heb ik een rondsel geplaatst om de schijf beter gecentreerd te krijgen. Rondsel L en R is niet gelijk.
Maar nu ik de remschoenen heb gemonteerd zie ik dat de remschoenen +/- 0,5cm boven de remschijven uitkomen. Dit betekent dat er x oppervlakte van de remschoen niet benut wordt en waardoor de remkracht niet optimaal is of zou kunnen zijn.
De speling tussen de kop van de remschijf en de remklauw is bijna 1,5 cm.
Ik dacht eerst dat ik een verkeerd type remschrijf erop had. Nagemeten en deze klopt, met specificaties, 255mm diameter.
Ik heb bv. ook geen stukje van de remschoen moeten wegvijlen zodat deze de bevestigingsbout van de klauw niet hinderen. Cfr Wondermike.
Originele Volvo onderdelen gebruikt.
Je ziet dat het niet nodig was iets weg te vijlen van de remschoen
Rondsel tussen de klauw en veerpoot
Ruime speling tussen kop van remschijf tov klauw.
Remschoen komt ruim boven de remschijf uit.
Van de stofplaat heb ik ook weinig of geen materiaal moeten wegnemen om de remklauw vlot te kunnen monteren.
Heb ik dan toch een ander type klauw?
Dit klopt niet met wat ik bij andere forumers al heb gezien.
Als ik de remklauw +/- 1 cm meer naar het ceter van de remschijf zou kunnen brengen zit alles perfect.
Alle info is welkom !!!
Zouden er verschillende types zijn van deze 4 pots klauwen ?
Namelijk ik heb ze gemonteerd op mijn standaard geventileerde schijven.
Tussen de veerpoot en de klauw heb ik een rondsel geplaatst om de schijf beter gecentreerd te krijgen. Rondsel L en R is niet gelijk.
Maar nu ik de remschoenen heb gemonteerd zie ik dat de remschoenen +/- 0,5cm boven de remschijven uitkomen. Dit betekent dat er x oppervlakte van de remschoen niet benut wordt en waardoor de remkracht niet optimaal is of zou kunnen zijn.
De speling tussen de kop van de remschijf en de remklauw is bijna 1,5 cm.
Ik dacht eerst dat ik een verkeerd type remschrijf erop had. Nagemeten en deze klopt, met specificaties, 255mm diameter.
Ik heb bv. ook geen stukje van de remschoen moeten wegvijlen zodat deze de bevestigingsbout van de klauw niet hinderen. Cfr Wondermike.
Originele Volvo onderdelen gebruikt.
Je ziet dat het niet nodig was iets weg te vijlen van de remschoen
Rondsel tussen de klauw en veerpoot
Ruime speling tussen kop van remschijf tov klauw.
Remschoen komt ruim boven de remschijf uit.
Van de stofplaat heb ik ook weinig of geen materiaal moeten wegnemen om de remklauw vlot te kunnen monteren.
Heb ik dan toch een ander type klauw?
Dit klopt niet met wat ik bij andere forumers al heb gezien.
Als ik de remklauw +/- 1 cm meer naar het ceter van de remschijf zou kunnen brengen zit alles perfect.
Alle info is welkom !!!
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Geert, ik denk dat jij de sleuven bent vergeten te maken, die zijn bij de Volvo klauwen wel nodig. Zie ook http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... pgrade-DIY
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Bimmerforums? Ben jij niet goed?
Gewoon even naar dit topic voor uitleg en plaatjes http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=756 volgens mij staat dat slotten al op pag 1 uitgelegd
Gewoon even naar dit topic voor uitleg en plaatjes http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=756 volgens mij staat dat slotten al op pag 1 uitgelegd
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ai Ai Ai .
Dit heb ik niet gedaan.
Zoals eerder al vermeld kom ik niet op het Engelse gedeelte van de site.
In deze topic had ik het niet terug gevonden.
Vandaar dat ik er vanuit ging dat het 1/1 zou passen.
Alles terug demonteren en sleuven laten frezen.
Dit heb ik niet gedaan.
Zoals eerder al vermeld kom ik niet op het Engelse gedeelte van de site.
In deze topic had ik het niet terug gevonden.
Vandaar dat ik er vanuit ging dat het 1/1 zou passen.
Alles terug demonteren en sleuven laten frezen.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Zo'n mooi project Geert, maar dat zijn strafpunten hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Gelukkig kan ik de strafpunten wegwerken
E21 323i. Baur Alpine White '80
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Mmm gebak
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Iets met aardbeitjes is altijd goed hier
So many cars, so little time
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
En veel slagroom waarschijnlijk.
E21 323i. Baur Alpine White '80
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Sinds ik de Weber heb moet ik ook gaan nadenken over remmen omdat er toch wel iets meer vermogen is.
Ik heb nog ongeventileerde schijven en ik heb ooit eens old stock ATE remblokken gekocht.
Nu wil ik best Ferodo 2500 kopen, maar hoe veranderen die het remgedrag? Remmen die eigenlijk wel als je met -10 over de snelweg tuft en ineens moet gaan stilstaan?
In de Eifel heb ik een keer de remmen te warm gehad en later ook nog een keer hier in het noorden. Nu zijn die oude ATE's waarschijnlijk niet echt geschikt voor veel warmte, kunnen die Ferodo's ook meer warmte aan? Of zou ik eerst geventileerde schijven nemen voordat ik aan de Ferodo's begin?
Ik heb nog ongeventileerde schijven en ik heb ooit eens old stock ATE remblokken gekocht.
Nu wil ik best Ferodo 2500 kopen, maar hoe veranderen die het remgedrag? Remmen die eigenlijk wel als je met -10 over de snelweg tuft en ineens moet gaan stilstaan?
In de Eifel heb ik een keer de remmen te warm gehad en later ook nog een keer hier in het noorden. Nu zijn die oude ATE's waarschijnlijk niet echt geschikt voor veel warmte, kunnen die Ferodo's ook meer warmte aan? Of zou ik eerst geventileerde schijven nemen voordat ik aan de Ferodo's begin?