Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Afstelprocedure wel exact stap voor stap gevolgd?
Regards/groeten, Jeroen
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 75
- Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
- Location: Brunssum, Netherlands
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Hoi Jeroen,Jeroen wrote:Afstelprocedure wel exact stap voor stap gevolgd?
Ja ik heb alles zo goed als gevolgd alhoewel ik het af en toe lastig vindt om te begrijpen wat er precies wordt bedoeld.
De meeste afstellingen stonden ook al goed, ik denk nu zelf dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Bij Peter zag ik trouwens de CO-pin waarbij hij een zwart ringetje heeft vervangen, deze pin ben ik bij het uit elkaar halen van mijn Solex niet tegenkomen, misschien daar ook maar eens naar zoeken.
Aan de andere kant wil ik er nog niet te veel aan doen want volgende maand wil ik gaan beginnen met het uitbouwen van het interieur en alle losse panelen om aan de carrosserie te kunnen beginnen.
Uiteindelijk zal ook de motor met bak eruit moeten. Het was mooit geweest als ik wist dat de motor goed loopt voordat alles eruit gaat maar het is waarschijnlijk niet anders.
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Hoi,
Ik mag hopen dat je wel degelijk twee CO-stelschroeven bent tegengekomen want anders trek je daar valse lucht en is het onmogelijk om een goede mengselverhouding te krijgen. Het zwarte O-ringetje is dus om een goede afdichting te hebben zodat er geen valse lucht wordt aangezogen.
Ik mag hopen dat je wel degelijk twee CO-stelschroeven bent tegengekomen want anders trek je daar valse lucht en is het onmogelijk om een goede mengselverhouding te krijgen. Het zwarte O-ringetje is dus om een goede afdichting te hebben zodat er geen valse lucht wordt aangezogen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 75
- Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
- Location: Brunssum, Netherlands
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Waar zitten ze Jeroen, dan ga ik meteen nakijken of ze wel of niet over het hoofd heb gezien.
Bedoel je de twee schroeven bovenop?
Ik ben zef opzoek naar de conische schroef met het zwarte rubbertje.
Bedoel je de twee schroeven bovenop?
Ik ben zef opzoek naar de conische schroef met het zwarte rubbertje.
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Moet je bij Peter zijn hoor, dat is onze carburateur specialist. Maar die gaat vast weer reageren zo...
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Ik moet zeggen dat ik verrast ben met deze vraag.
Als je aan deze carburateur zaken wilt afstellen en reviseren moet je mijn inziens wel weten waar de essentiële onderdelen zitten. Ben echt zeker van je zaak alvorens je het evenwicht in deze carburateur gaat verstellen.
Onder de magnetische stationairkleppen zitten twee verzonken schroeven, deze zijn de twee CO-schroeven om af te stellen.
Als je aan deze carburateur zaken wilt afstellen en reviseren moet je mijn inziens wel weten waar de essentiële onderdelen zitten. Ben echt zeker van je zaak alvorens je het evenwicht in deze carburateur gaat verstellen.
Onder de magnetische stationairkleppen zitten twee verzonken schroeven, deze zijn de twee CO-schroeven om af te stellen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 75
- Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
- Location: Brunssum, Netherlands
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Thanks Peter, al doende leert men. Met 26 jaar is dit voor mij de eerste auto carburateur en niet meteen de gemakkelijkste, ik ben meer van het injectie tijdperk. Daarnaast de eerste auto die ik wil restaureren naast mijn dagelijks vervoer. Voor deze BAUR wordt het erop of eronder, ik vind het een fantastische verschijning en probeer deze te redden van de schroothoop en hopelijk met een beetje hulp van jullie gaat dat lukken. Mijn vorige auto (Audi Coupe) had een ke-jettronic, daar had ik deze problemen niet mee. Ik heb ontdekt dat de carburateur een scheur heeft in het middelste compartiment wat waarschijnlijk de problemen veroorzaakt. Ik denk dat ik binnenkort opzoek ga naar een knappe 2e-hands.
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Die scheur is dan waarschijnlijk veroorzaakt vanwege een te dik draadeind wat in het midden is gezet om zo de luchtfilter te borgen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 75
- Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
- Location: Brunssum, Netherlands
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
In mijn geval zit er een draad in dat veel te dun is, waarschijnlijk is het originele draad verloren gegaan bij de vorige eigenaar. Het huidige draad trek je er zo uit.
Erg jammer van de scheur of zou het nog enigzins te dichten zijn als tijdelijke oplossing?
Erg jammer van de scheur of zou het nog enigzins te dichten zijn als tijdelijke oplossing?
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Het draadeind wat origineel geplaatst wordt is M6 (oftewel moertje 10mm). Door de interne schroefdraad verrot te draaien kun je ze later inderdaad niet meer goed bevestigen.
De scheur moet je niet gaan repareren want dat geeft hoogstwaarschijnlijk problemen. Ik heb wel wat Solex 4A1 carburateurs liggen dus e.e.a verkopen kan altijd.
De scheur moet je niet gaan repareren want dat geeft hoogstwaarschijnlijk problemen. Ik heb wel wat Solex 4A1 carburateurs liggen dus e.e.a verkopen kan altijd.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Dakloos
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 75
- Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
- My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
- Location: Brunssum, Netherlands
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Bedankt Peter, zal hier zeker op terug komen. Ik zit op het moment in een verhuizing, maar vanaf volgende maand gaat ook de auto BMW mee naar het nieuwe huis met nieuwe grote hobby garage.Peter V. wrote:Het draadeind wat origineel geplaatst wordt is M6 (oftewel moertje 10mm). Door de interne schroefdraad verrot te draaien kun je ze later inderdaad niet meer goed bevestigen.
De scheur moet je niet gaan repareren want dat geeft hoogstwaarschijnlijk problemen. Ik heb wel wat Solex 4A1 carburateurs liggen dus e.e.a verkopen kan altijd.
Vanaf die tijd ga ik serieus beginnen met het demonteren van de auto en het bijhouden van een fotoboek omtrent de vorderingen.
Roy
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi
1-5-3-6-2-4
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
De volgende carburateur ligt weer op de werkbank. Een 4A1 van Geerling. Met een leuke verzameling reservedelen moet hier wel iets van te maken zijn.
Eerst maar eens de basiscontrole. De bovendeksel is mooi recht en de kleppen lopen soepel. Dat scheelt. Geerling was bang dat het centrale schroefdraad kapot was waarmee de luchtfilter vastzit maar dit valt reuze mee.
Het zijn vooral de aanbouwdelen die er slecht uitzien. Maar dit komt wel goed.
Zoals te zien is praten we hier over een bovendeksel van het laatste type maar er zit geen beluchtingsventiel voor de vlotterkamer op. Deze doen we straks maar wel erop zetten.
Uiteraard is ze vuil van binnen maar dat gaat goedkomen.
En daar ligt ze in deeltjes.
Klaar om gereinigd te worden.
Eerst maar eens de basiscontrole. De bovendeksel is mooi recht en de kleppen lopen soepel. Dat scheelt. Geerling was bang dat het centrale schroefdraad kapot was waarmee de luchtfilter vastzit maar dit valt reuze mee.
Het zijn vooral de aanbouwdelen die er slecht uitzien. Maar dit komt wel goed.
Zoals te zien is praten we hier over een bovendeksel van het laatste type maar er zit geen beluchtingsventiel voor de vlotterkamer op. Deze doen we straks maar wel erop zetten.
Uiteraard is ze vuil van binnen maar dat gaat goedkomen.
En daar ligt ze in deeltjes.
Klaar om gereinigd te worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
De helften van elkaar af rammen!uwbuurman wrote:wat moet dat met die hamer?
Geintje, deze ligt gewoon op de werkbank.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Ik vond dat ook al curieus inderdaad haha. Schoonmaken, ultrasoon? Ik heb zo'n ding van de Lidl maar vind dat die maar bar weinig doet eigenlijk. Toegegeven, professioneel is anders haha
Regards/groeten, Jeroen