Page 5 of 8
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Sun Mar 10, 2013 10:10 pm
by Peter V.
Dan zou het kunnen zijn dat de chokekleppen open blijven staan.
Meerdere redenen mogelijk:
* Bimetaal in het doosje is gebroken of neemt het palletje niet mee (losgeraakt).
* Het vacuumdoosje bij de automatische choke is lek?
* Afstelling van de chokekleppen is verlopen (komt niet veel voor maar kan wel uiteraard).
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Sun Mar 10, 2013 10:18 pm
by 323baur
Wanneer kom je weer
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Mon Mar 11, 2013 12:09 pm
by Peter V.
Hoe zit jij met je tijd? Ik ben toch afhankelijk van mijn ploegendienst.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Mon Mar 11, 2013 2:24 pm
by Smartie
Dag Ite en Peter, goed bezig !
Bedankt voor de foto's Peter, zal mijn revisie exemplaar binnenkort monteren.
Zal ook goed de stelschroeven schoonmaken, was ik bijna vergeten.
Mooi stuk mechanische techniek.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Mon Mar 11, 2013 5:33 pm
by 323baur
Peter V. wrote:Hoe zit jij met je tijd? Ik ben toch afhankelijk van mijn ploegendienst.
Gekheid op een stokje, het is denk ik het beste om een keertje dit ding bij jou te zetten zodat je hem koud kan aanvoelen.
Ik heb zelf het idee dat de benzine gewoon van heel ver moet komen.
Als er eenmaal benzine is loopt ze heel redelijk, wel iets te langzaam..
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Mon Mar 11, 2013 11:08 pm
by Peter V.
Het probleem van een leeggedampte vlotterkamer komt uiteraard bij een LPG auto wel meer voor.
Je start op benzine en schakelt over naar LPG. De motorruimte is dan warm en dampt de vlotterkamer uit.
Als de motor op LPG draait dan zit er toch een magneetklep in de brandstoftoevoer neem ik aan?
Je mag haar best een keer hier neerzetten hoor. Is dit probleem gelijk vanaf het begin gekomen of later?
In 1 keer begonnen of steeds slechter geworden?
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 7:50 am
by 323baur
Van begin aan. Als ze eenmaal op de dag gelopen heeft is starten (op LPG) geen enkel probleem.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 3:24 pm
by Peter V.
Ite, zou jij eerst eens wat willen proberen. Zet de 730 s'avonds eens op benzine stil zodat je in de ochtend met een "volle" vlotterkamer kan starten. Ik wil even weten of dit al verbetering geeft.
Het feit is dat ze eenmaal gelopen die dag wel normaal kan starten. Als ze maar eenmaal iets afkoelt sluiten normaal de chokekleppen al vanwege het bimetaal in het chokehuisje.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 6:02 pm
by 323baur
Peter V. wrote:Ite, zou jij eerst eens wat willen proberen. Zet de 730 s'avonds eens op benzine stil zodat je in de ochtend met een "volle" vlotterkamer kan starten. Ik wil even weten of dit al verbetering geeft.
Het feit is dat ze eenmaal gelopen die dag wel normaal kan starten. Als ze maar eenmaal iets afkoelt sluiten normaal de chokekleppen al vanwege het bimetaal in het chokehuisje.
Already tried.
Heeft helaas geen effect.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 7:02 pm
by Peter V.
Jammer,
Als ze dan op een gegeven moment aanslaat draait de motor dan wel eerst op een hoger toerental?
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 7:19 pm
by 323baur
Nauwelijks..
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 7:51 pm
by Peter V.
Dan verdenk ik toch de chokekleppen. De eerste start toen gaf een hoger toerental wat rustig afzakte naar normaal, zoals het hoort dus. Als dit nu niet meer is dan moeten we het daar in zoeken.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 8:03 pm
by Peter V.
Er begint mij iets te dagen voorzichtig. Ik weet nog dat de oude carburateur een afgebroken/losgeraakte stangenstelsel had van de chokekleppen en dat deze openstonden. Is er een kans dat het LPG mengstuk te diep ligt en zo de chokekleppen blokkeert in de openstand? Dat zou een hoop verklaren namelijk.
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Tue Mar 12, 2013 8:48 pm
by 323baur
Ha! Dat zou wel eens kunnen.
Wanneer ben jij 's avonds thuis en heb je zin en tijd?
(rest doen we wel via mail)
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Wed Jul 17, 2013 1:46 pm
by Dakloos
Fijn topic, deze had ik nog niet gezien. Ik heb ook zelf de 4a1 gereviseerd, helaas loopt ze bij mij nog niet goed. Starten duurt lang en wanneer ze start loopt ze 1100-1200 toeren staionair.
Ik denk dat ik de boel weer ga afbouwen en aan de hand van jou topic overnieuw ga bekijken. 2e optie is een specialist inschakelen, maar mijn ervaring is dat deze erg schaars zijn in het zuiden des lands.