Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Ik had dus drie van die dingen klaarliggen, allemaal zo dood als een pier. Iemand nog een bewezen goed exemplaar liggen, of een adresje voor een nieuwe (liefst Behr)? Zelf als alternatief al Beru en Sachs gevonden voor ca 130 euro.
Gaat om het latere type met de 32mm moer... bedankt alvast!
Gaat om het latere type met de 32mm moer... bedankt alvast!
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Gezocht koelvinhart visco
So many cars, so little time
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
Hie merk je eigenlijk als ''hij begint te blazen'' bij oplopende temperatuur?Jeroen wrote:Yep, die twee doen helaas ook niks (als de temp op 3/4 staat mag 'ie wel een keer beginnen te blazen maar helaas). Een Sachs is via eBay aardig wat goedkoper dan via wat meer bekende handelaren, maar zou dat een beetje fatsoenlijk zijn? Anders rol je natuurlijk in een welles-nietes discussie. Ik probeer ook nog even de Brezan en A28 Autoonderdelen morgen.
Hoe test je dat Jeroen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Er zijn mensen die van mening zijn dat je er een krant tussen moet duwen maar met een visco is het zo dat hij bij warme motor (ruim over 1/2 op de temp meter) moet gaan aangrijpen waarbij je de fan door dat aangrijpen duidelijk hoort blazen als je vanuit stationair een dot gas geeft.
Een andere indicatie is de temperatuur als de auto even stationair staat te draaien. Doordat de visco z'n werk doet blijft de temperatuur onder controle. Werkt de visco niet goed dan begint de temperatuur op te lopen. Zoals vandaag is het 10 graden buiten, als de auto 5 min staat te draaien en de temperatuur loopt richting 3/4 (je hoort de visco ook niet met een dot gas), dan weet je dat het niet goed zit. Als op een warme dag de temperatuur stationair wat oploopt is vrij normaal, maar als dat met koud weer al gebeurt weet je zeker dat het op een warme dag niet goed gaat komen.
Een andere indicatie is de temperatuur als de auto even stationair staat te draaien. Doordat de visco z'n werk doet blijft de temperatuur onder controle. Werkt de visco niet goed dan begint de temperatuur op te lopen. Zoals vandaag is het 10 graden buiten, als de auto 5 min staat te draaien en de temperatuur loopt richting 3/4 (je hoort de visco ook niet met een dot gas), dan weet je dat het niet goed zit. Als op een warme dag de temperatuur stationair wat oploopt is vrij normaal, maar als dat met koud weer al gebeurt weet je zeker dat het op een warme dag niet goed gaat komen.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Gezocht koelvinhart visco
Bij mijn 323i blaast de fan altijd mee, ook als ik 'm koud start en, zoals Jeroen dat noemt, een dot gas geef. Nou is dat natuurlijk niet erg (de temperatuur van mijn motor is eigenlijk altijd onder controle) maar qua geluid vind ik het gewoon niet altijd fijn. Er van uitgaande dat 'ie dat dus niet altijd nodig heeft; is dat ook "uit te zetten"?
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Het is normaal dat de vin bij koude start even kort meeblaast, maar daarna moet 'ie ontkoppelen. Als 'ie altijd aankoppelt dan is de visco ook defect. Daarnaast kost dat vermogen, brandstof en betekent extra slijtage voor je waterpomp. Teveel meeblazen doet een visco van het oude type sowieso al, ook vanaf nieuw, het ontwerp is dat deze bij een hoger toerental ontkoppelt dan het nieuwe type. Het oude type vertoont ook vaker het probleem van niet ontkoppelen.
Uitzetten is er niet bij, vervangen is de enige optie. Probleem met de oude is dat er vrijwel geen goede meer verkrijgbaar zijn, zelfs de dealer/BMW heeft alleen nog maar kapotte omdat ze liggend bewaard worden. De visco oude stijl die ik van mijn auto heb gehaald was overigens nog wel okee en ik heb er nog wel een paar liggen, eh: staan!
Uitzetten is er niet bij, vervangen is de enige optie. Probleem met de oude is dat er vrijwel geen goede meer verkrijgbaar zijn, zelfs de dealer/BMW heeft alleen nog maar kapotte omdat ze liggend bewaard worden. De visco oude stijl die ik van mijn auto heb gehaald was overigens nog wel okee en ik heb er nog wel een paar liggen, eh: staan!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Gezocht koelvinhart visco
Kan ik ergens in etk achterhalen of ik een oud of nieuw type heb? Als de mijne volgens de indicatie van Jeroen stuk zou zijn moet ik toch een andere...
Grtz,
Walter.
Grtz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Zie onder het kopje "Fan clutch aka fan viscous coupling issues" in de Cooling FAQ...
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
Jeroen,Jeroen wrote:Het is normaal dat de vin bij koude start even kort meeblaast, maar daarna moet 'ie ontkoppelen. Als 'ie altijd aankoppelt dan is de visco ook defect. Daarnaast kost dat vermogen, brandstof en betekent extra slijtage voor je waterpomp. Teveel meeblazen doet een visco van het oude type sowieso al, ook vanaf nieuw, het ontwerp is dat deze bij een hoger toerental ontkoppelt dan het nieuwe type. Het oude type vertoont ook vaker het probleem van niet ontkoppelen.
Uitzetten is er niet bij, vervangen is de enige optie. Probleem met de oude is dat er vrijwel geen goede meer verkrijgbaar zijn, zelfs de dealer/BMW heeft alleen nog maar kapotte omdat ze liggend bewaard worden. De visco oude stijl die ik van mijn auto heb gehaald was overigens nog wel okee en ik heb er nog wel een paar liggen, eh: staan!
Ik snap niet waarom de visco dan extra vermogen en waterpompslijtage veroorzaakt. De waterpomp word toch gewoon via een riem aangedreven?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Op de poelie van de waterpomp zit de visco bevestigd, en als deze meeblaast is dat extra massa die in beweging gebracht moet worden en daarmee kost dat dus een paar Nm, en resulteert in extra slijtage van de combi lager/keerring van de waterpomp.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Klopt hoor remy .. op de vorige e30 waar het 2.7 blok inlag reed ik eerst met visco .. later omgebouwd naar elektro fan zonder visco .. vooral in de lagere toeren voelde je duidelijk het extra koppel
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
Ik had nooit gedacht dat dat zoveel invloed kon hebben, straf.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Heb een visco gemonteerd van Ava, die had de Brezan op voorraad voor 79 euro. Blaast echt aanzienlijk minder -als het niet nodig is- dan het oude type. Echter het moment van weer aankoppelen ligt ca 1-2mm voor 3/4 op de temp meter. Op zich goed en de temp komt dus ook niet over 3/4 (dus niet warmer dan ca 8-9 graden tov het midden op de meter), maar dan ben ik wel benieuwd hoe dat is bij anderen die de latere visco hebben, bijv Peter?
Vraag me af of de Sachs eerder in actie komt, oh en daarmee in verband staat natuurlijk wel de normale positie van de temp meter, staat die normaal rijdend netjes in het midden? Dat om uit te sluiten dat je vanuit deze uitgangspositie al een paar graden afwijking hebt...
Vraag me af of de Sachs eerder in actie komt, oh en daarmee in verband staat natuurlijk wel de normale positie van de temp meter, staat die normaal rijdend netjes in het midden? Dat om uit te sluiten dat je vanuit deze uitgangspositie al een paar graden afwijking hebt...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Tijd voor een electrisch fannetje:)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.