Na aanleiding van een probleem met mijn motorblok ben ik de compressie gaan meten. Nu kwam het idee via het forum om er een "how to do" van te maken dus bij deze. Mochten er aanvullingen zijn geef ze door want misschien doe ik het wel helemaal fout (nog nooit eerder gedaan).
*Stap 1. In mijn geval bij de 323i. De zekering verwijderen van de elektrische brandstofpomp om geen benzine te krijgen.
*Stap 2. Alle bougies verwijderen, je wilt tenslotte geen vonk of een motor die aanslaat.
*Stap 3. Als eerste spuit ik een beetje motorolie via het bougiegat op de zuiger om ervoor te zorgen dat er in ieder geval bij de eerste omwentelingen een soort seal onstaat waardoor eventuele problemen omtrent zuigerveren niet tellen. Hierdoor kun je straks de compressie meten en mocht deze laag uitvallen dan zit waarschijnlijk je probleem in de cylinderkop.
*Stap 4. Stop de meter in het bougiegat en houd deze goed op zijn plaats. Laat een ander persoon de motor via de startmotor even ronddraaien. Je voelt zelf wel bij de meter of je de compressieslag heb gehad.
Lees de gemeten waarde af en reset de meter voor de volgende cylinder.
Doe dus pas dat beetje olie op de zuiger van de cylinder als je die cylinder gaat meten. Als je ze allemaal heb gehad dan even de motor een 20 seconden rond laten draaien om de ingespoten olie te verwijderen. Hierna de metingen nog eens doen. Mocht je dan grote afwijkingen krijgen dan is namelijk die olieseal niet bij de desbetreffende zuiger en zou het een probleem met het onderblok kunnen zijn.
Gr Peter V
Compressie meten
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12000
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Compressie meten
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- Newbee
- Posts: 3
- Joined: Fri Sep 21, 2007 9:55 am
- Location: Netherlands
- Contact:
Twee kleine aanvullingen: ik zou eerst zonder olie meten en daarna met. (anders moet je toch de motor een tijdje laten lopen om te zorgen dat alle olie weer verdwenen is, en dat kost wat extra tijd).
Pas ook op dat de bougie kabel uiteinden niet in de buurt van je handen en blok hangen i.v.m. de vonk!
Pas ook op dat de bougie kabel uiteinden niet in de buurt van je handen en blok hangen i.v.m. de vonk!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12000
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Je zou zeggen bij een warme motor i.v.m. materiaal en uitzetting. Ik heb het gedaan terwijl hij koud was.
Ik had een vrij korte manometer en de uitlaat is anders knap heet
Je zou zeggen bij een warme motor i.v.m. materiaal en uitzetting. Ik heb het gedaan terwijl hij koud was.
Ik had een vrij korte manometer en de uitlaat is anders knap heet
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.