Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:Ja, ik heb gewoon de 4-cilinder veerpoot. Hij rammeltdebammelt gewoon, misschien dat hij wel op zijn plek komt te zitten als ik hem aandraai, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
Als het goed is zijn alle 4 cylinders en de standaard 320/6 veerpoten gelijk in diameter. Ik heb 323i poten (tropenversie) en had toen wel de originele afmeting bilsteins 320/6 in huis. Ik heb ze niet geplaatst omdat ze anders ruimte zouden hebben. Mij is toen verteld dat ze onderin gewoon voldoende vast zouden komen als je de kroonmoer aandraait.

Maar ik snap je twijfel. Trouwens die ring is inderdaad een kunstofring

Image


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Dit is de moer die ik bedoelde:
Image

Met zelfs een rubberen ring erin:
Image
Last edited by Wilmo on Mon Feb 11, 2019 11:10 pm, edited 2 times in total.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Is die bovenste moer een 323i-moer?
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by bmw e12 e21 »

Wilmo wrote:Is die bovenste moer een 323i-moer?
Ziet er zo naar uit ja.
Had je deze 2 erbij?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Ja... Zo zaten ze er allebei op. Nu die beschermkap er maar eens af proberen te halen.

Die plastic ring om de veerpoot. Moet die kunnen schuiven?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

Zit handvast geklemd. Dus niet echt schuiven, maar ook niet zo vast als een huis.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Had ik nu maar een draaibank, dan had ik dat ringetje zo gemaakt :innocent

Maar dat kan achteraf ook nog wel. Nog bedenkingen over die 38.5mm die de demper in diameter is en in een 40mm veerpoot moet? Het lijkt alsof het konische deel op de bodem hem wel lokaliseert maar ik kan dat erg slecht voelen. Het zal verdorie toch ook wel kloppen neem ik aan.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

Ik denk dat als je hem goed vastzet, dat er niks gebeurt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by bmw e12 e21 »

Wilmo wrote:Had ik nu maar een draaibank, dan had ik dat ringetje zo gemaakt :innocent

Maar dat kan achteraf ook nog wel. Nog bedenkingen over die 38.5mm die de demper in diameter is en in een 40mm veerpoot moet? Het lijkt alsof het konische deel op de bodem hem wel lokaliseert maar ik kan dat erg slecht voelen. Het zal verdorie toch ook wel kloppen neem ik aan.
De Bilsteins van de 315 hadden ook veel spel. Maar centreren idd vanonderen.
Geen probleem bij mij.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Ok mannen, dank voor de zegen. Ik ga het morgen in elkaar zetten. En dan dit weekend de auto er weer op! :crazy
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Op de vraag of de plastic ring verplicht is kreeg ik van Bilstein te horen:
vielen Dank für Ihre Anfrage und dem damit verbundenen Interesse an unseren Produkten.

Die Plastikringe sind für die Verwendung in dem BMW E21 nicht vorgesehen, sodass die
Montage ohne Plastikringe korrekt ist.

In der Einbauanleitung wurden die BMW Modelle E28, E34, E23 usw. beschrieben.

Ook weer fijn om te weten :)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Meh. De combinatie Bilstein B6 en Eibach ging prima met 13". Maar nu met 15" klap ik vaker in de eindaanslag dan er bomen in Zweden staan. Niet alleen achter en niet alleen omdat ik een paar kilo op de achterbank heb liggen, maar ook voor.
Ook lijkt het alsof mijn auto geen motor heeft omdat de voorkant 5cm te hoog staat vanwege mijn M10.

Dus het zou maar zo kunnen dat de Eibachs weggaan, want dit werkt zo niet. H&R?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

dus je auto staat hoog en je klapt toch in de aanslag... dat is een rare combinatie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

Opzich wel he. Ik zou het ook niet weten. Het is al geopperd dat de Eibachs voor de zescilinders goed passen maar dat mijn viercilinder op dieet te licht is. Maar dan zou de voorkant rond moeten stuiteren en dat gebeurd niet.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

Ik denk eerder dat je bilsteins niet in orde zijn. Die gaan in de aanslag per saldo, niet de veren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply