Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by uwbuurman »

Wondermike wrote:Alle 3.45 diffs die ik heb gemeten (inclusief mijn sper) zijn even breed.
Wel zijn de zijkappen (die aan de zijkant het diff afsluiten anders bij een sper en een standaard diff)
Dus in principe 1 op 1 uitwisselbaar? Geen gedoe met een sper voor veel geld en dan een paar mm te veel of te weinig?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Wondermike »

Als je een sper koopt en er zitten 02 flensen in ruk je die er uit en haal je uit je standaard diff de flenzen.
Zo om te wisselen hoor.
Let wel op de speling tussen kroon en pignon tandwiel :oops:
Voor je het weet heb je twee sperren betaald......
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by uwbuurman »

Wondermike wrote:Als je een sper koopt en er zitten 02 flensen in ruk je die er uit ......
Whahahaha, jij kan het weten :banana
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Blackadder »

Eventjes dit draadje weer oppikken.

Hoe kan je het verschil nu merken tussen een gewone diff en een sperdiff, 3.45?
Kan dat gemeten worden, of is dicht zichtbaar? nrs? En ik heb geen zin om deze open te maken....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by 323baur »

Een open diff en een sper diff zijn heel makkelijk uit elkaar te houden:
Bij een sper draaien onbelast beide wielen dezelfde kant op, en bij een opendiff tegengesteld.

De ratio's kan je zelf afmeten:
De verhouding tussen de ingaande en uitgaande (steek) assen is makkelijk te berekenen met een merkteken.
In de verhouding 3.45 gaat de ingaande as dus 3.45 keer rond voordat de flensen van de steekassen exact 3.45 rond zijn.
Als je heel goed kijkt zie je in het huis 38/11 staan. Reken maar uit op rekendoos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Blackadder »

da's nou eens klaar en duidelijk!

Mare...... waar staan die aanduidingen? zit een laagje underbody coating op..... :oops:
Als ik draai (aan het wieleke....) kan ik ongeveer 3,5 keer draaien voor een omwenteling van de flens.
Dat zal ik nog maar eens controleren met een merkteken, 't is 3,5 toeren, min of meer.
De flenzen draaien (onbelast) in dezelfde richting. Onbelast, dus zonder cardanas of iets anders.
Diff ligt gewoon los op de vloer.
Maar toch zoek ik nog zekerheid....
Op de behuizing staat een stuknummer, en op het deksel ook, maar meer vind ik niet.
Staat de verhouding ergens? Zoja, waar juist?
Er staat op de behuizing nog 280 of 290. dat is me niet duidelijk.

Anyone? :playcar
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Kogando »

Op je kroonwiel staat een code met H en dan een nummer. H22 bijvoorbeeld. Als je die code geeft kan ik je vertellen welke ratio je hebt. :)

Als je een sper hebt kan je niet je ene wiel de ene kant draaien, en je andere wiel de andere kant. Tenzij het echt helemaal versleten is.
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Bempie21 »

Is het mischien niet handig om een paar fotos te plaatsen op de 1e pagina.
Kan men beter vinden via foto waar ze het kunnen vinden aangezien dit best sticky waardig begint te worden..
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Blackadder »

Even dit draadje tot leven roepen...

Cardanas vraagje:
De lengtes werden in de eerste post opgegeven.
Is een 5bak voor een 4 cil even lang als een 5 bak 6 cil?
M.a.w. kan een cardanas van een 4Cil 5bak gebruikt worden voor een 6Cil 5bak?
Zoals ik het begrijp is de cardan van de automaatbak het kortst, dus TE kort om te hergebruiken.... :evil:
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Blackadder »

sschopje:

Iemand enig idee?
Ik kan aan een 5bak eco geraken voor de 6cil, maar zonder aandrijfas.
Kan de aandrijfas van een eco 5 4cil van pas komen?
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Jeroen »

Volgens ETK zijn deze verschillend voor 4 en 6 cil. Denk dat ze voor de 4 cil aardig schaarser zijn dus die raak je dan vast wel kwijt en hou je nog wat over nadat je de juiste hebt gekocht :idea:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by Blackadder »

Nou,

Heb ik een 4cil eco5 met aandrijfas, en kan die niet gebruiken op de 6cil....
Dus ik heb een eco5 nodig voor 6 cil en aandrijfas, en vliegwiel en koppeling.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by pattam2009 »

Ik ben al enige tijd op zoek naar een sper diff. 25% met een 3:45 overbrenging.
Ik hoop dat dit de juiste is.

Als ik de ingaande as 3.45 keer heb rondgedraaid is de steekas 1 keer rond
dus moet de verhouding 3:45 zijn.

Ook als ik de ingaande as rond draait gaan de beide uitgaande assen dezelfde kant op
wat moet aangeven dat het een sper is.

En verder heb ik in het diff op het tandwiel de volgende code staan,
4061004290 5000388 S25


Ik hoop dat dit voldoende is om de bevestiging te krijgen dat dit een sper diff met 25% en 3:45 overbrenging is.
Voor de duidelijkheid nog even wat foto's.

Hoor het graag van de kenner :thumbsup


Image

Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by 323baur »

tis iig een Sper 25% blokkeer.
De verhouding heb je zelf al getest maar op de zijkanten moet je ergens 38/11 gegoten zien staan, dan weet je het zeker.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje

Post by pattam2009 »

Het enige nummer wat ik kan vinden is het nummer bovenop het diff.
Ik heb de planning het diff. te stralen wellicht dat er nog iets naar voren komt.

Zou het kunnen dat als er nergens 38/11 terug komt dat er een sper in een niet sper diff behuizing is gebouwd :?:
zo heb ook wel een sper diff. gezien met een grote S25 erop.
Zijn er zoveel verschillende type gebouwd.

Misschien iemand zo'n zelfde foto van een niet sper diff.

Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Post Reply