Page 1 of 1

Olie verbruik

Posted: Wed Apr 07, 2010 11:46 am
by Moeskops
Hallo,

Ik heb een bmw 315, met een 316 motor uit 1977.

Mijn bmw gebruikt erg veel olie, ik had het bijgevult en na ongeveer 200 km was het olie pijl 2 a 3 cm gedaalt op de oliepijl stok. en hij rookt flink op de snelweg. Verder lekt hij geen olie.
Weet iemand misschien wat er mis is,
en hoeveel geld dit gaat kosten als ik dit laat maken, of als ik het zelf ga maken.

Groeten Willem

Posted: Wed Apr 07, 2010 11:54 am
by Jeroen
Dat flink roken is wel een bekende kwaal. Begint in eerste instantie met versleten klepsteelrubbers (klepseals) maar met verdergaande slijtage kunnen ook de klepgeleiders aan vervanging toe zijn. Het beste is dan ook, zeker met een dergelijk enorm olieverbruik, om de cylinderkop te verwijderen, klepseals te vervangen en verder grondig te inspecteren op slijtage (klepgeleiders).

Het kan ook zijn dat de koppakking lekt waardoor olie langs die weg in de verbrandingsruimte komt. Compressietest doen. Controleer ook het koelsysteem op vervuiling (sludge) die kan worden veroorzaakt door vermenging met motorolie.

Koppakkingset inclusief klepseals en nieuwe vloeistoffen heb je voor een paar honderd euro dus binnen de 1000 euro kan dit normalieter prima worden verholpen en dan zal de auto ook direct aanzienlijk beter lopen. Houd echter rekening met de kans op andere slijtage zoals nokkenas, tuimelaarassen en tuimelaars. Dat is echter tevoren reeds goed in te schatten door even het klepdeksel te lichten. Doe dan ook gelijk even die compressietest.

Posted: Wed Apr 07, 2010 5:25 pm
by marcel krol
Hoi,

Ik heb eventueel een gereviseerde kop van een 316 uit '76 liggen. Koppakking heb ik er ook bij.

Groeten

Marcel

Posted: Wed Apr 07, 2010 5:45 pm
by 323baur
Ik zou dan gelijk een blokje swappen..iets meer vermogen is toch wel leuk. Een 2.0 blokje moet wel te vinden zijn.

Posted: Wed Apr 07, 2010 6:12 pm
by Moeskops
Okee, dat zou een goede optie zijn, maar ik ga eerst eens even kijken wat die monteur er van zegt misschien hoeven alleen die klepseals vervangen te worden en dat is denk ik het goedkoopste.
Maar ik hou zeker die gereviseerde kop in mijn achterhoofd.

Bedankt, en ik laat binnekort wat weten

Groeten

Willem

Posted: Wed Apr 07, 2010 11:58 pm
by Arnold D
Ik geloof dat ook bij de M10 motor de kop gelicht moet worden als de klepsteelrubbers vervangen moeten worden. Als de klepgeleiders ook versleten zijn zullen nieuwe rubbers niet lang goed functioneren.
Ik zou er dan toch een gespecialiseerd bedrijf naar laten kijken. Je kan beter voor goed, meer geld uitgeven, dan voor minder, geld weggooien.

Posted: Fri Apr 16, 2010 2:22 pm
by rubencornelisse
Je auto verbruikt wel erg veel olie, doe idd eens een compressietest want het is goed mogelijk dat je zuigers/zuigerveren ook versleten zijn.

Als je auto rookt na het loslaten van gas zijn het vaak de geleiders of seals.
Rookt je auto constant dan moet je toch denken aan versleten zuigerveren.

Door nog een keer de compressie te meten nadat je een klein beetje motor olie door het bougiegat in de cilinder hebt gegoten kan je erachter komen of het je zuigerveren zijn.
(compressie waarde is dan hoger door de afdichtende werking van de olie)
Er staat boven aan een sticky topic over het meten van de compressie.

Posted: Fri Apr 23, 2010 6:15 pm
by Moeskops
Heb net mijn compressie gemeten, daar kwam uit dat ze allemaal 80 waren op een na die was 70. wel zijn mijn bougie's smerig.
wat kan ik nu het beste doen?
Als ik olie bij vul zou ik er dan nog een stukje mee kunnen rijden naar een garage ofzo?

Groeten Willem

Posted: Fri Apr 23, 2010 6:53 pm
by Peter V.
Heb je de compressie met een warme of koude motor gemeten? zijn het de zuigerveren? of heb je geen olie erin gegoten?

De compressie bij een "nieuwe" zou moeten zijn tussen de 9.5 en 10.5 bar
Wat bedoel je precies met die 70 of 80?

Met wat olie toevoegen kun je heus wel naar een garage komen maar je moet eerst maar eens weten wat je ermee wilt doen.

Posted: Fri Apr 23, 2010 7:35 pm
by Moeskops
Ik heb de compressie met een koude moter gemeten, vol gas en zonder olie. en op de meter staat als eenheid psi. weet niet precies wat dat inhoud.
en ik was niet van plan er veel mee te gaan rijden, dat gaat ook klauwen met geld kosten, maar wilde weten of het werd afgeraden er helemaal niks mee te rijden.

Groeten

Posted: Fri Apr 23, 2010 7:53 pm
by Peter V.
Oke,

In geval dat het PSi is betekent dit dat je echt een compressie probleem heb. Volgens de omrekentabel van psi naar bar heb je in het gunstige geval nog 5,5 bar en dat is echt te weinig.

Je zult dus aan een revisie moeten gaan beginnen of een ander motorblok erin. Er staan er zat te koop voor een klein bedrag ( ik kan natuurlijk niet in je geldbuidel kijken)

Posted: Fri Apr 23, 2010 7:56 pm
by 323baur
Ik was al aan het zoeken naar de omrekentabel...dit blokje is opperdepop.