Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Altijd leuk dat soort gedachten! Een paar dagen geleden zwijmelde ik weg dat het 5 jaar geleden was dat ik op avontuur naar Zweden ging!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Mooie gedachte inderdaad, dus je bent nu al 7jaar bezig met de restauratie, einde in zich?
Of is er weinig meer gebeurt de laatste maanden?
We wachten in spanning op nieuws hier.
Of is er weinig meer gebeurt de laatste maanden?
We wachten in spanning op nieuws hier.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Of er nog wel eens wat gebeurt? De laatste foto's zijn inderdaad inmiddels alweer een halfjaar oud. Inmiddels heb ik alle dode linkje hersteld en zijn alle foto's in dit topic voor iedereen weer zichtbaar.
Sinds de vorige fotosessie is wel wat gedaan aan de auto, maar niet teveel. Veel aan mijn hoofd, een (heule) drukke baan, gezin en dan nog wat andere projectjes, het kost allemaal veel tijd. Wel heb ik in de tussentijd een e12 kaalgetrokken en in mootjes gezaagd. Dat is de donor voor de blauwe, het volgende project als de 323i klaar is.
Daarnaast ben ik achterhuis bezig met een andere aanlegsteiger. Dat is nogal een klus, het ding wordt 14x7 meter, helemaal van hardhout. Er zit veel graafwerk en werk vanaf het water bij, dat valt allemaal niet mee. Wel leuk werk, maar tijd kost het wel. Zeker in dit seizoen, ik heb al gewerkt in zon, regen, hagel, vorst en mist. Maar mooi wordt het wel.
Hopelijk in de kerstperiode weer eens een foto update.
Sinds de vorige fotosessie is wel wat gedaan aan de auto, maar niet teveel. Veel aan mijn hoofd, een (heule) drukke baan, gezin en dan nog wat andere projectjes, het kost allemaal veel tijd. Wel heb ik in de tussentijd een e12 kaalgetrokken en in mootjes gezaagd. Dat is de donor voor de blauwe, het volgende project als de 323i klaar is.
Daarnaast ben ik achterhuis bezig met een andere aanlegsteiger. Dat is nogal een klus, het ding wordt 14x7 meter, helemaal van hardhout. Er zit veel graafwerk en werk vanaf het water bij, dat valt allemaal niet mee. Wel leuk werk, maar tijd kost het wel. Zeker in dit seizoen, ik heb al gewerkt in zon, regen, hagel, vorst en mist. Maar mooi wordt het wel.
Hopelijk in de kerstperiode weer eens een foto update.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Klinkt heeeel bekend 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Vandaag kwamen er een nieuwe verdelerkap, rotor, twee spoorstangen en twee harmonicarubbers voor het stuurhuis binnen. Ik leg het op de bult met spullen.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Wat heb je in grote lijnen nog te doen dan? Begreep ik nou uit een berichtje ergens dat je motor weer opgebouwd is? Hangt die alweer in de auto?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Nee, motor is niets meer dan een stapel onderdelen. De aanbouwdelen zijn zelfs nog niet onder handen genomen.
Het hele onderstel moet nog in elkaar, de voorspatborden, front en motorkap moeten er nog op, de motor dus nog inelkaar, de bak er nog aan. Moet nog keerringen van de bak vervangen en het schakelmechanisme voorzien van nieuwe bussen.
En de aandrijfassen nog reviseren, de velgen nog richten en opknappen en ga zo maar door.
Het hele onderstel moet nog in elkaar, de voorspatborden, front en motorkap moeten er nog op, de motor dus nog inelkaar, de bak er nog aan. Moet nog keerringen van de bak vervangen en het schakelmechanisme voorzien van nieuwe bussen.
En de aandrijfassen nog reviseren, de velgen nog richten en opknappen en ga zo maar door.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
kerst is allang voorbij, waar blijven de vorderingen?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
moet jij niet in je schuur aan je polaris werken in plaats van binnen enkele seconden een nutteloos antwoord in dit topic te schieten.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Nee, ik ben enorm van de nutteloze acties en reacties. Zo hou ik me bij mijn werk ook staande.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108
Ik moet ook de toevoerleiding gaan maken en ik vroeg me af hoe jij die eindjes erin gefelst hebt. Heb jij daar gereedschap voor, of is er een trucje voor?uwbuurman wrote:Nieuwe slangen en klemmetjes van BMW, ik word er blij van.
Dit is waar de linker tank komt te hangen, onder het luikje onder de achterbank. Je ziet de brandstofleidingen hier uitkomen en ook de overloop.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Zo mooi als op het plaatje hierboven lukt alleen met een felsapparaat, het gaat erom dat je aan het eind een kleine verdikking krijgt.
Daarvoor heb ik een oude waterpomptang gemolestreerd, aangepast, waarmee ik nu een verdikking aan het eind kan rekken, dat lukt alleen bij koper.
Zal er eens een plaatje van maken.
Bij de Cunifer leidingen die onder de e12 zitten heb ik de verdikking er met een passende drijver in geslagen, maar dat kan alleen op de werkbank. Je moet de leiding daarvoor heel vast in kunnen klemmen.
Daarvoor heb ik een oude waterpomptang gemolestreerd, aangepast, waarmee ik nu een verdikking aan het eind kan rekken, dat lukt alleen bij koper.
Zal er eens een plaatje van maken.
Bij de Cunifer leidingen die onder de e12 zitten heb ik de verdikking er met een passende drijver in geslagen, maar dat kan alleen op de werkbank. Je moet de leiding daarvoor heel vast in kunnen klemmen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Als ik mijn leiding helemaal gebogen heb, mag ik dan eens bij jou langskomen om er verdikkingen in te maken?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Je mag m'n tang ook lenen hoor

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i