Restauratie vraag

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
abbl
Newbee
Posts: 18
Joined: Sun Aug 22, 2010 10:30 pm

Restauratie vraag

Post by abbl »

Ik ben dus onlangs in bezit gekomen van een bmw e21 315.
Nu zou ik deze graag restaureren maar heeft dit eigenlijk zin. Er is wat carosserie werk aan maar ben ik zeker dat het de moeite is dat ik dit zou doen?
Als ik een van deze 4 bak een 5 bak maak wat moet ik dan nog doen van aanpassingen en waarom wilt iedereen een 5 bak in zijn auto? Gaat het dan enkel om het verbruik?
Zou een complete en goede restauratie 3 maal de marktwaarde kosten? (Ik ga natuurlijk alles zelf doen, kwestie van bij te leren).
Het zou de bedoeling zijn om deze auto als daily te gebruiken, zou dit mogelijk zijn of is dit eerder af te raden?

groeten Enzo


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie vraag

Post by Peter V. »

Hoi Enzo.

Als je de auto als daily gaat gebruiken dan is het meest belangrijke dat hij betrouwbaar en veilig is. Of een 315 rendabel is om te restaureren is persoonlijk. Rijk worden ervan doe je niet want er gaat altijd veel meer geld in dan dat je er voor de verkoop uithaalt. Dit is zelfs ook bij een 323i. Je moet de restauratie doen om ervan te leren en voor de hobby.

De omzetting van 4 naar 5 bak is niet moeilijk. Inderdaad de versnellingsbak en bijpassende cardanas hebben. Volgens mij is de gehele koppeling en vliegwiel hetzelfde, aansluiting achterruitrijverlichting is hetzelfde en positie van de pook ook. Zorg wel dat je ook het schakelstanggedeelte heb want die is bij een 4 bak anders dan bij een 5 bak. Belangrijk is dat je een versnellingsbak heb met mechanische aansluiting voor de snelheidmeter. Oftwel een 5 bak van een E30 of E28 met m10 ( 4 cylindermotor) heeft geen zin.

Het is inderdaad om verbruik en het toerental. Of je driemaal de marktwaarde kwijt bent voor een restauratie is voor mij onbekend omdat ik niet weet hoever je wilt gaan. Als je de auto geheel demonteert en laat stralen, lassen, epoxy en spuiten. Vervolgens wielophanging compleet demonteren en vernieuwen/vervangen en dit ook bij de motor, bak en differentieel dan red je dit niet. De marktwaarde voor een in nieuwstaat verkerende 315 zal misschien 5000 tot 6500 euro zijn????
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
abbl
Newbee
Posts: 18
Joined: Sun Aug 22, 2010 10:30 pm

Re: Restauratie vraag

Post by abbl »

Het zou vooral een leerproject worden dat ik tussen mijn avondschool en mijn werk zal uitvoeren.
Wat die versnellingsbak betreft, op de autostrade rij ik toch maar 120 en praktisch nooit sneller, welke toeren haal ik met dieze motor aan 120?
Ik kan mij niet goed voorstellen van iedere keer boven de 3000 toeren te rijden goed is voor uw motor?
Het stralen en epoxy kan ik zelf doen, wat het lassen betreft daar ben ik mee bezig (een van mijn avondschool lessen en natuurlijk zelf veel oefenen). Enkel het spuiten zou ik laten doen maar daar heb ik ook mijn adresjes voor
De wielophanging zou ik ook meenemen, maar de motor, bak en differentieel zullen later gebeuren.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie vraag

Post by Peter V. »

In dat geval denk ik dat je het met je budget wel kunt redden.

Wat betreft de toeren bij 120 weet ik niet precies maar ik dacht dat je met een vierbak op 120 toch wel rond de 4000 uitkomt.

Neem van mij aan dat als de motor gewoon op temperatuur is dat 3000 tot 4000 rpm echt geen kwaad kan hoor. Vroeger was het gewoon niet anders en het zogenaamde nieuwe rijden en lage toeren is per saldo helemaal niet zo goed voor de motoren.

Die adresjes van je moet je koesteren dan want dat zijn de echt dure dingen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
abbl
Newbee
Posts: 18
Joined: Sun Aug 22, 2010 10:30 pm

Re: Restauratie vraag

Post by abbl »

Bedankt voor de informatie :D
Ik weet nu wat te doen.
Mvg Enzo
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Restauratie vraag

Post by jamesV »

ik heb zelf een 315 met 4bak en 120km/u is inderdaad ongeveer 4000 toeren... maar het stoort niet :wink:
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Restauratie vraag

Post by loentje »

een vijfbakje voor een m10 heb ik nog wel liggen!

groeten loentje
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 499
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Restauratie vraag

Post by RJ »

kom je nu mee :wink:
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Restauratie vraag

Post by loentje »

Ik heb hem ook pas sinds zondag, hoezo zoek je er eentje?

groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie vraag

Post by uwbuurman »

jamesV wrote:ik heb zelf een 315 met 4bak en 120km/u is inderdaad ongeveer 4000 toeren... maar het stoort niet :wink:

Mijn 323i met sportbak doet ook 4000 toeren bij 120 km/h
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply