Stotterprobleem: Solex 4A1 vervangen met Weber 38 DGAS?
- mennohuisman
- E21 starter
Stotterprobleem: Solex 4A1 vervangen met Weber 38 DGAS?
Hi guys,
Mijn BMW 320/6 E21 uit 1979 stottert sinds een paar weken met name tijdens het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Daarnaast is de power totaal weg, met als gevolg dat ik hem plank maar slechts matig wegtrek bij stoplichten. Hoewel ik in theorie de auto aardig begin te snappen maar nog weinig hands-on ervaring heb (het is mijn eerste auto) heb ik hem toch maar even naar de garage gebracht. Hun diagnose was dat het aan de ontsteking lag, dus hebben ze de bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen. De bougiekabels waren inderdaad erg versleten.
Echter, het stotter en no-power probleem zijn er nog steeds. Na een dag met de carburateur (Solex 4A1) bezig te zijn geweest hebben ze me eind deze dag verteld dat het arme ding niet meer te redden is. Hij is gewoon te oud en te versleten. Ik kan niets anders dan ze geloven.
Aangezien ik al aardig wat had gelezen hier over de voordelen van een Weber carburateur en dit op den duur wellicht toch al wilde proberen, is de tijd aangebroken dit maar eens door te zetten. (Ja, helaas, dan is de auto niet meer geheel origineel).
Mijn vragen aan jullie:
- Kan het nog aan andere zaken liggen dan de Solex?
- Klopt het dat ik de Weber 38 DGAS moet hebben?
- Welke luchtfilter moet er op deze Weber?
- Waar kan ik de Weber en de luchtfilter kopen?
Mijn BMW 320/6 E21 uit 1979 stottert sinds een paar weken met name tijdens het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Daarnaast is de power totaal weg, met als gevolg dat ik hem plank maar slechts matig wegtrek bij stoplichten. Hoewel ik in theorie de auto aardig begin te snappen maar nog weinig hands-on ervaring heb (het is mijn eerste auto) heb ik hem toch maar even naar de garage gebracht. Hun diagnose was dat het aan de ontsteking lag, dus hebben ze de bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen. De bougiekabels waren inderdaad erg versleten.
Echter, het stotter en no-power probleem zijn er nog steeds. Na een dag met de carburateur (Solex 4A1) bezig te zijn geweest hebben ze me eind deze dag verteld dat het arme ding niet meer te redden is. Hij is gewoon te oud en te versleten. Ik kan niets anders dan ze geloven.
Aangezien ik al aardig wat had gelezen hier over de voordelen van een Weber carburateur en dit op den duur wellicht toch al wilde proberen, is de tijd aangebroken dit maar eens door te zetten. (Ja, helaas, dan is de auto niet meer geheel origineel).
Mijn vragen aan jullie:
- Kan het nog aan andere zaken liggen dan de Solex?
- Klopt het dat ik de Weber 38 DGAS moet hebben?
- Welke luchtfilter moet er op deze Weber?
- Waar kan ik de Weber en de luchtfilter kopen?
BMW 320/6 E21 1979 Reseda Grün
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Stotterprobleem: Solex 4A1 vervangen met Weber 38 DGAS?
Heeft de garage voor al die vervangerij ook het statisch ontstekingstijdstip (dus met de vacuumslangen los) gecontroleerd?
Regards/groeten, Jeroen
- mennohuisman
- E21 starter
Geen idee, ik kan ze dat morgen meteen vragen...
Je kunt een vervangende solex kopen (nieuwe) ask Martin (e-einundzwanzig)
Je kunt een enkele weber toepassen zoals Gerwin (thegs) en daarbij kun je de originele filter behouden,
maar ook een performance filter van weber...
De klachten die je hebt zijn typisch 4A1 problemen...
hebbe we allemaal... behalve bij een nieuwe...
Je kunt een enkele weber toepassen zoals Gerwin (thegs) en daarbij kun je de originele filter behouden,
maar ook een performance filter van weber...
De klachten die je hebt zijn typisch 4A1 problemen...
hebbe we allemaal... behalve bij een nieuwe...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- mennohuisman
- E21 starter
Hi Randy,
Thanks voor je reply. Ik ben even aan het uitzoeken waar ik die Weber kan kopen. Heb net een shop gevonden ( http://www.bccp.nl/shop2/enter.html) waar ze hem kunnen bestellen. Hij kost daar €515,- incl. BTW wat ik behoorlijk prijzig vind. Ik lees hier en daar dat hij ook voor zo rond de €350,- leverbaar zou moeten zijn.
Wat betreft de performance filter... doel je dan op een K&N filter?
Thanks voor je reply. Ik ben even aan het uitzoeken waar ik die Weber kan kopen. Heb net een shop gevonden ( http://www.bccp.nl/shop2/enter.html) waar ze hem kunnen bestellen. Hij kost daar €515,- incl. BTW wat ik behoorlijk prijzig vind. Ik lees hier en daar dat hij ook voor zo rond de €350,- leverbaar zou moeten zijn.
Wat betreft de performance filter... doel je dan op een K&N filter?
Ik heb nog wel een 320 caburateur liggen!
groeten loentje
groeten loentje
- mennohuisman
- E21 starter
Bedoel je dan de Solex 4A1? Ik lees veel dat die inmiddels allemaal erg oud zijn en de meeste vertonen kuren. Maar het is waarschijnlijk wel een goedkopere optie...
Nieuwe solexen van de dealer zijn 1800+ euro... Dus dat is nogal wat duurder... er zijn wel clubleden die nieuwe kunnen "regelen" voor 450-500 euro heb ik met laten vertellen...mennohuisman wrote:Bedoel je dan de Solex 4A1? Ik lees veel dat die inmiddels allemaal erg oud zijn en de meeste vertonen kuren. Maar het is waarschijnlijk wel een goedkopere optie...
De webers zijn er idd goedkopere te vinden... ik heb toen des tijds ook voor een weber gekeken... maar heb toen bij de dealer toch een solex besteld...
Zal ff nagaan waar ik toen die weber gevonden had...
Gr. Randy
Gevonden
dit is het type wat je nodig hebt:
http://www.redlineweber.com/carb-kits/auto/bmw/
hier hebbe ze m:
http://www.webercarbsdirect.com/Weber_C ... rs_s/2.htm
en deze site is helemaal up to dat voor dubbele carburateurs, maar misschien dat ze ook wel een enkele weber kunnen leveren...
is het bellen wel waard....
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... riaal.html
over de solex 4A1 kan ik je wel eea vertellen, over dubbele solexen ADDHE of dubbele webers ook wel eea...
maar voor alle in's en out's over de weber 38dgas/dges is mijn kennis toch beperkt tot deze site's... Gerwin heeft deze conversie al gedaan dus wellicht dat hij je alle in's en out's kan vertellen...
dit is het type wat je nodig hebt:
http://www.redlineweber.com/carb-kits/auto/bmw/
hier hebbe ze m:
http://www.webercarbsdirect.com/Weber_C ... rs_s/2.htm
en deze site is helemaal up to dat voor dubbele carburateurs, maar misschien dat ze ook wel een enkele weber kunnen leveren...
is het bellen wel waard....
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... riaal.html
over de solex 4A1 kan ik je wel eea vertellen, over dubbele solexen ADDHE of dubbele webers ook wel eea...
maar voor alle in's en out's over de weber 38dgas/dges is mijn kennis toch beperkt tot deze site's... Gerwin heeft deze conversie al gedaan dus wellicht dat hij je alle in's en out's kan vertellen...
Gr. Randy
Hoi Menno,
Ik heb geen hands on ervaring met die ombouw, dus daar kan ik je niet helpen. Wel heb ik een aantal maanden geleden een nieuwe weber 38 DGMS besteld bij Biesheuvel autosport voor mijn 2002. Enige verschil is de choke, M is hand, A is automatische. Hij was op dat moment 1 van de goedkoopste die vond na wat snuffelen op het net. Hij had beide versies op de plank liggen. Mocht je op een weber overstappen dan zou ik hun zeker even bellen.
Chiel
Ik heb geen hands on ervaring met die ombouw, dus daar kan ik je niet helpen. Wel heb ik een aantal maanden geleden een nieuwe weber 38 DGMS besteld bij Biesheuvel autosport voor mijn 2002. Enige verschil is de choke, M is hand, A is automatische. Hij was op dat moment 1 van de goedkoopste die vond na wat snuffelen op het net. Hij had beide versies op de plank liggen. Mocht je op een weber overstappen dan zou ik hun zeker even bellen.
Chiel
- mennohuisman
- E21 starter
Hi Chiel,
Dank, ik ga Biesheuvel zeker even proberen. Daarnaast op aanraden van Randy ook Carburateurwinkel gecontact. Inmiddels ook ontdekt dat wanneer je de Weber 38 DGAS kit koopt, je verder niets hoeft te veranderen aan de auto. Zelfs de zwarte uforiaanse luchtfilter kan er gewoon op blijven :)
Mijn handen beginnen te kriebelen om hem zelf erop te zetten als ik hem besluit te kopen, alleen weet niet hoe complex het zal worden... we zullen zien.
Dank, ik ga Biesheuvel zeker even proberen. Daarnaast op aanraden van Randy ook Carburateurwinkel gecontact. Inmiddels ook ontdekt dat wanneer je de Weber 38 DGAS kit koopt, je verder niets hoeft te veranderen aan de auto. Zelfs de zwarte uforiaanse luchtfilter kan er gewoon op blijven :)
Mijn handen beginnen te kriebelen om hem zelf erop te zetten als ik hem besluit te kopen, alleen weet niet hoe complex het zal worden... we zullen zien.
- mennohuisman
- E21 starter
Update: inmiddels heb ik een nieuwe Weber 38 DGAS erop laten zetten. Wat een verbetering zeg! De auto heeft weer power, het geluid is beter, en hij stottert ook niet meer (ook niet bij koude motor). Startproblemen op koude ochtenden zijn ook nauwelijks meer een probleem. Voor iedereen die dezelfde perikelen heeft als ik had: ik kan de Weber echt aanraden!
Uiteindelijk heb ik hem in de UK besteld via Webcon: http://www.webcon.co.uk/shop/ (was incl. verzending en tax 365 pond (omgerekend plusminus €420,- en goedkoper dan ik in NL kon vinden) Ook was de levering tamelijk snel, had hem in 6 dagen in huis. Het is even een uitgave, maar een wereld van verschil.
Dank voor alle tips nog!
Uiteindelijk heb ik hem in de UK besteld via Webcon: http://www.webcon.co.uk/shop/ (was incl. verzending en tax 365 pond (omgerekend plusminus €420,- en goedkoper dan ik in NL kon vinden) Ook was de levering tamelijk snel, had hem in 6 dagen in huis. Het is even een uitgave, maar een wereld van verschil.
Dank voor alle tips nog!
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Top man, welbestede munten zo te horen!
Regards/groeten, Jeroen