Hoog stationair draaien
Re: Hoog stationair draaien
Weet je ook welke sensor bij welke stand hoord? Of is dat een kwestie van uit proberen?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Doorgaans staat de schakeltemperatuur in het huis van de sensor/schakelaar gestanst.
Regards/groeten, Jeroen
Dus er komt 1 plus van uit de auto en die moet je splitsen naar de 2 sensoren en van daar uit lopen er 2 naar de vin en van uit de vin gewoon masse pakken op het chassis?
- Jeroen
- Site Admin
Nee dat gaat niet werken, die dingen kunnen net als een lichtschakelaar in de auto geen grote stromen schakelen, dat doe je via een relais. De sensoren voed je doorgaans met massa en die twee massa's leveren dan stuurstroom voor twee relais (permanente plus op pin 86 en tweemaal geschakelde massa naar pins 85). Die relais schakelen dan de hoofdstroom (+ wordt doorgeschakeld van pin 30 naar 87). Een redelijk simpele schakeling maar als je daar niet in thuis bent even een bevriend elektro techneut wat laten maken om brand of kortsluiting te voorkomen haha
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Gezien jouw vragen betekent dit dat er totaal geen bedrading voor aanwezig is dan???
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo geknoeid is bij die bewuste auto.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo geknoeid is bij die bewuste auto.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Er ligt een kabel waar constante plus op staat. Deze was aangesloten op een van de sensoren en van hieruit naar de oude vin...
Wat voor relais moet ik gebruiken? Ik snap denk ik wel hoe je het aansluiten bedoeld, daar kom ik wel uit.
Wat voor relais moet ik gebruiken? Ik snap denk ik wel hoe je het aansluiten bedoeld, daar kom ik wel uit.
Iemand?
Ik heb het met gewone schakel relaitjes geprobeerd maar dat werkt niet. Ik weet niet of ik wat fout gedaan heb of dat de relaitjes verkeerd zijn. Waar moeten de sensoren massa van krijgen? Ik heb nu gewoon op het chassisch gepakt...
Is er dan niemand die hier een antwoord op weet? want ik kan nu niet verder.
mvg,
mvg,
- Jeroen
- Site Admin
De wil is er wel, maar de tijd ontbreekt om alle mogelijke opties op een rij te zetten. Ofwel, verstrek eens nadere info, wat zit er nu, hoe heeft het tot nu toe gewerkt, wat voor bedrading en relais zit er, types relais etc. Gissen wat er bij jou onder de kap zit en dan 1001 mogelijkheden opschrijven gaat me te ver.
Regards/groeten, Jeroen
Zo zat het...jokoboy wrote:Er ligt een kabel waar constante plus op staat. Deze was aangesloten op een van de sensoren en van hieruit naar de oude vin...
Nu heb ik 2 massas naar elke sensor en van daar uit naar de 2 relais (die ik op de gok gekocht heb.) Deze worden gevoed door constant gezekerde plus en van hier uit naar de vin. Ik heb de massa's op het chassisch gepakt.
Ik heb nu een orginele 2stands elektrische vin van bmw.
- Jeroen
- Site Admin
Dus in de oude situatie werd de plus geschakeld?jokoboy wrote:Er ligt een kabel waar constante plus op staat. Deze was aangesloten op een van de sensoren en van hieruit naar de oude vin...
En nu schakel je massa's? Dat is doorgaans overigens wel gebruikelijk.jokoboy wrote:Nu heb ik 2 massas naar elke sensor en van daar uit naar de 2 relais (die ik op de gok gekocht heb.) Deze worden gevoed door constant gezekerde plus en van hier uit naar de vin. Ik heb de massa's op het chassisch gepakt.
Begin bij de basis: schakelen de sensoren op temperatuur nu? Zo ja, schakelen de relais? Heb je de relais correct aangesloten (schakelstroom 85-86 en vermogen van 30 naar 87)? Heb je op de gok wel het juiste relais? Heeft een deskundige daarin advies gegeven want lukraak een relais pakken kan niet al zal een aardig deel van de relais eerder genoemde schema aanhouden, maar met een verkeerdom werkend (ontlastingsrelais) of een dioderelais kom je waarschijnlijk niet uit.
Je geeft zelf aan dat je met het aansluiten er wel uit komt. Dat wekt het idee dat je meer kan dan alleen ergens een stekkertje ergens op schuiven. Niet negatief bedoeld hoor maar als je elektrisch de basis mist kun je zoals eerder gesuggereerd beter even hulp inroepen voordat je een motorkabelboom oprookt. Die hulp kan wel hier vandaan komen maar we zijn niet helderziend.
Regards/groeten, Jeroen
Ja ik heb de relais zo aan gesloten zoals jij eerder omschreven hebt. Maar moet ik de massa dus gewoon van het chassisch pakken? Massa is toch geen voeding? Hoe kan daar een relais nou op werken?
- 323baur
- E21 VIP

Ooit heeft een vriendelijke oudere heer mij dit gestuurd:
Normaal gesproken is het zo:
dunne plusdraad naar de temp schakelaar (aansluitpuntje gemerkt met 1 normaliter), en de tweede draad vanaf de temp schakelaar (aansluiting 2) stuurt de schakelstroom naar het relais, komt daar binnen op terminal 86. Tezamen met terminal 85 (massa) verzorgen deze twee draadjes dat het relais inschakelt. Het relais verbindt dan terminal 30 (inkomende plus, dikke draad) met 87. De draad van terminal 87 loopt dan naar het vrije contact op de 3 polige stekker van de fan.
Normaal gesproken is het zo:
dunne plusdraad naar de temp schakelaar (aansluitpuntje gemerkt met 1 normaliter), en de tweede draad vanaf de temp schakelaar (aansluiting 2) stuurt de schakelstroom naar het relais, komt daar binnen op terminal 86. Tezamen met terminal 85 (massa) verzorgen deze twee draadjes dat het relais inschakelt. Het relais verbindt dan terminal 30 (inkomende plus, dikke draad) met 87. De draad van terminal 87 loopt dan naar het vrije contact op de 3 polige stekker van de fan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Dat begrijp ik maar waar moet de kabel die naar de sensor gaat vanaf komen? Oftewel waar krijgt deze spanning van?