323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Volgens mij moet je de oliepomp kunnen vervangen terwijl de motor is ingebouwd. Als ik me niet vergis kan namelijk de carterpan eronder vandaan.

Wat betreft die cylinderkop. Volgens mij is die van de 323i van Wicked. Gezien de kleur van het gasklephuis heeft deze zelfs al ingebouwd gezeten in die 323i die hij al een lange tijd te koop heeft staan.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by gerrit323 »

Ik had zover nog niet gedacht maar ik denk idd ook dat Peter zijn analyse de juiste zal zijn ... valt nog mee dan .. oliepomp kan je idd vervangen zonder het blok eruit te halen :wink: net gedaan op de e30 :thumbsup

mss ter vergelijking Ite Ik had vandaag met dit warme weer stationair tss 1 en 1.5 bar oliedruk bij rijden tussen 3 en 3,5 bar .. bij koude motor steeds 4/4,5 bar

Komt goed .. effe laten bezinken en goed kijken wat je wil gaan doen ..
Last edited by gerrit323 on Sat Apr 23, 2011 8:47 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Idd, bijna zeker dat die van hem is.
Op zich - compleet met alles erbij niet al te duur denk ik.
Ik ga eerst maar eens een nachtje er over slapen.
Oliepomp moet sowieso nieuw, daar wil ik in de Alpen geen problemen mee hebben.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Nils
E21 Fanatic
Posts: 354
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:11 pm

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Nils »

Hou ons/mij op de hoogte!
Nils.
BMW E36 320iA coupé (1992)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Ik zou lekker een Ford Mondeo kopen :bag :mrgreen:





Geen gekheid nu..... Laat het even bezinken voordat je al je BMW's gaat slopen en op MP gaat zetten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Peter V. wrote:
323baur wrote:I'll do! Nu ben ik het wel even helemaal zat.
(alle BMW's die ik bezit gaan stuk.. het zou bijna aan mij kunnen liggen).
Ik zou lekker een Ford Mondeo kopen :bag :mrgreen:





Geen gekheid nu..... Laat het even bezinken voordat je al je BMW's gaat slopen en op MP gaat zetten.
Heb ik al gedaan! (Ik heb een nieuwe baan, dus ook nieuwe zaak auto. Wel grappig ding! Wordt binnen 1 a 2 maanden geleverd).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Vervelend om te lezen, gelukkig ben je wel thuis gekomen.
Om de oliepomp te vervangen moet de carterpan eraf en om die langs de oliepomp en voorbrug te wurmen gaat volgens mij het beste door het blok iets te lichten.
Ite, het komt wel goed schatje :wink:
Gereviseerd koppie voor 200 euro lijkt me niet te gek, wel goed kijken naar scheurtjes.

suc6 met de reparaties :thumbsup
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Vervelend om te lezen, wel iets om even verder uit te zoeken maar meest waarschijnlijk wel alleen de oliepomp met wat slijtage. Methode a la Michel aangezien je met de E21 wat minder ruimte hebt, eh te weinig ruimte, om de carterpan te verwijderen. Dus idd even blokje een paar cm omhoog.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

en ik zou eerst de olie er uit laten lopen..... :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Dát mag Hans allemaal doen - ik ben er echt even klaar mee.
Bovendien wil absoluut safe naar de Alpen, en dat ga ik pas doen na goedkeuring van een professional.
Die kop ga ik wel kopen, al was het maar voor de onderdelen of reserve.
Dinsdag ga ik theoretisch veel geld uitgeven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

Mooi balen, tijdens een clubrit olieproblemen krijgen. 't Zal mij niet gebeuren...

Maar in het kader van een 2.7 conversie, dan zou ik dit blok even bewaren als reserve of wellicht als goede donorbasis?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Na een nachtje slapen heb ik eigenlijk besloten idd om te gaan en goed geld uit te geven voor een complete 2.7 conversie.
Uiteindelijk was dat toch mijn wens.
Op zich is mijn blok in prima staat, maar ik wilde toch al meer koppel.
Ik heb een paar 7s erg goed verkocht, dus ik er is een beetje ruimte om het gelijk in 1x goed te doen.
Ik wil wel de Kjet handhaven.
Inmiddels ben ik me goed aan het inlezen. 1 ding is zeker, ik ga het niet zelf doen; geen tijd meer, en het moet absoluur super goed zijn ivm een Alpentrip in het verschiet.
Stil blijven staan met een kapot remblokje is nog uit te leggen en te fixen, maar een fors motorprobleem heb ik minder zin in.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

helemaal goed Ite! vorig jaar al contact over gehad en hou me nu weer op de hoogte van je ontwikkelingen!

Wat is je wens? Een b25 en B27 combineren en dan de k-jet erop te knallen? Dat is wat ik ga doen. Pattam heeft dat ook gedaan, maar dan met motronic ipv Kjettronic.

Maar wil je eea voor de alpen al klaar hebben? dan moet je opschieten!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik heb zeer waarschijnlijk een super eta onderblok met 885 kop.
Die ga ik laten reviseren en inbouwen. En idd, dat moet met een beetje haast.
Wie is in de opinie van de lezers de beste man voor deze klus?
Ik heb lichte voorkeur voor Hans Kous, niet dat ik hem ken, maar ons aller Jeroentje schijnt daar wel vaker te komen. Is ook wel een beetje in de buurt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply