323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:Ik heb inmiddels een hele leuke aanbieding van Wiebrand van Abeelen.
Die kan relatief snel leveren en ook precies in mijn specs.
Kost wel dik geld - meer dan een gereviseerd sperretje zullen we maar zeggen :oops:

Heb je dan wel voldoende tijd om alles goed in te rijden?
Kun je je oude motor behouden of moet je die inleveren?

Dat het geld kost zeker op zo'n korte termijn wist je uiteraard van tevoren.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ja, dat gaat wel lukken.
Als ik hem nu breng is die binnen 3 weken klaar.
Dan kan ik mooi nog 3a4 weken woon werk verkeer doen en daarna 800km redelijk rustig richting Alpen.
That should do the thing.

Moet je tegenwoordig nog na 1000km de kopbouten natrekken?
En dat het geld kost kan me eigenlijk geen donder schelen. Feitelijk ben ik goedkoper uit.
Ik heb zeer serieus dit toch al overwogen, nu moet ik gewoon.
En idd motor inleveren.
Ik kan kiezen: of eta onderblok, of mijn huidige blok opboren.
Ik kies wel voor eta..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Wat betreft de kopbouten. Dit was altijd het geval bij de zogenaamde rekbouten. Deze moet je ook in een bepaalde volgorde, koppel en graden aanspannen. Of er tegenwoordig na 1000 km alsnog een aanhaalmoment is weet ik niet maar dat kan desnoods boven op de berg!

Verder kan ik niet in jouw geldlade kijken maar als je dit wil doen dan moet je snel keuzes maken.
Doen hun dan ook het uit- en inbouwen ervan?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Yup, alles compleet. Alles nieuw. Garantie en geen gezeik.
Dat gaat dus gebeuren. Geld is maar papier, een BMWeetje met power is een plakkerige broek.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by gerrit323 »

Goeie keuze Ite .. direkt alles goed en nieuw ... ik denk dat ik ook maar mijn e30 2.7 meeneem naar de alpen :mrgreen:

Ivm de nieuwe torx bouten, die moeten niet meer worden nagetrokken op 1000km.

Toen ik de hartge kop heb gemonteerd heb ik daar ook achter geinformeerd ...

1e fase 30nm
na 15 min 2e fase 90° natrekken
na nog eens een 15 tal minuten 3e fase 90° natrekken.

Ik heb het zo gedaan en nooit problemen ondervonden :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

wat krijg je dan precies Ite?? ben wel benieuwd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Standaard eta conversie. Handhaving Kjet en WUR.
Nieuwe zuigers, nieuwe keerringen, nieuwe pakkingen, nieuwe lagers.
Gewoon alles vers. Ik ga niet voor het topvermogen, maar gewoon voor een goede solide setup die wat meer koppel biedt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jos
Newbee
Posts: 19
Joined: Wed May 06, 2009 10:23 pm
Location: The Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jos »

Shit ik zag al een mooi nieuw baur project op mijn pad staan. Zonder motor kosten ze niet veel. :innocent

Maar prima keuze :thumbsup laat wel de Wur goed vastzetten want als het blok er eenmaal inzit kun je er geen gaatje meer in boren en een draadstang in zetten.

Als er geen 885 kop op komt dan goed informeren naar de compressieverhouding. Bij mij was dit bij de klassieke set up te hoog en moest ik de onsteking te laat zetten om pingelen te voorkomen. Dan draai je het extra vermogen eruit en zit je met een blok wat net niet lekker loopt en wat heel snel warm gaat worden.

Ik wil wel graag een keertje sturen met sper als het klaar is

Groet Jos
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Goed nieuws Ite, top! En idd komt het dan allemaal op tijd goed... nu kan er toch wel weer een kleine glimlach vanaf? En straks met blokje operationeel helemáál!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Arnold D »

Goed voor je dat dit nog net op tijd gerealiseerd kan worden, Ite.
Ben ook benieuwd hoe dit in de Alpen loopt.

Leuk, 6 snelle E21's met 4 verschillende blokken.

Dat kunnen leuke testverslagen worden.
Ik stel de mijne beschikbaar. :)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by loentje »

Mooi zuur Ite! Maar als hij dadelijk weer loopt komt die smile vanzelf weer op je gezicht!! Tja en soms kost het inderdaad onberekend veel geld. Voordeel is dat de klassiekers redelijk waardevast zijn zullen we maar zeggen. En je hebt gewoon echt een supermooie baur, wegdoen krijg je altijd spijt van.

Trouwens gewoon wat onderdeeltjes en auto's verkopen en je hebt zo een Z1, als je een beetje zoekt heb je er eentje vanaf 15k. Maar, ik kan je vertellen er zijn meer kapers op de kust :wink: Ik wil ook nog heel graag een Z1, maar weet niet of ik daar mijn e30 cabrio voor weg moet doen..


Groeten loentje
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Danny043 »

Na een paar pagina's nieuwe posts gelezen te hebben, ben ik blij dat je je auto houdt en er snel een 2.7 in gaat leggen. Zou echt perfect zijn als die net voor de Alpen klaar is en ingereden is :launch
Ooit wil ik ook nog zo'n Alpen tour maken :driving

Keep us posted!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik heb vanavond besloten en besteld..
Een 2.7 ETA, wordt komende maand ingebouwd.
Ik ben echt zo ontzettend benieuwd hoe dat gaat rijden, ik denk (en hoop) dat ik Arnold een beetje kan bij houden en vooral kan plagen.
Dikke pret verzekerd!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Arnold D »

Zeker dikke pret Ite.

Het is ook fijn te voelen als je het gaspedaal intrapt en de Alpen oprijdt, dat er ook iets gebeurd en niet op een dood punt blijft hangen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Danny043 »

Gefeliciteerd, ik ben benieuwd.
Ik wil ook nog wel een E21 met een B25. Geen B27 voorlopig, ik ga liever voor een blok dat sneller accelereert dan voor de extra koppel.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Post Reply