BMW 316 E21 1980 Lapisblau
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Lijkt me eerder dat je inderdaad wat geraakt hebt, en je diffolie is weggelekt? of een hardyschijf ofzo?
Hoop niet dat het je bak is. is het in elke versnelling met elke snelheid??
Haha ja kan kloppen gisteravond. op de Graaf Florisweg zeker?
Hoop niet dat het je bak is. is het in elke versnelling met elke snelheid??
Haha ja kan kloppen gisteravond. op de Graaf Florisweg zeker?
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
315jurre wrote:Lijkt me eerder dat je inderdaad wat geraakt hebt, en je diffolie is weggelekt? of een hardyschijf ofzo?
Hoop niet dat het je bak is. is het in elke versnelling met elke snelheid??
Haha ja kan kloppen gisteravond. op de Graaf Florisweg zeker?
Nee vlak bij je huis, je kwam jouw wijk uitgereden.
Ik heb al gekeken, maar als ik geen diffolie zou hebben zou je dat toch bij alle snelheden en tempowisselingen moeten merken dacht ik?
denk eerder dat de behuizing licht verbogen is(naar binnen toe) en dat iets daar lichtjes op aanloopt ofzo. Tijdens accelereren zal het wel hard genoeg draaien om het niet te merken ofzo...
Is inderdaad behalve in de 1(maar die is natuurlijk super licht) in elke versnelling merkbaar.
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Bakolie? of had je die nou al een keer vervangen? misschien dat je die kwijt bent....
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Als het met motor belasting wel is, en met ingetrapte koppeling niet, ben ik bang dat het niet je diff is...
Wat als de auto stil staat, en je gas geeft? Wat gebeurt er wanneer je gas los laat? Zakt die netjes in de toeren, of gaat die ook schokken en stoten?
Wat als de auto stil staat, en je gas geeft? Wat gebeurt er wanneer je gas los laat? Zakt die netjes in de toeren, of gaat die ook schokken en stoten?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Nee stilstaand of in z'n 1 of 2 is er niks te merken... De motor lijkt ook gewoon perfect te blijven lopen, dus dat kan het haast niet zijn.
De bak zelf lijkt me nog goed. Als ik geen bakolie zou hebben zou deze ook bij alle versnellingen en toeren raar moeten doen, maar dat is dus niet zo.
Ik zit nu te denken aan het diff, of de cardanas of steekassen of de verbindingen van één van deze.
De bak zelf lijkt me nog goed. Als ik geen bakolie zou hebben zou deze ook bij alle versnellingen en toeren raar moeten doen, maar dat is dus niet zo.
Ik zit nu te denken aan het diff, of de cardanas of steekassen of de verbindingen van één van deze.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
En, zoals ik een pagina terug al suggereerde
met koppeling ingetrapt? De onderdelen die je nu opnoemt lijkt wat vreemd, die zouden dan alleen een probleem hebben in bepaalde versnellingen wat natuurlijk onmogelijk is. Tenzij d'r iets snelheidsgerelateerd is (is dat zo??). Diff is iig vrijwel onmogelijk, ik zit te denken aan een uitgescheurd steunlager van de cardanas als het snelheidsgerelateerd is.
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Dat met de versnellingen verklaarde ik voor mezelf doordat onderin de hogere versnellingen veel meer weerstand tegen uitrollen wordt opgebracht. Het gebeurt namelijk alleen tijdens uitrollen, als ik de auto in zn 3 laat uitrollen zodat het effect optreedt, en ik trap dan de koppeling in, dan gaat het heel even door en daarna stopt het. Als het die steunlager is die jij suggereert, waaraan zou ik dit kunnen zien?Jeroen wrote:En, zoals ik een pagina terug al suggereerdemet koppeling ingetrapt? De onderdelen die je nu opnoemt lijkt wat vreemd, die zouden dan alleen een probleem hebben in bepaalde versnellingen wat natuurlijk onmogelijk is. Tenzij d'r iets snelheidsgerelateerd is (is dat zo??). Diff is iig vrijwel onmogelijk, ik zit te denken aan een uitgescheurd steunlager van de cardanas als het snelheidsgerelateerd is.
Cardanas zou inderdaad goed kunnen nu je het zegt... zolang je accelereert trekt die kracht m recht, maar zodra je geen gas meer geeft heeft het vrij spel...
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Nummer 7 is het tussenlager en die kan problemen geven.
En als je dan toch bezig ben doe je nummer 3 ook, kan kompleet aan gort zijn.
En als je dan toch bezig ben doe je nummer 3 ook, kan kompleet aan gort zijn.
So many cars, so little time
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
En nummer 3 is dus de tussenlager, waar Jeroen het over had?Wondermike wrote:Nummer 7 is het tussenlager en die kan problemen geven.
En als je dan toch bezig ben doe je nummer 3 ook, kan kompleet aan gort zijn.
-
315jurre
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Dat wordt dan weer een lekker klusje man..
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Nummer 6 en 7 is het tussenlager en nummer 3 is de Hardyschijf. Nummer drie zit tussen je bak en cardanas.
Ik heb een compleet afgescheurd tussenlager gehad en dan lijkt het wel of er geklopt wordt in de tunnelbak. De hardyschijf is meestal wanneer je goed optrekt of stevig afremt op de motor (terugschakelen en vanaf hoge toeren laten afremmen) dit geeft ook een klaperend geluid.
Ik heb een compleet afgescheurd tussenlager gehad en dan lijkt het wel of er geklopt wordt in de tunnelbak. De hardyschijf is meestal wanneer je goed optrekt of stevig afremt op de motor (terugschakelen en vanaf hoge toeren laten afremmen) dit geeft ook een klaperend geluid.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Hmm het lijkt een combinatie van beiden, en aangezien alles wat ik aan deze auto vind zo oud is als de auto zelf, zal ik het maar beiden gaan vervangen... is dit goed zelf te doen denk je?Peter V. wrote:Nummer 6 en 7 is het tussenlager en nummer 3 is de Hardyschijf. Nummer drie zit tussen je bak en cardanas.
Ik heb een compleet afgescheurd tussenlager gehad en dan lijkt het wel of er geklopt wordt in de tunnelbak. De hardyschijf is meestal wanneer je goed optrekt of stevig afremt op de motor (terugschakelen en vanaf hoge toeren laten afremmen) dit geeft ook een klaperend geluid.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Ho, ik was hierboven een beetje in de war met cijfers en benamingen zo te zien:P
Waar bevind zich de steunlager dan, waar Jeroen het over had? of is dat gewoon de tussenlager?
Waar bevind zich de steunlager dan, waar Jeroen het over had? of is dat gewoon de tussenlager?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Tussenlager en ondersteuningslager is hetzelfde. Dit is best te doen maar het gaat het makkelijkst als je de middendemper van de uitlaat verwijderd.
Op je rug op straat liggend valt het wel wat tegen. Verder moet je eigenlijk de zelfborgende moeren aan het diff en de bakzijde vernieuwen.
Ik adviseer je wel om de hardyschijf bij de dealer te halen want die van Walloth en Nesch is van zodanige kwaliteit dat je die al gelijk hoort en voelt ratelen als je flink aan de gang gaat.
Ik heb er nog wel wat foto's van denk ik.
Op je rug op straat liggend valt het wel wat tegen. Verder moet je eigenlijk de zelfborgende moeren aan het diff en de bakzijde vernieuwen.
Ik adviseer je wel om de hardyschijf bij de dealer te halen want die van Walloth en Nesch is van zodanige kwaliteit dat je die al gelijk hoort en voelt ratelen als je flink aan de gang gaat.
Ik heb er nog wel wat foto's van denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.

