Heren,
Ik wil het ontstekingstijdstip controleren cq. afstellen van onze E21 uit 1979, met de 6-cilinder 2.0 liter op LPG. Welke waarden moet ik aanhouden? Vacuum los neem ik aan (anders nog iets?)?
Kan en zal ik de ontsteking een paar graden vroeger zetten ivm LPG?
Thanks!
Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Onsteking afstellen van een 320/6 is niet zo heel spannend. Een 1979 E21 320/6 heeft volgens mij nog contactpunten denk ik trouwens.
Bij contactpunten kun je nog wat meer zaken afstellen.
*afstand tussen contactpunten 0,35 mm
*Kontakthoek. 35° - 41°
*Ontstekingstijdstip statisch (koude motor) 10° voor BDP
*Ontstekingstijdstip dynamisch (warme motor zonder vacuumverstelling) 22° voor BDP bij 1500 rpm.
Als je hier compleet onbekend mee bent en geen apparatuur voor heb moet je het niet gaan doen.
Wat betreft een andere afstelling voor LPG. Te vroeg zetten geeft een hogere motortemperatuur en eventueel backfire in het inlaattraject. Te laat geeft klappen in de uitlaat. Als ze nu goed draait zou ik er niet teveel aan doen.
Bij contactpunten kun je nog wat meer zaken afstellen.
*afstand tussen contactpunten 0,35 mm
*Kontakthoek. 35° - 41°
*Ontstekingstijdstip statisch (koude motor) 10° voor BDP
*Ontstekingstijdstip dynamisch (warme motor zonder vacuumverstelling) 22° voor BDP bij 1500 rpm.
Als je hier compleet onbekend mee bent en geen apparatuur voor heb moet je het niet gaan doen.
Wat betreft een andere afstelling voor LPG. Te vroeg zetten geeft een hogere motortemperatuur en eventueel backfire in het inlaattraject. Te laat geeft klappen in de uitlaat. Als ze nu goed draait zou ik er niet teveel aan doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Ik heb een Equus en ben er goed mee bekend, dus huidige stand aflezen geen probleem. Wel vreemd, ik moest tot 32 Gr voorontsteking instellen om Z uit te lijnen met het afstelpunt. Dat betekent dus 32 Gr te vroeg, want als ik 0 instel moet ik op Z uitkomen. Evenals met een strobos zonder instelmogelijkheden.
Dat heb ik nu ingesteld en dan zie je netjes als ik op de Equus 0gr voorontsteking instel, Z uitlijnt met het afstelstreepje en als ik 22gr voorontsteking instel, dat OT (TDC) met het streepje uitlijnt. Stationair moest daarna een tikje omhoog en hij loopt weer heerlijk (vreemde is, liep daarvoor ook mooi maar mistte wat pit).
Wel vreemd dat het er 32 graden naast kan staan ofniet?
Dat heb ik nu ingesteld en dan zie je netjes als ik op de Equus 0gr voorontsteking instel, Z uitlijnt met het afstelstreepje en als ik 22gr voorontsteking instel, dat OT (TDC) met het streepje uitlijnt. Stationair moest daarna een tikje omhoog en hij loopt weer heerlijk (vreemde is, liep daarvoor ook mooi maar mistte wat pit).
Wel vreemd dat het er 32 graden naast kan staan ofniet?
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Vorige week heb ik mijn delco kap eens afgedaan en ik dacht er geen te zien zitten.... Of ik moet niet goed gekeken hebben.Een 1979 E21 320/6 heeft volgens mij nog contactpunten denk ik
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Onze 320/6 heeft ook geen contactpunten, maar 'digitale' ontsteking. Kan zijn dat het later is ingebouwd, vorige eigenaar heeft wel het hele ontstekingssysteem vervangen (verdeler, bobine, voorschakelweerstanden, etc).
Is het normaal dat de auto een hele tijd op 32gr te veel voorontsteking heeft gereden, maar het daar prima op deed? Nu loopt het wel net ff soepeler allemaal, dat wel...
Is het normaal dat de auto een hele tijd op 32gr te veel voorontsteking heeft gereden, maar het daar prima op deed? Nu loopt het wel net ff soepeler allemaal, dat wel...
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Normaal niet volgens mij maar het kan wel zijn dat hij het idd prima deed.... Maar wat is dan 'prima' hè 
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Nou, echt prima hoor. Doet ie het gewoon perfect op!
Merk nu wel dat-ie net wat sneller doortrekt en wat eerder terugschakelt (automaat) en dus ook vlotter is daardoor. Blij dat ik een Equus heb gekocht
Merk nu wel dat-ie net wat sneller doortrekt en wat eerder terugschakelt (automaat) en dus ook vlotter is daardoor. Blij dat ik een Equus heb gekocht