E21 ->M30B34
E21 ->M30B34
Na een tijdje meegelezen te hebben vanaf de zijlijn heb ik toch maar besloten om mij even voor te stellen.
Ik ben Aldo en ik ben een tijdje terug gegrepen door het "BMW virus". Ik ben ongeveer 2 jaar op zoek geweest naar een leuke E30, dit is hem echter niet geworden. Per toeval stuitte ik op een E21 met M30B28 motor die bovendien in de perfecte kleur gespoten was. De auto is een oude bekende van jullie en de sticker op het achterruit heeft me dan ook doen besluiten om me hier aan te melden.
Inmiddels zijn er wat kleine zaken aan de auto gedaan zoals spuitwerk, rubbers en benzineslangen.
Helaas heb ik nog niet heel erg mooie plaatjes geschoten van de auto, bovendien leent het weer er op dit moment ook niet echt voor. Dus jullie moeten het met onderstaande afbeelding doen.
Ik ben Aldo en ik ben een tijdje terug gegrepen door het "BMW virus". Ik ben ongeveer 2 jaar op zoek geweest naar een leuke E30, dit is hem echter niet geworden. Per toeval stuitte ik op een E21 met M30B28 motor die bovendien in de perfecte kleur gespoten was. De auto is een oude bekende van jullie en de sticker op het achterruit heeft me dan ook doen besluiten om me hier aan te melden.
Inmiddels zijn er wat kleine zaken aan de auto gedaan zoals spuitwerk, rubbers en benzineslangen.
Helaas heb ik nog niet heel erg mooie plaatjes geschoten van de auto, bovendien leent het weer er op dit moment ook niet echt voor. Dus jullie moeten het met onderstaande afbeelding doen.
Last edited by Aldo on Tue Sep 09, 2014 2:53 pm, edited 2 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 M30B28
Hoi Aldo,
Welkom hier, en gefeliciteerd met de ex van Renier, hier idd welbekend. Fraaie auto met een mooie ombouw! Volgens mij viel de hoeveelheid spuitwerk wel mee (?) maar er zijn technisch wel wat dingetjes waar je je lekker op kunt uitleven in het kader van optimaliseren. En evengoed heb je nu al een erg leuke en vlotte auto!
Voor een achteras zijn er hier vast ook wel wat aanbieders... even geduld aub en sowieso veel plezier hier. Oh en zet zaterdag 26 mei alvast in je agenda voor een mega Sharknose Meeting waar we natuurlijk ernstig veel E21's willen zien!
Welkom hier, en gefeliciteerd met de ex van Renier, hier idd welbekend. Fraaie auto met een mooie ombouw! Volgens mij viel de hoeveelheid spuitwerk wel mee (?) maar er zijn technisch wel wat dingetjes waar je je lekker op kunt uitleven in het kader van optimaliseren. En evengoed heb je nu al een erg leuke en vlotte auto!
Voor een achteras zijn er hier vast ook wel wat aanbieders... even geduld aub en sowieso veel plezier hier. Oh en zet zaterdag 26 mei alvast in je agenda voor een mega Sharknose Meeting waar we natuurlijk ernstig veel E21's willen zien!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 M30B28
Mooie auto en idd luek dat de ex auto van Reinier hier terug opduikt
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 M30B28
welkom! En weer vind ik die kleur, Avusblau, waanzinnig mooi staan! heb een e36 edition gehad in die kleur en vind het echt een geweldige kleur! Mooi hoor. Lekker verder gaan met perfectioneren en naar je zin maken. Veel plezier!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 M30B28
Welkom bij dit georganiseerde zooitje
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 M30B28
+1! Leuk dat deze weer opduikt.
Onmiskenbaar een leuk apparaat!
Onmiskenbaar een leuk apparaat!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: E21 M30B28
Welkom Aldo,
Ziet er strak uit
Avus blauw op een E21, apart en zeker mooi om te zien, heb ik nog gehad op een E36 M3.
Zelf vind ik de 15" alpina velgen één van de mooiste onder een E21, maar moet zeggen als ik die BBS zo ziet dat ik
die toch ook heeeel mooi vind staan.
Ziet er strak uit
Avus blauw op een E21, apart en zeker mooi om te zien, heb ik nog gehad op een E36 M3.
Zelf vind ik de 15" alpina velgen één van de mooiste onder een E21, maar moet zeggen als ik die BBS zo ziet dat ik
die toch ook heeeel mooi vind staan.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: E21 M30B28
Mooi apparaat, veel plezier ermee!
groeten loentje
groeten loentje
Motorombouw van M30B28->M30B34
In dit topic wil ik graag mijn ervaringen delen betreffende een geplande motorombouw voor mijn E21
Gezien het feit dat bij mijn huidige motor de klepseals uitgedroogd zijn en er bij het gas los laten nogal een blauwe pluim achter mijn auto opdoemt, werd het tijd voor een beslissing.
Ik kon de m30B28 aan gaan pakken of een donormotor gaan zoeken en die aanpakken. Uiteindelijk gekozen voor een donormotor, zodat ik de motor rustig grondig aan kon pakken.
Daarnaast zou dit de eerste motor worden die ik uit elkaar zou gaan halen, met de verwachting het uiteindelijk weer draaiende te krijgen. Redelijk spannend vond ik zelf.
Na een zoektochtje uiteindelijk een M30B35 uit een e23 gevonden, die uiteindelijk in de E21 moet belanden. De motor zou naar verluid een lage kilometerstand hebben en was oorspronkelijk geleverd in een
Zuid Afrikaanse auto. Meenemen maar!
Dit is de motor op de motorbok en de staat waarin hij verkleerde bij aanschaf, opvallend is het uitlaatspruitsuk voor rechtsgestuurde auto's.
Toen kon het ontmantelen beginnen! Veel foto's gemaakt, zodat ik uiteindelijk alles weer in elkaar kan schroeven!
Beetje poetsen:
Inlaat los:
Totaalplaatje:
Injectoren niet echt fris meer:
Thermostaathuis e.d. voor:
Vervolgens gestraald en afgebakken met hittebestendige lak:
Kleppendeksel gereinigd:
Gestraald:
Gespoten en wederom afbakken maar! Wat een geur....:
Mooi proces om te zien, geleidelijk verspreidt de warmte...:
En toen kwam het, de krukasmoer was aan de beurt. Op andere fora zag ik zal dat er naar gerefereerd werd als "the jezus nut". Bij mij zat hij dan ook behoorlijk vast, maar de aanhouder wint!
Special tool en een buis van de krik:
Knap:
Toen een 3/4" wringijzer gekocht:
Toen maar besloten om ook een beetje hitte in te brengen:
Gewonnen :
Dasty is your friend! Inmiddels liters verbruikt:) :
Kop er tevens af, zag er niet onaardig uit:
Vervolgens was het carter aan de beurt, een behoorlijk smerige knaap:
Stralen:
Inlaatspruitstuk:
Keramisch stralen van grof naar fijn:
Carter is niet fijn gestraald, het verschil is duidelijk zichtbaar:
Op weg naar huis nog even langs de sloop voor wat onderdelen:
Eenmaal thuisgekomen alles nog even voorzien van een laagje hittebestendige verf en dit afgebakken voor de chemische resistentie:
Al dit werk is in 1 weekend gedaan . Binnenkort meer updates!
Gezien het feit dat bij mijn huidige motor de klepseals uitgedroogd zijn en er bij het gas los laten nogal een blauwe pluim achter mijn auto opdoemt, werd het tijd voor een beslissing.
Ik kon de m30B28 aan gaan pakken of een donormotor gaan zoeken en die aanpakken. Uiteindelijk gekozen voor een donormotor, zodat ik de motor rustig grondig aan kon pakken.
Daarnaast zou dit de eerste motor worden die ik uit elkaar zou gaan halen, met de verwachting het uiteindelijk weer draaiende te krijgen. Redelijk spannend vond ik zelf.
Na een zoektochtje uiteindelijk een M30B35 uit een e23 gevonden, die uiteindelijk in de E21 moet belanden. De motor zou naar verluid een lage kilometerstand hebben en was oorspronkelijk geleverd in een
Zuid Afrikaanse auto. Meenemen maar!
Dit is de motor op de motorbok en de staat waarin hij verkleerde bij aanschaf, opvallend is het uitlaatspruitsuk voor rechtsgestuurde auto's.
Toen kon het ontmantelen beginnen! Veel foto's gemaakt, zodat ik uiteindelijk alles weer in elkaar kan schroeven!
Beetje poetsen:
Inlaat los:
Totaalplaatje:
Injectoren niet echt fris meer:
Thermostaathuis e.d. voor:
Vervolgens gestraald en afgebakken met hittebestendige lak:
Kleppendeksel gereinigd:
Gestraald:
Gespoten en wederom afbakken maar! Wat een geur....:
Mooi proces om te zien, geleidelijk verspreidt de warmte...:
En toen kwam het, de krukasmoer was aan de beurt. Op andere fora zag ik zal dat er naar gerefereerd werd als "the jezus nut". Bij mij zat hij dan ook behoorlijk vast, maar de aanhouder wint!
Special tool en een buis van de krik:
Knap:
Toen een 3/4" wringijzer gekocht:
Toen maar besloten om ook een beetje hitte in te brengen:
Gewonnen :
Dasty is your friend! Inmiddels liters verbruikt:) :
Kop er tevens af, zag er niet onaardig uit:
Vervolgens was het carter aan de beurt, een behoorlijk smerige knaap:
Stralen:
Inlaatspruitstuk:
Keramisch stralen van grof naar fijn:
Carter is niet fijn gestraald, het verschil is duidelijk zichtbaar:
Op weg naar huis nog even langs de sloop voor wat onderdelen:
Eenmaal thuisgekomen alles nog even voorzien van een laagje hittebestendige verf en dit afgebakken voor de chemische resistentie:
Al dit werk is in 1 weekend gedaan . Binnenkort meer updates!
Last edited by Aldo on Thu Jul 24, 2014 1:29 pm, edited 1 time in total.
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Dat is inderdaad een elektrische bbq. Werkt ideaal en heeft een mooie constante temperatuur, bovendien geen nare geuren in de keuken.....
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Hahaha, goed bedacht! Krijg je dan de warmte er goed in, over de hele breedte bij bijvoorbeeld dat klep deksel, dat veel breder is?
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Aluminium heeft een redelijk hoge warmtegeleidingscoëfficiënt, op de foto zie je dat het vanuit het hart verspreidt naar buiten. Dit is een kwestie van minuten.
Het is blijkbaar voldoende, want het hele klepdeksel was goed heet.
Het is blijkbaar voldoende, want het hele klepdeksel was goed heet.
Last edited by Aldo on Thu Jul 24, 2014 2:46 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Motorombouw van M30B28->M30B34
Ziet er goed uit!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm