uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

Koopje van de Week. Die term zal me lang worden nagedragen. Ik kocht in 2010 het koopje van de week, een mooie Polaris E21 323i, volgens de kenners niet duur, goed uitgerust en een goede type 1. Dat was het ook, maar onderhuids was er meer aan de hand, zoals te lezen in het daarvoor aangemaakte draadje. Die 323i wordt beter dan dat ze in de laatste 20 jaar is geweest, maar het kost tijd en geld en dus geduld. Maar ja, een mens moet rijden, en een beetje leuk ook.

In mijn achterhoofd heb ik op autogebied een soort van wensenlijstje, auto's die ik ooit nog eens wil bezitten, als dat enigszins past binnen budget. En zo zit ik op dit forum ook mee te doen met allerlei discussies en te posten in draadjes over alles wat het Beierse merk te bieden heeft en had naast de E21. Een van de auto's op mijn lijstje is de E30 cabrio. Ik wil graag eens ervaren wat het cabriorijden is, waarom dat verslavend is. Daarnaast is de E30 ook een auto uit mijn jeugd, dus een leuke combinatie. Zo heb ik zelfs al eens een draadje gestart over de aandachtspunten van de E30 cabrio.

In de een van de posts van Jeroen in dat draadje plaatste hij de foto van een 325i automaat van 1987. Mooie kleurencombinatie, Malachit grün met een beige lederen interieur en dat in combinatie met het chome van een E30 type 1 maakt het een smakelijke auto! Deze auto heeft Jeroen namens een kennis ook al eens te koop gezet op dit forum. Gezien, te duur, geen prioriteit, maar een verrekt leuke auto.

Ondertussen, Mobile.de, wie houdt die site niet in de gaten. Zo ook ik. Er staat al meer dan 1,5 jaar een '86'er 325i, een rode met 130k km, te koop. Zo nu en dan wordt de advertentie ververst, maar hij blijft te koop staan. Ik heb, na een tijdje volgen, tegen mijn meissie gezegd dat we die auto gingen bekijken als die in de winter '11-'12 nog steeds werd aangeboden. Maar zover is het niet gekomen...

Begin oktober van dit jaar kreeg ik een pm van een mij onbekende forummer, die me meldde de eigenaar te zijn van de auto uit de advertentie van Jeroen en die me vroeg of ik belangstelling had. "Ok", denk je dan, "das bijzonder." Paar dagen laten sudderen en toch eens gebeld. Leuke gast, ik noem hem hier R., aan de telefoon, die me een en ander over de auto vertelde. Wat gegevens uitgewisseld en hij heeft me wat meer foto’s gemaild. Weer even laten sudderen en nog wat telefoon, sms en mail contact gehad. Beetje heen en weer lopen pingpongen over de staat van de auto en het financiële aspect. R. gaf me een goed gevoel over de auto en ik heb een afspraak gemaakt om “binnenkort” eens te komen kijken.

Omdat R. in de buurt van de Noordzeekust woont (en ik mijn meissie moest overtuigen ;-) )heb ik thuis voorgesteld om er een weekendje van te maken, hotelletje, lekker op het strand. Zo gezegd zo gedaan, afspraak met R. gemaakt en hotelletjes verkend. Dagje verlof opgenomen, kids en bijbehorende buggy en andere bende ingeladen en zo vertrokken we afgelopen vrijdag richting de West! Rond een uur of 11 waren we bij R. en zijn vrouw en hondjes, waar we hartelijk werden ontvangen met koffie en thee. Leuke mensen met een autohart. R. vertelde over zijn autoverleden en het opruimen van zijn collectie vanwege andere plannen. Onder andere een Porsche 911 en een 320iS die hij verkocht aan een forumlid en een maat van dat forumlid.

Na het uitwisselen van enthousiaste verhalen werd het tijd om de auto te bekijken. De auto heeft ruim 4 jaar stilgestaan in een loods, van wie de eigenaar inmiddels is overleden. R. had de auto naar huis gehaald omdat de loods wordt afgebroken. De auto stond mooi gewassen en stofgezogen klaar in de garage. Na een eerste inspectie in de garage, op, onder, achter, in en om de auto hebben we deze naar buiten gerold, in het daglicht gezet en nog beter bekeken.

Optielijst:
• Alpina’s
• 4x winterband op 14” staal
• 4x 14” BBS
• Radio met cd-wisselaar
• Beige lederen interieur met sportstoelen
• 4x elektrische ramen
• Alpina sportstuur
• Mislampen
• Bijna nieuwe kap
• Wiesmann hardtop met ophangbeugels en dakdragers
• Winddeflector

Aandachtspunten:
• Groot onderhoud, waaronder D-riem, met waterpomp en spanrol etc, de vloeistoffen inclusief bakolie en zeefje, klepstellen, nieuwe thermostaathuis en thermostaat, remmerij uit elkaar en schoonmaken, eventueel vervangen
• Keienvanger onder de voorbumper is aan beide zijden verroest en een deukje bij de rechter mistlamp
• Achterschort onder de achterbumper is gedeukt, vast ergens tegenaan gereden
• Stiknaad in de achterbank en stiknaad in de bestuurdersstoel los
• Olie rond de versnellingsbak, vermoedelijk door een verdroogde pakking of keerring oid
• Rondje colorlock op het leer kan geen kwaad

Na nog een leuk praatje met R. en zijn vrouw zijn we weer vertrokken. Langs de kust richting Scheveningen gereden. Daar hebben we in een leuk hotel een leuke ruime kamer genomen. Heerlijk gegeten, met de kleintjes. Het was de eerste keer dat de kleinste mee was op een tripje met overnachting. Na een prima nacht een heerlijke dag op het strand gehad. Lekker wandelen, schelpen rapen (er is zoveel te ontdekken voor een kleintje) en banjeren! Aan het einde van de dag weer huiswaarts gegaan, want zondag kwam Sinterklaas aan in de wijk. Een week later dan in het centrum van de stad, maar dat mag de pret niet drukken.

Op het strand, in het hotel, bij Sinterklaas telkens spookte er een Malachit grüne gedachte door mijn hoofd. 80.000 keer met m’n meissie over gehad, wat is wijs, nog een auto, geld besteden of niet, eerst de 323i klaar maken of nog meer uitstellen (je kunt ‘t maar een keer besteden, nietwaar?) wat als ik weer onvoorziene dingen tegenkom, straks heb ik twee projecten en meer van die gedachten.

Uiteindelijk vanmorgen R. gebeld en mijn gedachten op tafel gelegd. Na een beetje heen en weer praten heb ik toch mijn prijs genoemd en R. kon “er mee leven.” Dat is ook wel prettig want ik dus ook. Een deal moet van beide kanten passen. Zo werd ik op een erg mistige maandagochtend, bellend vanuit mijn 118d op de A32 ergens ter hoogte van Akkrum, eigenaar van een Malachit grüne E30 325iA cabrio, althans, virtueel. De auto moet eerst nog worden overgeschreven uiteraard.

Over de prijs: ik heb voor mij een hele goede prijs. Koopje van de Week? Ik hoop echt van niet, want ik wil nu wel eens plezier van mijn aankopen hebben. Ik hoop op veel meer geluk, heb er wel vertrouwen in door R.’s verhaal en wat ik verder heb gehoord over de auto en over R. De auto is gebouwd in november 1986, toeval wil dat de 323i ook in november is gebouwd, maar dan in ’78. De 32iA is dus in ’86 gebouwd maar in ’87 op kenteken gezet. R. heeft van de belastingdienst een brief gekregen dat de auto belastingvrij is, op basis van het certificaat van BMW. Wat dat nu betekend in het kader van de nieuwe belastingwetgeving weet ik niet, maar in het meest ongunstige geval betaal ik max een jaartje belasting waarvan ik de auto ook nog een halfjaar schors.

Planning is om de 325iA op te halen over een week of twee. Daarna stallen naast de cas van de 323i. Ergens januari wil ik beginnen met het onderhoud en de auto ergens in maart of april uit de schorsing halen om APK te keuren. Eerst maar eens technisch in orde maken en dan komen de cosmetische verbeteringen wel. Als deze rijdt, dan is de 323i prioriteit nummer 1.

Oh ja, een paar foto’s dan maar?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:40 pm, edited 6 times in total.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29198
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

En zo schuift de auto door naar de volgende liefhebber! DE combi wat mij betreft, Malachit met voor-facelift chroom, erg fraai! Heb nog geprobeerd Tamara er in te praten en dat is helaas niet gelukt, maar hij is je van harte gegund! Ik help je duimen dat dit koopje een wat betere basis is dan de E21, maar dat weet ik bij voorbaat al. Dus probeer deze heel te houden :wink: nee hoor, gewoon genieten van deze fraaie automobiel!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Ja R. vertelde me dat ze geen automaat wilde? voor mij is dat in combinatie met de cabriolet uitvoering juist ultiem relaxed tuffen. Een cabrio is toch minder stijf dus gaat meer wringen en torderen in snelle bochten dan een twee-deurs gesloten koets. Dank voor je woorden, ben er erg blij mee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29198
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Klopt, Tamara wilde absoluut geen automaat en met een Baur en ook nog eens een rode E30 cabrio onder een laag stof bij m'n ouders vond ze dat we op cabrio gebied wel voldoende voorzien waren. Ik gok dat de auto bij jou meer aandacht én meer km's te zien gaat krijgen... zeker tot de E21 klaar is, wanneer was de planning, in 2027? :wink:

Met enig eigenbelang gaan we duimen voor een geweldige cabriozomer in 2012!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Ruud »

Hoorde het goede nieuws gisteravond door de telefoon van de andere kant. Gefeliciteerd! Het is een prachtige combi met ook nog eens de allermooiste hardtop voor een E30 erbij. Ik ben blij dat ze bij een gelijkgestemde liefhebber terecht is gekomen! Als de P ook weer wil lopen moeten we misschien in het voorjaar eens gedrieen bij R. op de koffie met z'n hele oude wagenpark. Of zou dat te pijnlijk zijn?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29198
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Ruud wrote:...Als de P ook weer wil lopen...
(wetende dat R. meeleest) oeioeioei dat was toch het koopje van vorige week? Afkomsig van diezelfde illustere R.? :mrgreen:





En wie is dan die R. vraagt Nederland zich af? foto!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Ruud »

Juist ja.... allemaal koopjes dussssss....buurman....Succes ;)

Nee hoor: De P is een superauto die door R gekoesterd is. Het punt is vooral dat als je er iets mee hebt, het ook serieus P-geld kost. Het euvel nu is slechts een startmotor die aan revisie toe is en dat mag best na 20 jaar en 160.000 km. Bij een E21 draai je die er in een uurtje onder vandaan en bij een 964 is dat even wat meer werk (motorbeplating, aandrijfas, verwarmingsslangen en dan kun je de onderkant losmaken, de bovenkant gaat slechts door met een arm van onderaf over de versnellingsbak heen te sleutelen......). De ruimte in de garage was nu nodig voor alles wat er niet meer op de Henna-red-to-be zit dus vorige week de P even aangeduwd en naar de stalling gereden.......altijd een leuk gezicht voor de buren!

Een tipje van de sluier voor wat betreft R. Is dit niet zijn rechter knie??

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

volgens mij wel ja. Prima knie op zich, R. heeft een bijpassend linker exemplaar van om en nabij dezelfde leeftijd en met evenveel kilometers op de teller.

Overigens, ik ben altijd voor een bakkie bij R. als alles t weer doet en de weg op mag!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by bartgouda »

Ziet er goed uit zeg! Die hardtop misstaat 'm ook niet!
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by gerrit323 »

Van harte proficiat Koos .. leuke wagen ..en lekker genieten zo'n cabrio in de zomermaanden ... véél succes ermee en have fun met het onderhouds en prullenaanpak werk :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd inderdaad met de E30 cabrio.

Dat het een mooi open seizoen mag gaan worden inderdaad.
Een hardtop moeten we eigenlijk niet willen gebruiken.
Is inderdaad wel een mooie hardtop in die uitvoering trouwens, net even anders dan de mijne.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by pattam2009 »

Gefeliciteerd koos met de cabrio, ziet er zo goed uit.

Ga je zeker een leuke tijd mee beleven, is heerlijk om op een warme zomer avond even lekker uit te waaien.
Heb ik zelf ook leuke herinneringen aan.
Image
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by 323baur »

Wat een leuk draadje om te lezen :)
Gefeliciteerd dan maar ...
...met dit koopje van de maand?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

hahaha, ja Ite, zou fijn zijn als deze een maand mee gaat :wha

bedankt mannen, ik heb er veel zin in.

@ patrick, das ook een mooie, die zwarte.
@Peter: tja, ik kon niet achterblijven bij jou. 3 3 series, de laatste aankoop een e30 cabrio en die daarvoor een e21 6 cillinder. Alleen bij jou doet alles het en bij mij niets. De hardtop is een Wiesman hardtop. De huidige eigenaar gebruikte die in de winter en ook voor wintersport. Ik krijg er zelfs dakdragers bij.
@ Gerrit, dank, almeer nieuws over jouw projectje?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Thegs »

Schitterende aankoop Koos, van harte! Ik vind de combi buitenkleur met dat beige leer en sportstoelen erg peurno (waar is die FAP smilie)...

Ik hoop dat je er idd meer geluk mee hebt als met de 323i, lekker cruisen met het mooie weer :driving
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Post Reply