Derde remlicht / welke velgen ?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Guido
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 323i Polaris

Re: Derde remlicht / welke velgen ?

Post by Guido »

Wat betreft BBS'sen bedoel ik zonder naafdop, dus bouten in zicht. En ééndelig. Zoals op bovenstaande foto.
Die velgen van Sven zijn nog beter, qua model.
Ze moeten inderdaad naar een velgendoktor, vers rubber en 2 naafdopjes er bij zoeken.
Ik zal hem PBén.
(komt hij ook naar de nieuwjaarsborrel? loop wellicht een beetje vooruit op de zaken, haha)

323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
jeroen76
Upcoming E21 fanatic

Post by jeroen76 »

Guido,

Wat je ook nog kan proberen zijn 15" Melber velgen,die heb ik onder mijn e30 320i gehad.Deze staan qua styling/design misschien ook nog wel onder een e21.Je ziet ze bijna niet meer,maar misschien loop je er nog tegen aan.

Melber 7x15" et12

Image
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ook een leuk alternatief idd. Let wel op dat er van de diverse merken vaak verschillende ET waardes en diameters van het naafgat in omloop zijn. Maat naafgat weet ik zo niet uit m'n hoofd maar kun je zo opmeten bijv bij je reservewiel. ET moet bij 7J niet meer dan ca 13mm zijn, je komt nogal eens ET25 E30 velgen tegen en dat gaat vooraan problemen opleveren.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Naafgat is 57.1

Een goede site om te kijken of iets gaat passen is deze: http://www.willtheyfit.com
Originele velg invullen, degene waar je naar kijkt invullen, en dan zie je gelijk hoeveel ze verschillen.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

nu we toch over velgen bezig zijn, wat kan er gebeuren als je velgen gebruikt waarvan het naafgat iets te groot is? ik heb zo bv nog 14" velgen liggen die passen op een e21 maar het naafgat is te groot. Niet dat ik deze ooit zal gebruiken (zijn niet mooi op een e21) maar ben eens benieuwd wat de impact daarvan is.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mensen denken vaak dat een velg centreert op de wielbouten, maar de velg centreert juist op het naafgat. Vandaar dat je ook op meer universele velgen vaak centreerringen bijgeleverd krijgt die soms niet heel dik zijn, maar genoeg om dat op te vullen (soms maar 1-2mm).

Met een te groot naafgat kan de velg dus niet goed centreren en dan krijg je een hele vreemde onbalans die er uiteraard niet uit te balanceren is omdat het wiel dan gewoon uit het asmidden geplaatst is.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Mensen denken vaak dat een velg centreert op de wielbouten
dat dacht ik dus ook :stupidme

dus wil ik deze toch ooit gebruiken zal ik moeten centreerringen ergens bestellen (wil ik mij niet verongelukken). We blijven dus bijleren :D
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Je heb daarentegen ook autos die de velgen juist op wielbouten centreren, volgens mij de porsche 914 uit mijn hoofd, en een goed voorbeeld van naafcentreren op autos is de jeep, de wielmoeren zijn niet conisch, maar 'vlak'

maar als je je wielbouten netjes gelijkmatig aandraaien, centreer je hem redelijk dacht ik, wellicht iets beter met 5 wielbouten als met 4 maar daar twijfel ik over..
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mwoah ik ben weleens bezig geweest met een recente Audi A4 dus vijfgaats en hoe netjes ik de bouten ook om en om aandraaide, de onbalans bleef. De ontbrekende centreerringen waren echt minimaal van dikte maar dat was wel de oplossing. Was bij een wissel van winter- naar zomerwielen door de garage verkeerd gedaan, de monteur wist niet waar die plasticjes voor dienden :stupidme
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Mijn autoambulancetrailer (leuk woord voor idd g.) centreert ook met conische bouten op de wielmoeren.
Ik vind het persoonlijk een k*t systeem, want je moet idd zeer zorgvuldig om en om aantrekken, anders is er niet mee te rijden.
Onbalans blijft echter..(remedie, gewoon altijd een dikke 7 erop pleuren, dan is alles weg :driving ).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Okee, het kan idd wel eens problemen geven. Op mijn werk maken we standaard alle wielnaven schoon bij winterwissels en bandenwissels, om problemen te voorkomen..

En idd de monteurs zijn tegenwoordig niet meer wat ze geweest zijn.. Ik lach er altijd maar om
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Bij mij idd ook standaard bij elke wissel, zowel wielnaaf als velgbed vrij maken van roest of alu corrosie want anders begin je al met onbalans.
Regards/groeten, Jeroen
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Idd en met een beetje slechte alu Velgen ben je Elke wissel wel ff bezig :(

Bij tapeinden isdat soms lastig maar met een schuirpapiertje kom je al een eind, dit neemt niet weg dat ik het nog steeds mans vind die looks :)
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Banden / velgen probleem opgelost.
Zaterdagmiddag rijd ik naar Belgie om de Oz velgen bij Sven op te halen.

Ik zal daarna de velgen laten opknappen.
Weet iemand een goed adres? (liefst midden Nederland)
Passen de originele, chrome naafdopjes van de 13' velgjes hierin? (er ontbreken 2 Alpina logo's. Die zal ik wel niet meer los kunnen kopen...)

Denk dat 195 voor en 205 achter het mooist is?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
En vooral bedankt voor het meedenken van iedereen. Dank zij jullie heb ik binnen een dag een paar prima velgjes gescoord, zo lijkt het!
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Jeroen wrote:Mooi, kun je wellicht gelijk Sven z'n fraaie 320iS bewonderen

Eerlijk gezegd weet ik maar een adres wat ze echt goed onder handen kan nemen van begin tot eind: http://www.velgenreparatie.nl

Het bedrijf van wijlen Piet Dam, altijd erg tevreden over en zeker niet duur als ik kijk wat een velgendokter of wheeltrim wil hebben en daarover lopen de ervaringen en meningen nogal uiteen

Overigens ook leuke E21 en E30 foto's van vroegah op die site, de beste man diverse malen in actie gezien, erg leuk

Naafkapjes gok ik dat ze niet passen maar een alternatief is vast wel te vinden of fabrieken.

Qua banden zou ik idd 195/50-15 voor zetten en 205/50-15 achter
Dat ziet er uit als een bedrijfje welke weten waar ze mee bezig zijn.
Ze hebben zelfs ervaring met Alpina's, zo blijkt uit de foto's op hun site:
Image

Waar kun je chrome ventielen vinden, denk je.
Als ik dan Alpina-REPLICA'S heb, wil ik zo goed mogelijk na-apen :)
Post Reply