M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 22-05-2012

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by e-einundzwanzig »

r@n-d wrote:zal de vriendin er van t weekend eens langs zette met camere... dan zal ik het hier plaatsen...
:thumbsup
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by Peter V. »

Mooi geluidje hoor. Ze reageert ook lekker gretig als je de klep beweegt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by pattam2009 »

Klinkt goed Randy :thumbsup

Dit gaat geld kosten. :bag
2.7 met 3x Weber
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by r@n-d »

mjah omdat deze carbs heel vuil waren (inwendig) zijn ze nu toch helemaal open gehaald gereinigd/deels revisie...
hierdoor is backfire verholpen... Mocht dit toen niet geholpen hebben dan had ik 3x nieuwe Webers gekocht... 40mm DCOE
kosten €400 euro per stuk... Dus tel maar uit... dan nog een gasmechanisme inlaat spruitstuk en filters..
Ik had even een snelle rekensom gemaakt:
€1200 + €100 + €500 + €150 = €1950,=
Is dus een heel duur setje... maar dan heb je wel nieuwe webers... Gelukkig zijn deze Solexen mooi en netjes gaan lopen...
En bespaar ik me een slordige 2000 euro...

@pattam2009 = mocht je ervoor kiezen dit ooit te gaan doen, let wel op hoeveel mm je dan kiest... bij mijn 2.5 gaan deze 40mm net... groter wil niet werke i.v.m. kleine inhoud per cylinder.
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by pattam2009 »

@ Randy,
Ik ben nog volop bezig met het chassis zelf, daardoor nog geen concrete plannen gemaakt wat te doen met de motor.
Vandaag heb ik mijn chassis weggebracht voor het plaatwerk daardoor kan ik weer wat aandacht aan de motor gaan geven.
Wat wel vast staat is een ombouw naar 2.7 , M20 B25 met de eta krukas.
Of ik daar dan de originele inlaat op gaat monteren ben ik nog niet uit.
Moet wel zeggen als ik jouw setup zo hoor en ziet en dan ook nog het filmpje van die japanse Corvette voorbij hoor komen
wil ik eigenlijk maar één ding WEBERS.

Ik moet eerst alles op een rij zetten met alle voor en nadelen.
één van de rede waarom ik twijfel om voor carbs te kiezen is het afstellen, ik wil dat de motor perfect loopt en niet alleen in het hoge of lage toeren gebied en daardoor als maar aan het afstellen zal blijven wat weer kan lijden :wtf

Wat ook een mogelijkheid is om een intake set van Dbilas te plaatsen, ziet er ook :crazy uit.
Image

Kosten, rendement, betrouwbarheid, Looks , Kortom ik weet het nog niet :?
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by Jeroen »

Dbilas is erg leuk, of gewoon standaard maar dan met een LMM ipv de LHM, een vriend van mij is goed in dat soort ombouwtjes. Ik vond dat ik met de Webers op de Samba wel erg vaak aan het afstellen was.
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by r@n-d »

Dat klopt, het is heel gevoelig materiaal...
Maar t geeft je wel echt een super gevoel om mee te rijden...

@pattam2009, die setup op je afbeelding ziet er wel vet uit... alleen moet je kijken hoe je uitkomt met de rembekrachtiger... dat is wel krap bemeten...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by gerrit323 »

Ik heb voor dat dbilas spul eens prijs gevraag om op de 2.7 te bouwen .. was een 2250€ incl chip dacht ik + dat je nog altijd met de luchtmassameter werkt .. eigenlijk is deze setup pas echt goed als je alles overzet naar MAF zonder luchtmassameter.

Ik vond het dus te duur voor wat het aan meerwaarde gaf. Geluid zal wel :crazy zijn

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by Jeroen »

Luchtmassameter is geen beperking in de flow, luchthoeveelheidsmeter wel door die achterlijke klep die in de weg zit en met wat pech nog leuk ligt te oscilleren ook. Ofwel, zelfs met standaard inlaat kun je al een leuke winst boeken als je overstapt naar een ander motormanagement met luchtmassameter. Ik gok dat dat qua efficiëntie als oplossing het mooiste is, dat al prima in staat is voor 95% eruit te halen wat erin zit en 't nog betaalbaar houdt ook.
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by r@n-d »

Ow Jeroen,

even iets heel anders... zon setje raamstickers (die bij de zij-achterruitjes) waar kan ik die bestellen / kopen?
mijn graphit rijdt namelijk nog zonder... en dat kan natuurlijk niet...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by Jeroen »

Weet niet of Arnold of Odo nog wat hebben liggen, anders moet ik thuis nog ff graven.
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by r@n-d »

Morgen naar SpeedCentre Geldermalsen voor de testbank en finetuning...
Ben benieuwd wat daar uit gaat rollen :rev
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by uwbuurman »

En en en??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 28-02-2012

Post by r@n-d »

Zow ben net terug...

Eerste run: met deze ruwe setup, dus ontsteking op gevoel, en lucht brandstof verhouding op gevoel... 150pk bij 5500 toeren...
Tweede run: lucht brandstof finetunen, ontsteking finetunen... 161pk bij 5500 toeren...
Derde run: na het afstellen van onsteking middels computer, kun je hem nog handmatig verstellen, dode momenten uit je curves te halen... waardoor versnelling 1,2,3,4 gelijke verdeling hebben enzo... Dus een complete run vanaf start tot maximaal in 4e versnelling, met uitloop in de vijfde... Hierbij geeft hij tot aan eind 4e versnelling (195km/h) een vermogen van 169pk, vijfde versnelling loopt ie mooi in door, maar daar wordt de trekkracht wel minder... De topsnelheid hebben we niet uitgeprobeerd, misschien volgende keer.

Magoed, ik heb wat huiswerk mee gekregen, waarna ik, bij een volgende afspraak, nog net iets meer eruit kan gaan trekken, omdat deze motor echt goed loopt in het hoger toerengebied, verlies je enigsinds wat bij het lager toerengebied, en de mannen van speedcentre waren van menig dat je onderin nog meer uit kon halen. Wat moet ik dan doen, (niks moet uiteraard) maar ik zou een gashoeveelheidsmeter toe kunnen voegen aan t systeem, hierdoor kan de KMS ECU nog meer uitlezen en dus kun je meer afstellen...
Zoals hij nu rijdt, is het prima, maar er is zoveel meer mogelijk met een KMS, en daarvan maak ik nu nog te weinig gebruik. Eigenlijk kun je per toerental de ontsteking afstellen, dat is wat er nu is gedaan, alleen gaat de ECU dan uit van VOL gas. Daar loopt hij perfect op, maar als er nou een gashoeveelheidsmeter toegevoegd word, dan kun je ook bij "niet" VOL gas de ontsteking perfect afstellen. Dus daar kan nog wel een flink voordeel gehaald worden, aldus SpeedCentre.

Conclusie: tevreden? qua pk's... mwah... had wel iets meer verwacht omdat de standaard M20B25 170pk heeft, (uiteraard wel krukaswaarden)... qua koppel... tevreden... koppelwinst is toch wel acceptabel

Hieronder een samenvatting:

320/6 max 122Pk (6000 rpm) 160Nm (4000 rpm)
325i max 170Pk (6000 rpm) 222Nm (4000 rpm)
325 max 169Pk (5500 rpm) 245Nm (4000 rpm)

Dusjah eigenlijk wel tevreden... Vooral als ik rond rijdt... Dan merk je pas echt dat dit dingetje toch wel echt vooruit wil...
Bij SpeedCentre waren ze heel erg tevreden, omdat deze waarden reeel zijn, en geen fabrieksopgave van 30 jaar terug... Ze hebben nog een aantal punten aangehaald om net iets meer vermogen te hebben, zoals een nokkenas en uitlaatsysteem, maar goed dat zien we nog wel eens...

T is wel heel erg leuk zo'n testbank... Nu even alles nakijken en nalopen nog een keer, zelf een KMS sensortje erop bouwen en een volgende keer weer naar de testbank.
Weet niet of ik dat volgend weekend al ga halen :loll
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply