Carterpanpakking 320/6
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Carterpanpakking 320/6
De carterpanpakking van onze 320/6 zweet lichtjes, en gezien de pakking zelf nauwelijks iets kost, wil ik die vervangen. Wat ik niet wil is de oliepomp en overdrukventiel loshalen of verwijderen, dus zal de motor iets omhoog moeten om de pan te verwijderen, correct?
Red ik dit door de 2 motorsteunen links en rechts los te halen en dan de motor bijvoorbeeld via een van de steunen omhoog te duwen met een krik?
Bedankt alvast voor de hulp!
Red ik dit door de 2 motorsteunen links en rechts los te halen en dan de motor bijvoorbeeld via een van de steunen omhoog te duwen met een krik?
Bedankt alvast voor de hulp!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Carterpanpakking 320/6
Eerst even visco loshalen voordat die in je radiateur hangt
en volgens mij is het handig om de baksteun en de steun van de middendemper ook even los te halen
Dan kun je idd prima het blok ietsjes lichten door de steunen los te maken (evt gelijk rubbers controleren/vervangen), zo in mijn herinnering kom je met een cm of 2 al een heel eind. Kan met een bakkrik en een blokje hout onder de carterpan, mooier is met een steunbalk zoals onder (sorry verkeerde merk maar hier kwam Google mee haha) of een motortakel natuurlijk.

tussentijds wel goed blijven opletten of je niet onnodig aan slangen e.d. staat te trekken maar volgens mij moet 't zo kunnen.
Dan kun je idd prima het blok ietsjes lichten door de steunen los te maken (evt gelijk rubbers controleren/vervangen), zo in mijn herinnering kom je met een cm of 2 al een heel eind. Kan met een bakkrik en een blokje hout onder de carterpan, mooier is met een steunbalk zoals onder (sorry verkeerde merk maar hier kwam Google mee haha) of een motortakel natuurlijk.

tussentijds wel goed blijven opletten of je niet onnodig aan slangen e.d. staat te trekken maar volgens mij moet 't zo kunnen.
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Goede tip van de Visco, die kantelt anders mooi naar je radiateur toe inderdaad 
Ik ga het blok van de onderzijde ondersteunen en omhoog duwen, misschien bij de bak (is het daar sterk genoeg?) anders via het vlakke deel van de rechter motorsteun, voorzichtig aan en niks forceren dan komt het vast goed. In mijn optiek moet een klein beetje inderdaad genoeg zijn... Ik heb een brug dus komt vast goed. Bedankt Jeroen!
Ik ga het blok van de onderzijde ondersteunen en omhoog duwen, misschien bij de bak (is het daar sterk genoeg?) anders via het vlakke deel van de rechter motorsteun, voorzichtig aan en niks forceren dan komt het vast goed. In mijn optiek moet een klein beetje inderdaad genoeg zijn... Ik heb een brug dus komt vast goed. Bedankt Jeroen!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Carterpanpakking 320/6
Oh ja het was nog vroeg denk ik, opduwen onder je carterpan heeft weinig zin als je die weg wilt halen
Onder de bak is miss wat ver naar achteren en niet lekker stabiel, motorsteun ook niet lijkt me. Miss kan je 'm met een takel of spanband optrekken van boven, dat zou mij iig een prettiger gevoel geven, en is onder lekkerder werken.
Onder de bak is miss wat ver naar achteren en niet lekker stabiel, motorsteun ook niet lijkt me. Miss kan je 'm met een takel of spanband optrekken van boven, dat zou mij iig een prettiger gevoel geven, en is onder lekkerder werken.
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Dat is waar, ik zag boven wel weinig plek om ergens een sjorband aan te monteren...
Opduwen aan het carter doe ik sowieso niet, het is maar blik. Ik ga het via de motorsteun proberen, dan blijft er voldoende ruimte over om te werken. Ook kan ik dan de bak ondersteunen als de motor in gewenste positie hangt dan kan ik de motor weer vrij laten.
Opduwen aan het carter doe ik sowieso niet, het is maar blik. Ik ga het via de motorsteun proberen, dan blijft er voldoende ruimte over om te werken. Ook kan ik dan de bak ondersteunen als de motor in gewenste positie hangt dan kan ik de motor weer vrij laten.
Re: Carterpanpakking 320/6
MellyVille wrote:Goede tip van de Visco, die kantelt anders mooi naar je radiateur toe inderdaad
Ik ga het blok van de onderzijde ondersteunen en omhoog duwen, misschien bij de bak (is het daar sterk genoeg?) anders via het vlakke deel van de rechter motorsteun, voorzichtig aan en niks forceren dan komt het vast goed. In mijn optiek moet een klein beetje inderdaad genoeg zijn... Ik heb een brug dus komt vast goed. Bedankt Jeroen!
Persoonlijk zou ik de motor vooraan lichten, tpv het oog waar je de motortakel aan bevestigd. Dit zou je met een motortakel kunnen doen, maar je kunt ook kijken of je met een lier de motor iets kan lichten.
Kijk eens of je een spanband kan monteren aan een dakbalk / spant... Dan een spanbandje aan het oog (nabij distributie) het motorblok een paar cm lichten en dan de carter eronderuit...
Om alleen met een krik op de versnellingsbak te duwen zou ik niet zo snel doen, je duwt de hele bak dan strak in de tunnel... terwijl je eigenlijk juist de bak iets zou moeten laten zakken (een soort wip/wap effect zeg maar...)
mocht je geen motortakel hebben, dan zou ik een spanband gebruiken, heb je geen dakbalk of spant waar je hem aan kan maken, dan moet je creatief zijn met een garagekrik...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: Carterpanpakking 320/6
zow... en dan ben ik gewoon net ff telaat met t goeie idee om een spanbandje te gebruiken 
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Geen spant of dakbalk aanwezig, motortakel zou ik kunnen lenen indien nodig.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Carterpanpakking 320/6
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Klopt, ik ga dan toch maar voor de motortakel, sleutelt wat makkelijker waarschijnlijk 
Doen we gelijk maar een volledige beurt, nu we toch bezig zijn!
Doen we gelijk maar een volledige beurt, nu we toch bezig zijn!
Re: Carterpanpakking 320/6
Wat mij heel goed is bevallen, door de motor via de bovenkant te steunen. Stuurstang loshalen en de 4 bouten van het subframe en de 2 moeren van de motorsteunrubbers. Het subframe zakt 20 cm en ruimte zat om te sleutelen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Dat is ook nog een optie. In ieder geval heb ik dus toch de motortakel nodig. Dan bedenk ik me, krijg ik dat een beetje voor elkaar met de motorkap in positie? Denk het wel toch?
Verder, moeten die pakkingboutjes met een bepaald aantal nm of gewoon vast is vast?
Verder, moeten die pakkingboutjes met een bepaald aantal nm of gewoon vast is vast?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Carterpanpakking 320/6
Ik weet niet of je in de buurt woont maar ik heb zo'n motordrager liggen.
Kan je altijd even lenen.
Kan je altijd even lenen.
So many cars, so little time
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Wed Sep 08, 2010 9:00 pm
Re: Carterpanpakking 320/6
Is al niet meer nodig, de carterpan is er al onderuit. De motor ondersteund met twee kriks en klossen, en dan met een derde krik het subframe voorzichtig laten zaken (stuurstang loskoppelen, paar boutjes lossen en klaar). Het subframe nu 5cm laten zakken en dat biedt voldoende plek om alles er netjes onderuit te halen.
Maar nu, wel of geen vloeibare pakking gebruiken bij de nieuwe carterpanpakking?
Maar nu, wel of geen vloeibare pakking gebruiken bij de nieuwe carterpanpakking?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Carterpanpakking 320/6
Is geen must. De boekjes spreken als volgt:
Maar de pasvlakken goed schoon, gebruik een nieuwe pakking en smeer Atmosit of Curil K2 op de overgang van cilinderblok met keerringhouders (alleen daar dus en niet teveel!!). Breng de oliepan weer aan en zet de boutjes vast met 9-11Nm.
Maar de pasvlakken goed schoon, gebruik een nieuwe pakking en smeer Atmosit of Curil K2 op de overgang van cilinderblok met keerringhouders (alleen daar dus en niet teveel!!). Breng de oliepan weer aan en zet de boutjes vast met 9-11Nm.
Regards/groeten, Jeroen
