trilling in stuur bij remmen

sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

trilling in stuur bij remmen

Post by sten_91 »

Dag mensen,

heb erg veel trilling in het stuur bij het remmen. de remschijven zijn nog vrij dik, misschien een idee om deze af te laten draaien? of kan het ook een stuurstang zijn of iets dergelijks. Heeft iemand hier ervaring mee?


User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by bartgouda »

Als het puur bij het remmen is ben ik bang dat je schijven krom zijn. Je kan ook eerst kijken of zowel de schijven en klauwen goed vastzitten, dan weet je zeker dat het in ieder geval niet daar aan ligt.
Als ze krom zijn zou je ze kunnen afdraaien, je kan ook gewoon nieuwe kopen (of gebruikte, ik heb nog een setje liggen wat er zo'n 2000km onder heeft gezeten en nog kaarsrecht zijn). Als je ze vervangt zou ik ook even nieuwe blokjes plaatsen.
Als je geïnteresseerd bent in de mijne kun je me even PM'en, kun je voor een nette prijs krijgen;)
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by sten_91 »

bart-> PM :D
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by Jeroen »

Helaas kan er ook een bos oorzaken in de ophanging zitten en ga je die vaak ook pas voelen als je meer gewicht op de vooras zet door te remmen. Bij deze wat checks op speling:

- stuurhuis
- spoorkogels
- fuseekogels
- toplager veerpoot
- draagarmrubbers
- stabirubbers

Maar als altijd, even terug naar de basis: sinds wanneer heb je het? vanaf het begin of na een tijd, steeds erger of ineens, andere wielen geplaatst? Wordt het minder met stevig remmen? Is de trilling bij een bepaalde snelheid of vertraging altijd hetzelfde of varieert deze? Nooit trillingen gewoon bij rijden, dus als je niet remt?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by bartgouda »

Daar heb je gelijk in Jeroen. Misschien kun je dit eerst eens testen door even de wieltjes van de grond te halen en dan aan het één en ander te trekken/schudden? Overigens had ik hetzelfde probleem (alleen schudden tijdens remmen), dit was volledig verholpen met nieuwe schijven. Heb je verder tijdens het rijden nooit last van trillingen/ongecontroleerde bewegingen ofzo?
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by jamesV »

moet lukken, heb sinds een paar dagen hetzelfde voor. ook enkel bij het remmen al voelt het bij mij meer als schokken van de auto aan.
Denk ook om nieuwe schijven te bestellen (blokjes heb ik nog liggen)... ik volg dus dit draadje :D
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by Arnold D »

Bij mijn 323i idem dito.

Trillen bij het remmen.
Als ik langzaam rijdt, zijn er geen problemen en voel het pedaal ook niet op en neer gaan.
Vorig jaar nieuwe schijven gemonteerd en geen verandering. Het 30 jaar oude rubber wil ik al een tijdje vervangen, omdat hier en daar wel een beetje speling op zit. Ik heb een gecoat onderstel met nieuwe rubbers klaar liggen, maar tijd ontbreekt nog om die er onder te zetten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by Jeroen »

Ik denk ook dat in veel gevallen oude rubbers van de draagarm inclusief die van de stabi de belangrijkste oorzaak zijn. Die rare vrijwel rechte draagarm is natuurlijk ook vragen om die bekende E21 shimmy, dat itt bijv de meer driehoekige (E30 en later) draagarm.
Regards/groeten, Jeroen
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by sten_91 »

mn gevoel zegt de schijven maargoed wanneer ik tijd heb eerst maar even allebei de kanten een keer opkrikken en kijken voor speling/oude rubbers e.d.!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by Jeroen »

Kan ook wel, maar doorgaans trekken schijven krom door:

- te dun geworden (volgens jou niet het geval)
- remzuiger die blijft hangen
- oververhitting door andere oorzaken bijv trackday, zware belading, rijden in de bergen

Tweede optie is dan het meest waarschijnlijk en dus kun je beter eerst een controlerondje doen. Als je een dergelijke oorzaak niet wegneemt dan gaan nieuwe schijven niet helpen, of maar een korte tijd en dat is zonde van het geld lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by bartgouda »

En daarnaast de slechte gewoonte om stilstaand de voet op de rem te houden... Iets waar heel nederland last van lijkt te hebben als ik soms naar al die leuke lampjes voor het stoplicht kijk...
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by sten_91 »

thanx voor de tips, dat ga ik eerst even onderzoeken! oh en.. zal t nooit meer noooooit meer doen bart!
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by bartgouda »

Het is natuurlijk waarschijnlijker dat de vorige eigenaar dat deed. Je hebt 'm toch pas net? Bij mij was het hetzelfde verhaal.
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by sten_91 »

toch al weer n half jaartje denk ik... maar daar zal t niet aan komen ik heb niet zoveel van die slechte gewoontes tijdens het rijden (behalve een sigaret rollen en bijna de berm inrijden..vanmiddag schrik! haha)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: trilling in stuur bij remmen

Post by Jeroen »

Even in de herhaling...
Jeroen wrote:...Maar als altijd, even terug naar de basis: sinds wanneer heb je het? vanaf het begin of na een tijd, steeds erger of ineens, andere wielen geplaatst? Wordt het minder met stevig remmen? Is de trilling bij een bepaalde snelheid of vertraging altijd hetzelfde of varieert deze? Nooit trillingen gewoon bij rijden, dus als je niet remt?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply