Wat heb jij vandaag gedaan?
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11879
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Idd, na de alpentour had ik er nog helemaal niks aan gedaan. Echt zwaar verwaarloosd.
Gezien mijn agenda ben ik blij dat ik het nu eens even goed gedaan heb, want de komende maanden komt er ook niks van.
APK zal absoluut geen probleem zijn. Ik hoop in de komende winter de carrosserie eens echt goed aan te pakken. Op de bodem begint hierendaar de hard geworden bodyschutz er af te vallen. Ik wil alles eraf hebben..
Gezien mijn agenda ben ik blij dat ik het nu eens even goed gedaan heb, want de komende maanden komt er ook niks van.
APK zal absoluut geen probleem zijn. Ik hoop in de komende winter de carrosserie eens echt goed aan te pakken. Op de bodem begint hierendaar de hard geworden bodyschutz er af te vallen. Ik wil alles eraf hebben..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Leuk dat de feestdag ook gebruikt wordt om dit te doen. Het verplichte koninginneverhaaltje en daarna spelen!!!
jammer dat ik gewoon moest werken en dus om 5.15 uur al naast mijn bedje stond. Wel de dag afgesloten met een BBQ-tje!
Vandaag ook besloten dat de 316 van MP af gaat want dat wordt gewoon niks. We zetten ze op de SM2012 nog te koop en als dat niet werkt naar onze zin wordt deze ons speelproject en dat betekent een langdurig project waar o.a. rolkooi, motoraanpassing, dubbele carb, sperdiff en aangepast onderstel bij gaat horen. T.z.t. komt er wel een topicje over dan want de cas komt ook aan de beurt.
jammer dat ik gewoon moest werken en dus om 5.15 uur al naast mijn bedje stond. Wel de dag afgesloten met een BBQ-tje!
Vandaag ook besloten dat de 316 van MP af gaat want dat wordt gewoon niks. We zetten ze op de SM2012 nog te koop en als dat niet werkt naar onze zin wordt deze ons speelproject en dat betekent een langdurig project waar o.a. rolkooi, motoraanpassing, dubbele carb, sperdiff en aangepast onderstel bij gaat horen. T.z.t. komt er wel een topicje over dan want de cas komt ook aan de beurt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zaterdag na de meeting teruggereden naar Utrecht voor een feestje, zondag weer doorgereden naar Enschede om biertjes te drinken en contacten weer wat aan te halen. Vandaag de hele dag lopen kloten met een Peugeot 205, remslangetje vervangen kostte toch een heleboel meer tijd omdat ik de boel niet ontlucht kreeg. Ook nog het hele dash los gehaald voor de kachelradiateur. Maargoed, nu istie weer klaar voor de APK.
Terugreis naar Rotjeknor vond ik dat de BMW nogal warm was, maja, kennelijk overdrijf ik het allemaal wat ;D Maar met gewoon snelwegwerk, beetje 100km/u tuffen, is richting het eerste streepje na het midden dan normaal?
Terugreis naar Rotjeknor vond ik dat de BMW nogal warm was, maja, kennelijk overdrijf ik het allemaal wat ;D Maar met gewoon snelwegwerk, beetje 100km/u tuffen, is richting het eerste streepje na het midden dan normaal?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29981
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Neuh, normaal is in het midden, plus of min 1-2mm. Als je dit al rijdend hebt en zeker met 100 km/u zou 'ie eigenlijk niet over het midden mogen komen, je hebt tenslotte dan ook verkoelende rijwind zat. Dan zijn deze twee zaken het meest voor de hand liggend:
- ontstekingstiming incorrect
- onvoldoende flow in koelsysteem door te weinig koelvloeistof, slechte waterpomp, verstopte radiateur, thermostaat die onvoldoende opent, koelsysteem dat onvoldoende druk opbouwt door een slechte radiateurdop of een onvoldoende ontlucht koelsysteem
Gaan we nog even niet uit van een mogelijk falen van de koppakking maar dat leidt meestal tot meer gedonder zoals vorming van sludge in koel- en oliesysteem, beroerd koud lopen, etc.
Is er sprake van koelvloeistofverbruik?
- ontstekingstiming incorrect
- onvoldoende flow in koelsysteem door te weinig koelvloeistof, slechte waterpomp, verstopte radiateur, thermostaat die onvoldoende opent, koelsysteem dat onvoldoende druk opbouwt door een slechte radiateurdop of een onvoldoende ontlucht koelsysteem
Gaan we nog even niet uit van een mogelijk falen van de koppakking maar dat leidt meestal tot meer gedonder zoals vorming van sludge in koel- en oliesysteem, beroerd koud lopen, etc.
Is er sprake van koelvloeistofverbruik?
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Net weer terug van een paar daagjes Friesland, een goed moment om de E91 met caravan te testen.
Zondagochtend vol tegenwind de hele rit, in zijn 4 en de brandstofverbuiksmeter niet uit de rechterhoek weg te slaan maar geen gebrek aan trekkracht.
Vering houdt zich prima en het voelt allemaal heel stabiel aan.
Heerlijke koninginnendag met de verplichte rommelmarktjes in Lemmer en Balk maar hierna snel terug naar de camping om aan het Slotermeer in mijn luie stoel en met een hengeltje aan de waterkant te zitten.
Niks gevangen maar daar gaat het helemaal niet om, prachtige luchten, mooie boten en prima temperatuur. Sávonds naar Sloten wat een heel mooi klein dorpje is en voor heerlijk ijs!
Terugweg windje mee waarbij de 1 op 10 goed te doen was in zijn 5, daar wordt je dan weer vrolijk van
Wel een irritant probleempje en dat is het willekeurig oplichten van een waarschuwingslampje in het dashboard over een stuk lampje van de sleurhut.
Maar alles werkt prima, dat hebben we een paar keer gecontroleerd. Dit vereist nog wat uitzoekwerk.
Vol vertrouwen in de rit naar Toscane deze zomer
Zondagochtend vol tegenwind de hele rit, in zijn 4 en de brandstofverbuiksmeter niet uit de rechterhoek weg te slaan maar geen gebrek aan trekkracht.
Vering houdt zich prima en het voelt allemaal heel stabiel aan.
Heerlijke koninginnendag met de verplichte rommelmarktjes in Lemmer en Balk maar hierna snel terug naar de camping om aan het Slotermeer in mijn luie stoel en met een hengeltje aan de waterkant te zitten.
Niks gevangen maar daar gaat het helemaal niet om, prachtige luchten, mooie boten en prima temperatuur. Sávonds naar Sloten wat een heel mooi klein dorpje is en voor heerlijk ijs!
Terugweg windje mee waarbij de 1 op 10 goed te doen was in zijn 5, daar wordt je dan weer vrolijk van
Wel een irritant probleempje en dat is het willekeurig oplichten van een waarschuwingslampje in het dashboard over een stuk lampje van de sleurhut.
Maar alles werkt prima, dat hebben we een paar keer gecontroleerd. Dit vereist nog wat uitzoekwerk.
Vol vertrouwen in de rit naar Toscane deze zomer
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29981
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi, dat wordt vast een stuk leuker karren dan de afgelopen jaren. Ik wil dit jaar ook die kant op, maar zonder aanhangers of al te veel bagage hoor, een sporttas is genoeg, de rest is alleen maar ballast haha
Over die melding, je hebt kans dat er een lampje net een matig contact maakt en net even hapert als je over een hobbel rijdt, dat is al genoeg om deze melding te triggeren. Even fittinkjes controleren op corrosie en dat de massapunten nog voldoende aandrukken aan de achterzijde?
Over die melding, je hebt kans dat er een lampje net een matig contact maakt en net even hapert als je over een hobbel rijdt, dat is al genoeg om deze melding te triggeren. Even fittinkjes controleren op corrosie en dat de massapunten nog voldoende aandrukken aan de achterzijde?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11879
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ha, dat klinkt herkenbaar. Mijn bejaarde 7 heeft daar ook last van als er een aanhanger aan de haak hangt.
Het werkt met weerstanden en een iets afwijkende waarde geeft een melding.
Ik druk het standaard altijd uit en kijk niet eens meer..
Ennuh WM, niet zo zuinig doen hoor. 1:10 met een sleurhut is mega zuinig. Sterker ik denk dat je dan met een slakkegang rijdt..
Laat mij het niet merken!
Het werkt met weerstanden en een iets afwijkende waarde geeft een melding.
Ik druk het standaard altijd uit en kijk niet eens meer..
Ennuh WM, niet zo zuinig doen hoor. 1:10 met een sleurhut is mega zuinig. Sterker ik denk dat je dan met een slakkegang rijdt..
Laat mij het niet merken!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Sja. Vanochtend was het weer wat verder en vanmiddag helemaal. Gekeken of er lucht in zat, dat was een nee. Ik heb geen verbruik van koelvloeistof, ook geen mayo in de olie of olie in de koelvloeistof. Wel een koude slang onder de thermostaat. Dus de ANWB maar gebeld en die heeft de thermostaat helemaal vermoord waardoor hij niet meer afsluit. Hij heeft me daarna begeleid tot over het Haringvliet. Met het volle debiet kwam de temperatuur lang niet op het midden uit.Jeroen wrote:Neuh, normaal is in het midden, plus of min 1-2mm. Als je dit al rijdend hebt en zeker met 100 km/u zou 'ie eigenlijk niet over het midden mogen komen, je hebt tenslotte dan ook verkoelende rijwind zat. Dan zijn deze twee zaken het meest voor de hand liggend:
- ontstekingstiming incorrect
- onvoldoende flow in koelsysteem door te weinig koelvloeistof, slechte waterpomp, verstopte radiateur, thermostaat die onvoldoende opent, koelsysteem dat onvoldoende druk opbouwt door een slechte radiateurdop of een onvoldoende ontlucht koelsysteem
Gaan we nog even niet uit van een mogelijk falen van de koppakking maar dat leidt meestal tot meer gedonder zoals vorming van sludge in koel- en oliesysteem, beroerd koud lopen, etc.
Is er sprake van koelvloeistofverbruik?
Mja, de thermostaat was nieuw (12000km) en nu dus alweer een nieuwe kopen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29981
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ach, is tenminste de oorzaak boven tafel en tis niet een van de meest kostbare oplossingen ook. Straks goed ontluchten door beide dikke slangen een paar keer dicht te knijpen bij draaiende warme motor (pas op je fikken haha). En leg die oude thermostaat maar in de kofferbak, kan zomaar eens handig zijn als backup.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dat had ik me inderdaad ook al bedacht.
Is het verstandig morgen met de open thermostaat naar het werk te rijden, of toch de trein maar pakken?
Maar toch vertrouw ik het niet. Ik heb er zaterdag wel olie bij gedaan, een fikse scheut zeg maar, maar niet nagemeten. Nu staat het niveau net boven het bovenste streepje. Doordat bij de vorige motor het niveau ook erg hoog stond en daar was de koppakking hartstikke lek van, zit de stille vrees er in dat ik er nu weer een kop doorheen heb gejaagd en er een plens water in het carter ligt. Maar aan de andere kant is er ook niets aan de hand met de olie of de koelvloeistof.
Is het verstandig morgen met de open thermostaat naar het werk te rijden, of toch de trein maar pakken?
Maar toch vertrouw ik het niet. Ik heb er zaterdag wel olie bij gedaan, een fikse scheut zeg maar, maar niet nagemeten. Nu staat het niveau net boven het bovenste streepje. Doordat bij de vorige motor het niveau ook erg hoog stond en daar was de koppakking hartstikke lek van, zit de stille vrees er in dat ik er nu weer een kop doorheen heb gejaagd en er een plens water in het carter ligt. Maar aan de andere kant is er ook niets aan de hand met de olie of de koelvloeistof.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29981
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Sja als de temperatuur niet te laag komt, zeg maar wel minimaal ongeveer op een kwart, dan kan 't wel, alleen niet te gek doen. En na operatie thermostaat even de niveau's van koelwater en olie in de gaten houden. M10 koppakkingen zijn niet heel zwak dus als die niet enorm lang geleden op een fatsoenlijke manier is vervangen is de kans niet heel groot dattie weer aan de beurt is. Olie mag best iets boven max, alleen hopen dat de kop goed gecontroleerd is destijds, ivm mogelijk kromme kop, maar ook dat komt aanzienlijk minder vaak voor dan bij M20's.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Om een misverstand te voorkomen: Ik heb het originele kapotte blok in september naar de ijzerboer gebracht en er een ander 32 jaar oud blok dat ook verschrikkelijk lang stil heeft gestaan in gelepeld.
Nja, ik ga morgen even wel weer met de trein kijken. Hopen dat het rijdt ;D
Nja, ik ga morgen even wel weer met de trein kijken. Hopen dat het rijdt ;D
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Stond een lekker windje mee op de dijk hoor en ik rij meestal (altijd) 100, nu was het 95 in zijn 5.Ennuh WM, niet zo zuinig doen hoor. 1:10 met een sleurhut is mega zuinig. Sterker ik denk dat je dan met een slakkegang rijdt..
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
