Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Artikel ingediend bij Total BMW over de Sharknose Meeting. Zal wel het septembernummer worden.

Regards/groeten, Jeroen
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Jeroen wrote:Artikel ingediend bij Total BMW over de Sharknose Meeting. Zal wel het septembernummer worden.
Ik trek ook elke week enthousiast de Autoweek open, maar daar blijft het tot op heden ook ernstig stil...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Oh maar ook daar wordt aan gewerkt, op dit moment zelfs. Heeft niet prio 1 bij AW natuurlijk, maar binnenkort komt ook ook daar een verslag hoor!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

ben benieuwd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Gisteren heb ik de resultaten van de olie-analyse van mijn M88/3 gekregen. Zeer interessante en waardevolle info. Mijn eigen conclusies deel ik later.
Carpe Diem, Raymond
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Ik ben net terug van een lang weekend classic Le Mans!! Aanrader voor elke autoliefhebber, ook nog enige e21s gespot!

groeten loentje
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Is het ultieme classic racing evenement, wereldwijd. Nergens zie je zoveel bijzonders bij elkaar inclusief veel spul dat echt historie heeft. En vervolgens wordt het nog gebruikt waar het voor gemaakt is ook, en doorgaans door mensen die heel goed weten wat ze doen, oa zat oud F1 rijders daar zoals Jabouille, Quester en Arnoux dit jaar. Heel wat anders dan de aanpak in de VS waar zwaar gepoetste halve replica's een parade lap doen.

Helaas kwam het niet uit om dit jaar te gaan en ik moet er ook niet aan denken dat ik 3 dagen in de regen naast de baan had moeten staan, evengoed erg jammer dat ik het heb moeten missen.

Heb je nog wat foto's gemaakt?
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

De olie-analyse van een sample uit mijn M88/3 (6109km) door Blackstone toonde aan dat het gehalte aan metalen vrij hoog is, maar binnen de grenswaardes voor een motor van die net is ingelopen. Dit verbaasde mij en had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar op basis waarvan ? Het antwoord op die vraag ligt in de statistiek die erg moeilijk te verkrijgen is.

Het business model van blackstone laboratories is om olieanalyses voor de automotive markt toegankelijker te maken. Dat levert veel onderzoeken op en ook veel statistische informatie. Het vergelijken van de resultaten van een specifiek sample met de statistisch beschikbare informatie is een van de ‘selling points’. Uit hun analyse blijkt dat het metaalgehalte van mijn motor binnen de grenswaarden valt van de afgelegde kilometers (8222km).
Blackstone laboratories wrote:Thanks for the extra information. No, it doesn't change our conclusions... we can see wear-in materials lingering in an engine for several oil changes after the initial break-in period, so even though you've changed the oil a few times, these metals and silicon are still characteristic of what we'd expect to see for residual wear-in. If they don't all drop on the next sample, we might start to wonder if there's something else going on here, but at this point, nothing is far enough out of line to call a problem. Thanks for the update though... that does help us to get a clearer picture of what's going on with this engine. It looks like you're taking good care of it, and it's off to a great start!
In ieder geval is dat een uitspraak die ik bij veel duurdere olieanalyses zoals in NL aangeboden worden niet krijg. De opgebouwde database is bij lange na niet groot genoeg om onder alle omstandigheden een hoge statistische zekerheid te halen. Dan betaal je voor de meetresultaten die je zelf of je garagist moet interpreteren. Wellicht zie ik hier iets over het hoofd ?

I.i.g. is de database van Blackstone wel groot genoeg om een hoge voorspellingszekerheid te halen. Het aantal onderzoeken is daarvoor groot genoeg om i.i.g. >95% te halen; voor de wetenschappelijke correctheid zal ik daar naar moeten vragen. Maar in zoverre niet alarmerend, maar well iets om in de gaten te houden.

Voorlopige conclusies (E28 M5 1018231):
1. De gevonden metaalbestandsdelen vallen binnen de grenswaarden voor de kilometerstand,; de door Blackstone uitgesproken verwachting is dat deze bij de volgende oliewissel aanzienlijk lager is.
2. Er zijn geen bestandsdelen van water en antivries (KVS) gevonden (beide 0%). Dit is voldoende bewijs om aan te tonen dat:
- De ambachtelijke werkzaamheden aan de cylinderkop geen zwakke punten bevat
- De assemblage door de Twentse Motoren-revisie is goed uitgevoerd
- De injectorrevisie door von Prickartz heeft een blijvend goed resultaat tot gevolg gehad
3. De verwachte voorspelling (op basis van statistiek) moet bij een volgende oliewissel aangetoond worden (vervroegde oliewissel na 3k km, medio 2013)
4. De kinematische viscositeit valt met 17,56cst midden in de SAE50 range. Dit kan door brandstof vervuiling komen, maar daar is geen bewijs van te vinden. Een andere mogelijkheid is vermenging met de oude 15W40 minerale olie. Dit zou dan (0,5ltr*14,1cst+5,5ltr*24,4cst)/6=23,54cst op moeten leveren, maar dat is nog steeds een verschil van 5,98cst waarvoor ik geen verklaring heb. Navraag bij Blackstone leerde mij dat :
Blackstone labs wrote:The SAE range of 21.9 - 26.1 is for a straight 60-weight oil, but the viscosity stabilizers that are put in multi-weight oils usually don't get them quite up to the same level as a straight-weight oil. We base our "should be" ranges on the probable range of viscosity for each type of oil as we've observed it through experimentation.

Even different weights of oil with the same high-temp number will differ slightly in their normal viscosity range; for example, a 5W/40 and a 15W/40 oil should theoretically have identical viscosity ranges at 100°C, but we've found that the viscosity range for a 5W/40 oil is actually slightly lower (11.9 - 15.3 cSt) than the 15W/40 (12.7 - 15.8 cSt). A straight 40-weight oil would be more like 12.5 - 16.3 cSt.
M.a.w, er zit een verschil tussen een 5Wxx en een 10Wxx, ook al hebben ze dezelfde SAE-range voor single-grade ? Dit bevestigd mijn slechte ervaringen met een door de dealer ingekiepte Shell Helix Ultra 5W40 in mijn S38 motor en ik weet dat anderen die ervaring delen voor o.a de S14.

Algemene conlusies:
5. Volgens het datasheet uit 2009 heeft TWS een TBN van 8,1, dus er is na twee jaar en 6100km nog 70% van de actieve werking over. Op basis daarvan lijkt 2jaar of maximaal 10k km geen probleem.
6. De statistiek van Blackstone toont aan dat de slijtage tijdens de BOL (Begin Of Life) niet bij 2000-2500km is gestabiliseerd. Dat kost meer tijd. Bij een eventueel volgend revisieproject ga ik dit onderzoek naar een totaal van 5000 verreden kilometers vervroegen
7. Het is niet redelijk te veronderstellen dat TWS minder is dan Mobil1. Zoals gezegd is de TWS vermengd met de minerale inloop-olie en dat kan de waarnemingen beïnvloed hebben.
8. De uitkomst van mijn onderzoek is anders als dat ik voorheen had verwacht (assumption is the mother of all f***-ups). Het lijkt erop dat de nieuwe Castrol Edge Professional TWS op de meeste voor de S14/S38 en M88 relevante specificaties beter geschikt is dan de oude Castrol TWS Motorsport. Mobil1 Extended Life is echter net iets beter. Of deze beter presteert zal een volgend olieonderzoek uit moeten wijzen.
Last edited by raymondw on Thu Jul 12, 2012 12:26 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

zo, das een heel verhaal. dat van de cst, kun je daar wat meer over vertellen? Wat is die waarde? wat houdt het in?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Koos

cst is de eenheid van de kinematische viscositeit, of wel de weerstand tegen flow van een motorolie. De getallen achter de W zijn ranges.

SAE20: 5,6 to 9,4cst
SAE30: 9.3 to 12,5cst
SAE40: 12,5 to 16,3cst
SAE50: 16,3 to 21,9cst
SAE60: 21,9 to 26,1cst

Hoe lager de viscositeit, hoe eerder de oliefil uit elkaar getrokken wordt (shearing). Dit effect treed op tussen twee bewegende objecten die aan elkaar gekoppeld zijn, maar een verschillende bewegingsrichting hebben. Hoe hoger de viscositeit hoe sterker de oliefilm, maar het uit elkaar trekken kost ook meer energie.

De nuances zitten hem in de getallen. En ik heb net weer wat geleerd wat de materie weer wat complexer maakt.
Carpe Diem, Raymond
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Jeroen,

het festival was wederom super en ik vond het weer beter dan twee jaar geleden, toen was er te veel zon! Nu hadden we af en toe een bui.

foto's wordt hard aan gewerkt!

groeten loentje
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Nu ja vandaag ... eigenlijk maandagavond al .. de cabrio testgereden, alle papieren, verzekeringen en nr plaat waren in orde dus we konden de baan op.

Eerste indruk ... je voelt aan niets dat de wagen de voorbije 2 jaar eigenlijk niet heeft gereden. Waarschijnlijk heeft de inhaalbeweging kwa onderhoud daar wel enigszinds mee te maken ...

De motor draait zoals ik al eerder vertelde zijdezacht, draait stationair mooi egaal 800 toeren en tot 3 a 3500 toeren niets abnormaals te melden gewoon een heerlijk klinkende m20. Hogere toeren ga ik nog niet direkt maken, ik ga het blok de tijd geven om rustig terug los te komen.

Ik vind het vooral fijn dat hij onderin koppelrijker is dan de e21 en zelfs dan de 2.7, al is aan deze laatste nog wat te fijntunen eens die een nieuw huis heeft gevonden. Je kan dus heerlijk rustig cruisen en dat is toch vooral de bedoeling van een cabrio.

Baanligging en remmen zijn zoals ik ze van een e30 gewoon ben al kan je niet om de iets meer torsende koets van een e30 cabrio heen.

Tevreden dus en klaar voor de italie trip :driving

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Voor de zoveelste keer op rij zijn er aan onze daily weer kosten (Citroen :wtf) . Dus vandaag een andere daily gekocht.. geen e21 maar wel bmw. De keuze is gevallen op een e36 (vooral voor het budget). De wagen rijd vlotjes en draait als een klok. Enig minpuntje, ik heb de indruk dat de luchtventilatie niet op volle kracht blaast als je hem op full zet.. dit wordt nog eens nazien dus (later). Voor de kenners: klopt het dat hier een ketting inzit en geen Driem?

Enkele foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Ik had een 318i van 1993 en als ik me nog goed herinner zat daar een riem op. Dat was een M43 blok als ik het nog goed voorheb ... 6 jaar geleden :oops:

Mss iemand bevestigen of weerleggen :mrgreen:

Iig proficiat met de nieuwe daily :thumbsup

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Hee zo'n zwart vierdeurs daily geval heb ik ook, gefeliciteerd! Behoorlijk dik uitgeruste auto ook hoor!

Initieel zat er in die dingen een M40 dus met riem, vanaf ca eind '95 is de M43 met ketting toegepast. Als ik het zo zie is de auto van rond die tijd dus 't kan allebei.

Met die ventilatie zijn er twee mogelijkheden: de regeleenheid kaduuk waardoor hij niet verder komt dan ca 3/4 (en daarna dus ook hoorbaar NIET harder gaat blazen), of een zwaar verstopt microfilter. Ik meen dat het microfilter bij jou auto te vinden is onder het rooster van het ruitenwissermechaniek, maar zeker weten doe ik dat niet.

In elk geval veel plezierige kilometers gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply