2002Tii M10 in E21

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

we hebben een 2002Tii blok met twin weber 45ers enzv. en willen deze volgendeweek in een E21 gaan plaatsen,
nu zag ik na het verwijderen van het oude 315 M10 blok een andere karterpan zitten.
De 2002Tii heeft een hogere(dus lagere) carterpan aan de achterkant als die van de 315, is dit een probleem of gaat het gewoon passen? Dus het gedeelte boven het subframe en stuurhuis.
Het scheeld maar een paar cm zo te zien. Denk dat het wel gaat passen maar om vervelende verrassingen te verkomen toch maar even vragen.
Wie weet dit of kan mij meer vertellen.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by uwbuurman »

zou het niet weten, maar M10, dus kun je dat carter niet wisselen als het moet??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

zou kunnen maar dan moet ook de oliepomp dacht ik ergens gezien te hebben bij een swap andersom. (oliepomp 02 tekort voor aan de voorkant diepere oliepan e21 m10)
Dit doe ik liever allemaal niet, kost minder en weet zeker dat het nu niet lekt
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by Peter V. »

Als ik je verhaal begrijp dan komt de carter iets lager te liggen dan bij een E21 geleverde M10? Op zich zal dat geen probleem opleveren. Ik weet alleen niet hoeveel vrije ruimte je heb tussen de motor en de dwarsdrager van de voorwielophanging.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

Ik hoopte dat iemand al eens een M10 van een E10 in een E21 had geplaatst en mij kon vertellen dat het geen probleem was. :|
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by Peter V. »

Ik denk dat je bij Loentje de meeste kans heb.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by loentje »

carterpan en oliepomp moet je idd overzetten, motorsteunen dacht ik ook. Anders krijg je een scheve bedoeling onder je motorkap. Rest moet ongeveer hetzelfde zijn.

groeten loentje
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

loentje wrote:carterpan en oliepomp moet je idd overzetten, motorsteunen dacht ik ook. Anders krijg je een scheve bedoeling onder je motorkap. Rest moet ongeveer hetzelfde zijn.

groeten loentje
ik dacht dat het van een E21 naar E10 nodig was om de karterpan en pomp over te zetten(komt anders te laag).
Motorsteunen en nieuwe rubbers van een E21 heb ik hier klaar liggen.
Weet je zeker dat de karter en pomp bij een E10 blok naar een E21 gewisseld moeten worden? Ik doe dit liever niet als het niet echt heel erg nodig is.

heeft iemand een link naar zo`n motor swap?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by uwbuurman »

Nou ja, waarom probeer je het niet gewoon? Even de boel in de takel en passen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

dat zou kunnen maar het 2002 blok hangt nu al in een bloksteun en kan dus als het echt moet omdat iemand dat hier al weet makkelijker de carter vervangen. Even vragen kan een hoop werk schelen.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by loentje »

Andersom moet het zeker. Maar van 02 naar e21 weet ik niet zeker.

groeten loentje
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by Guido »

Ik heb eens een E21 320/4 blok in een 2002 gezet.
Toen moest ik inderdaad de oliepomp en carterpan overzetten.
Pastte niet ivm het subframe.

Nieuwe pakking en hier en daar een kloddertje vloeibare pakking en je bent klaar.
(kloddertje bij de overgang van het staklen onderblok en alu voor- en achter keerringdeksel.)
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

Guido wrote:Ik heb eens een E21 320/4 blok in een 2002 gezet.
Toen moest ik inderdaad de oliepomp en carterpan overzetten.
Pastte niet ivm het subframe.

Nieuwe pakking en hier en daar een kloddertje vloeibare pakking en je bent klaar.
(kloddertje bij de overgang van het staklen onderblok en alu voor- en achter keerringdeksel.)
dus zou het andersom niet nodig moeten zijn lijkt mij? Toch?
Mich
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Mon Dec 01, 2008 9:42 am
Location: The Netherlands

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by Mich »

Klopt. De carterpan van een e21 is dieper, dus lager. Dus een e21 past niet zomaar in een 02, dat ligt namelijk de pan tegen het subframe aan te rammelen. Andersom moet dus geen probleem zijn. Let er wel op dat een 02 en e21 oliepomp verschillend zijn.

Daarnaast is de waterpomp van een e21 iets langer (naar voren), waardoor hij bij ombou in een 02 vervangen moet worden door een 02 waterpomp.

Motorsteunen zijn zo om te zetten: gebruik in een e21 de e21 motorsteuen.

Conclusie: in theorie moet een 02 m10 in combinatie met e21 motor so passen in een e21. Mocht je het origineel willen doen, pak dan even een e21 carterpan. Die kun je waarschijnlijk bij loentje voor een paar 10-tjes wel halen. Volgens mij heb ik er ook nog eentje liggen (over gehouden van de ombouw van een e21 motor in een 02).

Een 2002tii blok is overigens niet geleverd met 45 webers maar met mechanische injectie. Ben eigenlijk wel even benieuwd watvoor blok je hebt ?
Gr Mich

----------------------------

BMW 1600-ti
BMW 2002ti
BMW 2002tii
BMW 1600-cab
BMW 2800CS
BMW 1800
BMW 1800 ti
BMW 2000cs
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: 2002Tii M10 in E21

Post by A.P.V. »

Mich wrote:Klopt. De carterpan van een e21 is dieper, dus lager. Dus een e21 past niet zomaar in een 02, dat ligt namelijk de pan tegen het subframe aan te rammelen. Andersom moet dus geen probleem zijn. Let er wel op dat een 02 en e21 oliepomp verschillend zijn.

Daarnaast is de waterpomp van een e21 iets langer (naar voren), waardoor hij bij ombou in een 02 vervangen moet worden door een 02 waterpomp.

Motorsteunen zijn zo om te zetten: gebruik in een e21 de e21 motorsteuen.

Conclusie: in theorie moet een 02 m10 in combinatie met e21 motor so passen in een e21. Mocht je het origineel willen doen, pak dan even een e21 carterpan. Die kun je waarschijnlijk bij loentje voor een paar 10-tjes wel halen. Volgens mij heb ik er ook nog eentje liggen (over gehouden van de ombouw van een e21 motor in een 02).

Een 2002tii blok is overigens niet geleverd met 45 webers maar met mechanische injectie. Ben eigenlijk wel even benieuwd watvoor blok je hebt ?
2002Tii (onderblok 1973) met hoogkompressie Tii zuigers ,kop ook uit 1973(grote kleppen) met nieuwe versterkte Schrick klepveren en 304 graden schrick nokkenas(4000 tot 7000rpm)bewerkte inlaat kanalen(ook nieuwe klepgeleiders glad/weg) en kop max gevlakt (hopen nu ongeveer 10:1) , 2x Italy 45DCOE met Carbon DCOE coldairbox aan de ene kant en een mooie grote diameter spaghettie header 4naar1(voor hoge toeren) en een 2,5inch nog zelf te maken uitlaat naar achteren. Een 2002Tii ontsteking(zonder vacuum maar met centr) en een blue coil van Bosch en KV85 Magnecor kabels.
Voor de Italy 45ers hebben we een Facet Redtop / King filter-drukregelaar. Vliegwiel en drukgroep 215mm vervangen de zwaardere 228mm Ti drukgroep en vliegwiel dit voor wat sneller oppakken em 215mm kan max 190pk hebben en die gaan we niet halen, helaas.
Als alles in elkaar zit gaat hij naar Beek racing voor de afstelling, Deze setup zal wel de max zijn voor op straat.
We gaan deze week passen, kijken of het een probleem is, zullen het hier wel melden voor toekomstige vragen over deze swap.
Post Reply