30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoort

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Gerwin heeft de boel behoorlijk lopen ophouden! :lol:

Image

Image


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by 323baur »

Zelfs het dafje drukt hem op :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Thegs »

Ach, ga me ook niet verdedigen...

Ik heb op mijn manier iig veel plezier gehad en aardig wat geleerd, vind de foto's geweldig!
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by uwbuurman »

prachtig om te zien hoe het verschil is in wielvlucht voor en achter. Achter behoorlijk positief en voor soms bijna negatief. De rol van de Alpina lijkt ook groter dan van de auto van Sven. Komt dat door die dikke Tseard?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Dat viel me ook al op, Arnold zal ook wel wat harder gegaan zijn maar desondanks wil die auto wel (nog) dikkere stabi's hebben.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by 323baur »

Mooi hoor zo'n e21 in de bocht zien hangen.
Leuk ook om te zien dat we bijna allemaal nagenoeg dezelfde lijn volgen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Peter V. »

Mooie actieplaatjes :banana

Is inderdaad best een flinke helling die de E21 maakt in zo'n bocht.
Goed dat ze vorig jaar niet hebben gefotografeerd want als ze mijn E21 erop hadden gezet was het nog erger geweest.

De actiefilmpjes van mijn zijde stellen niet veel voor. Ik zal ze eens goed bekijken of het de moeite loont om ze te posten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

In elk geval zien we in dit filmpje het rode gevaar in actie!

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

Jeroen wrote: Arnold zal ook wel wat harder gegaan zijn .
Precies. :mrgreen:
Ik heb op de grens gereden van wat mijn banden konden hebben. Neem de hoogte van de band en vanaf de velg gerekend is 2 cm nog vuil, de rest van de hoogte is schoon gereden :shock:
Ik ga hem volgend jaar even naar de uitlijn specialist brengen.

Ik ga de stabi achter nog 1 tandje strakker zetten. Dan is deze uitgesteld ook.

De film staat te laden. Deze duurt zo'n 25 minuten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Ik denk dat je achter niet strakker moet zetten hoor, wordt 'ie alleen maar meer overstuurd van en in de regen wordt 't dan wel tricky. Ik denk dat je voornamelijk aan de voorkant winst kunt behalen. Zo'n stabi die je erbij zet misschien, maar die engelsen hebben vast ook nog wel een adresje voor een dikkere stabi voor.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

Peter V. wrote: De actiefilmpjes van mijn zijde stellen niet veel voor. Ik zal ze eens goed bekijken of het de moeite loont om ze te posten.
Al is het alleen maar om het geluid.
Hup, alles uploaden en dan maken wij wel uit of het de moeite waard is. :)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:Ik denk dat je achter niet strakker moet zetten hoor, wordt 'ie alleen maar meer overstuurd van en in de regen wordt 't dan wel tricky. Ik denk dat je voornamelijk aan de voorkant winst kunt behalen. Zo'n stabi die je erbij zet misschien, maar die engelsen hebben vast ook nog wel een adresje voor een dikkere stabi voor.
Ik heb meer last van onderstuur dan van overstuur. In 2 bochten, waaronder de tarzanbocht, had ik daar behoorlijk last van en dat probeer ik met nog meer gas geven te reduceren.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Onderstuur is natuurlijk een bekende issue met het gewicht van een M30 voorin, en als je ziet hoe de auto aan de voorzijde overhelt, dat voegt alleen nog maar meer onderstuur toe. Dus ik zou eerder kijken hoe je dat overhellen kunt reduceren met de juiste dempers/veren/stabi's. Dan pak je het probleem bij de basis aan in plaats van te gaan compenseren aan de achterzijde. Je hebt gezien wat voor effect een paar simpele ingrepen hebben aan de achterzijde, misschien is de voorkant ook wel aan zoiets toe. Had jij trouwens een veerpootbrug erop aan de voorkant? Kan ik me niet eens herinneren...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:Had jij trouwens een veerpootbrug erop aan de voorkant?
Ja en die wil ik ook nog eens doorlassen
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Mee eens, rond die scharnierpunten verstevigen. Dan doe ik ook mee. FF puntlasjes in gemonteerde toestand om de maat goed te hebben voor je eigen auto en dan nog even verder verstevigen. Weet wel dat ik destijds ook een driedelige had op de 320iS, overstap naar de huidige eendelige leverde al een leuk verschil op. Andere optie is wat ik op die groene heb. Nou is dat wel een knutselwerk maar dat idee is wel goed, en staat netjes. Een beetje lasser moet dat wel in elkaar kunnen krijgen. Vraag is alleen of dat langs het inlaatspruitstuk van een B6 past.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply