Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Het vervolg.
Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch Alles lekker schoon.
Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.
Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.
Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch Alles lekker schoon.
Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.
Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
iemand interesse un een lopende 730? proef rijden kan over enkele dagen...
helemaal top dit!
helemaal top dit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Het laatste deel.
Gisterenavond de as van de grote luchtkleppen gepolijst en de middelste ondersteuning hiervan. Nu draaien de grote kleppen weer soepel dus de bovendeksel kon worden afgemonteerd.
Vanochtend dan klaar om de bovendeksel en de rest samen te voegen.
Vervolgens het chokesysteem afstellen. Dit is bij een 4A1 van de 730 net iets anders dan bij de 320/6. De meeste 320/6 BMW's hebben een thermostelmotor welke de chokekleppen openen in 120 seconden naar stand 2 oftewel 4 mm opening.
Bij de 730 is dit allemaal mechanisch waardoor er nog een stelschroef bij is welke gekoppeld zit aan de stand van de gaskleppen.
Nu is alles samengebouwd en staat ze klaar om gemonteerd te worden en af te stellen wat betreft de CO en stationair toerental.
Gisterenavond de as van de grote luchtkleppen gepolijst en de middelste ondersteuning hiervan. Nu draaien de grote kleppen weer soepel dus de bovendeksel kon worden afgemonteerd.
Vanochtend dan klaar om de bovendeksel en de rest samen te voegen.
Vervolgens het chokesysteem afstellen. Dit is bij een 4A1 van de 730 net iets anders dan bij de 320/6. De meeste 320/6 BMW's hebben een thermostelmotor welke de chokekleppen openen in 120 seconden naar stand 2 oftewel 4 mm opening.
Bij de 730 is dit allemaal mechanisch waardoor er nog een stelschroef bij is welke gekoppeld zit aan de stand van de gaskleppen.
Nu is alles samengebouwd en staat ze klaar om gemonteerd te worden en af te stellen wat betreft de CO en stationair toerental.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Thegs wrote:Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?
Helaas Gerwin,
Zaterdag gaat niet lukken hier. Ik ben dan wel vrij maar krijg in de middag visite.
Wellicht iets eerder bij Ite als het uitkomt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Vakman
Last edited by pattam2009 on Thu Jan 31, 2013 7:29 pm, edited 1 time in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Jij hebt tegenwoordig dezelfde provider als Peter zeker? Weer erg mooi werk Peet!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
En ja hoor...
Ze loopt werkelijk als nieuw! Echt super gedaan.
Erg grappig om te zien dat de carb uit de doos zo op het spruitstuk gezet wordt, 5 minuten kabeltjes, slangetjes en ander jeuzelwerk aansluiten...
..starten en lopen!
Uurtje met Co lopen pielen het is werkelijk een totaal andere auto geworden. Hangt ook lekker aan het gas nou!
Ze loopt werkelijk als nieuw! Echt super gedaan.
Erg grappig om te zien dat de carb uit de doos zo op het spruitstuk gezet wordt, 5 minuten kabeltjes, slangetjes en ander jeuzelwerk aansluiten...
..starten en lopen!
Uurtje met Co lopen pielen het is werkelijk een totaal andere auto geworden. Hangt ook lekker aan het gas nou!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Super! Ik denk we krijgen gelijk een filmpje als bewijs
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Mooi dat ze goed aan het gas hangt.
Ik ben nog wat aan het zoeken geweest voor de stationair afstelling en inderdaad een uitgesleten klep/zitting kan dit veroorzaken. Ik ben blij dat ze goed draait.
Ik ben nog wat aan het zoeken geweest voor de stationair afstelling en inderdaad een uitgesleten klep/zitting kan dit veroorzaken. Ik ben blij dat ze goed draait.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
He Peter,
Is er nog iets te doen aan het matige starten op benzine?
's morgens moet je echt 30seconden doorstarten voordat ze wakker wordt.
Op LPG starten gaat al helemaal niet - maar dat wisten we vtv.
Is er nog iets te doen aan het matige starten op benzine?
's morgens moet je echt 30seconden doorstarten voordat ze wakker wordt.
Op LPG starten gaat al helemaal niet - maar dat wisten we vtv.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Heb je dit alleen bij de koude start?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Yup.
als ze warm is starten lopen op zowel LPG alswel benzina.
als ze warm is starten lopen op zowel LPG alswel benzina.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.