Koudstart injector

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Koudstart injector

Post by 323baur »

Vanavond had ik eindelijk eens echt tijd om naar mijn Baurtje te kijken.
Al maanden staat ze binnen. Nu en dan even een blokje om met haar en telkens ben ik toch weer verliefd op het ding.
Nu is het echt tijd voor echt onderhoud.
Vloeistoffen, filters, kleppen u kent het wel.

Ik moest vanavond eerst maar eens beginnen met een vrij ernstig lekkend koudstart ventiel - nog nooit gezien!
Image
Daar moet maar eens een nieuwe voor komen.

De laatste tijd vind ik haar erg onrustig en instabiel lopen. Het is een beetje zagen.
Co staat goed: 1,7. Klepspeling ga ik komende week doen.
Is het eigenlijk normaal als de rubberen mof over de verdeler zo ernstig vervuild is:
Image
Image

Op toeren loopt ze heel geweldig en aan het prestatie potentieel kan ik geen misfire rekenen.
Kortom; ik heb even wat input nodig.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Koudstart injector

Post by Peter V. »

Een koudstartventiel is ongeveer 115 euro (Walter heeft er onlangs eentje aangeschaft).

Die vervuiling zal hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van de carterventilatie. Toch wat oliedampen vermengd met het vocht van de buitenlucht.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Koudstart injector

Post by Jeroen »

Denk denk, miss een vacuumlek, is wel gek als de auto nu ineens loopt te zagen. Wat ik zelf wel gemerkt heb is dat de auto nog mooier loopt als 'ie nog wat rijker staat, geloof dat ik nu op 2.5% CO zit. Ik zou dat iig even proberen maar is wel gek als het ineens ontstaat terwijl er niks veranderd is. Misschien heb je verlies van brandstofdruk door die lekkende koudestart injector? Zou eigenlijk niet mogen. Loopt 'ie miss ook te laag stationair?

De vettige vervuiling is redelijk normaal, maar wordt ook wel veroorzaakt of erger door korte stukjes rijden of even verzetten, dat is iig de oorzaak van de mayonaise. Zal niet direct de koppakking zijn maar eerder condens dat je niet kwijt raakt omdat de motor niet warm wordt gestookt. Ik zou wel ff een rondje bougies controleren doen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Koudstart injector

Post by 323baur »

Dank voor de input. Eerst idd maar eens een fikse ronde onderhoud.
Koppakking geloof ik niks van, Loopt niet warm, trekt als een beer en geen druk in de slangen.
De mayo zal idd van de laatste tijd zijn: paar keer verzet en niet warm geworden.

Stationair loopt ze idd veel te laag. Toch ergens een vacuumlekje denk ik.
In het paasweekend ga ik er eens een dagje om heen rennen.
Al met al een heel lijstje al gemaakt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Koudstart injector

Post by Wondermike »

Hoi Ite, is het niet het o-ringetje wat om het startventiel zit wat lekt?
Ff uitbouwen en je weet het, gelijk ff in een emmertje testen hoe hij sproeit.
Doe ik ook vaak als eerste als ik uit bed kom

Ow ja en ik heb ook brandstof lekkage gezien bij de kjet langs de plunjer naar beneden. Dit komt dan tijdens het draaien via je luchtklep weer naar binnen.
Maar dit zie je ook terug aan je luchtfilter als dat het geval zou zijn.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Koudstart injector

Post by 323baur »

Ik zal iig alle ringetjes eens vervangen. Wellicht is het een opeenstapeling van .
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Koudstart injector

Post by Wondermike »

Goed plan, alleen als de plunjer lekt kan je de benzineverdeler weggooien helaas.
Daar helpen geen ringetjes meer aan.
So many cars, so little time
Post Reply