22 juni 2013 uitlijndag Dokkum

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Peter V. »

Wat een spijt dat ik er niet bij kon zijn. Mooi dat er eer viel te behalen en voor een ieder voelbaar een verschil.

Ik zal in de eifel wel rustig achteraan tuffen want jullie hebben straks een mega wegligging.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Leuk fotoverslag idd, mooie platen Gerwin, zo zijn we er toch nog een beetje bij. Geen foto's van Michel met die opblaaspop op 't dak? :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by uwbuurman »

Geinige foto's inderdaad! Van wie is die type 1 baur?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Volgens mij die van Eino?
Regards/groeten, Jeroen
Rinke D
Upcoming E21 fanatic
Posts: 41
Joined: Wed Sep 19, 2012 1:09 pm

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Rinke D »

Die is inderdaad van Eino :D
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Aldo »

Zo, ik trek dit topic eventjes uit het stof aangezien ik op zoek ben naar de sportievere uitlijning aan de voorzijde. Op de vorige pagina staan een aantal plaatjes met vermoedelijk wat uitlijnwaardes, helaas doen deze het niet meer. Iemand wellicht de foto's nog of wellicht de waardes?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Vind het sowieso wel jammer als zaken offline gaan. 2013 is nou ook weer geen ancient history tenslotte maar daar maak ik wel even een algemeen topic over.

Hoop dat iemand wat meer info voor je heeft, Arnold wellicht, ik was er zelf niet bij als ik 't me goed herinner.

Aan de uitlijning van een standaard E21 is zo goed als niets te stellen, eigenlijk alleen de sporing voor, achter alleen door met de gehele achteras aan de slag te gaan of bij gebruik van excentrische rubbers of met een ombouw naar excenters zoals ook bij de E30 ook wel gebeurt. Maar in de basis alleen sporing voor, bij sportief gebruik zou ik zelf zeggen ca 0,5 graden toespoor.

Anyway, met jouw set is er een stuk meer af te stellen dus dan wil je meer data. Een beetje autosportspecialist in de buurt als alternatief wellicht?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Thegs »

Wil je nu zegeen dat ik de boel niet goed voor elkaar heb? :bag Mapje was verplaatst op de server maar alles zou weer moeten werken...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

:lol:

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Aldo »

Bedankt voor de info. Echter werd het toespoor gemeten in graden en niet in mm. Weet iemand hier de waardes van?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Dat meet je altijd in graden. Maar met een beetje basis wiskunde is dat om te rekenen naar mm maar een uitlijnbank werkt in graden.
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Aldo »

Weet je dat heel zeker? In de gegevens die ik vond stond het in mm, niet dat ik mm logisch en makkelijk vind hoor. Bekijk de volgende afbeeldingen eens, hier zie ik het toespoor niet in graden.

Image
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Okee dat vraagt wel om wat toelichting. Wat je wilt bereiken is een lichte mate van toespoor, in dit geval iets van 0,5-1,0 graden. Dat is een totaalwaarde. Maar die kun je ook bereiken met één wiel op 1 graad uitspoor en het andere wiel op 1,5 graden toespoor, maar dat is natuurlijk onwenselijk en leidt tot een raar stuurgedrag. Dus ga je ook per wiel meten, vanuit de denkbeeldige middenas van de auto tot aan de velgrand, meestal neemt men daarvoor de afstand aan de voorzijde. Die afstand van de velgrand tot het hart moet identiek zijn voor beide zijden (dat meet je dus in mm), en tegelijkertijd moet je de juiste sporing bereiken. Dat is soms wel even puzzelen.

Maar over het aantal graden kun je dus harde uitspraken doen, over het aantal mm niet want dat hangt uiteraard af van de gebruikte velg. Vandaar dat we in graden denken.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Aldo »

Volledig met je eens en mijn beredenatie is exact zo. Echter werkte men vroeger vermoedelijk anders, vroegah kwam er denk ik gewoon een meetlint tussen de wielen. (wellicht kan iemand dit bevestigen, mijn auto is namelijk nog steeds volwassener dan ik). In haynes staat het nog uitgedrukt in mm
Front toe in; 1.0-2.5mm(0.039 to 0.099 in) to 3/81
1.4-2.6mm(0.055 to 0.102 in) 4/81 on
Dus wat jij eigenlijk zegt is dat ik hem af had moeten stellen op bijvoorbeeld 0.5 graden toespoor voor sportief gebruik? Heb het nu op 0.1 graad staan...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 22 juni uitlijndag Dokkum

Post by Jeroen »

Die waardes zijn een mooie vuistregel (je kunt het verschil vooraan en achteraan op de velg meten) maar het is exact hetzelfde verhaal, dan meet je alleen het totaal, terwijl je juist beide wielen in een identieke stand wilt hebben tov de as. Handig als je ergens onderweg of op het circuit even een aanpassing moet doen, een andere spoorstang moet monteren oid, en geen uitlijnbank tot je beschikking hebt. Maar exact is anders. Een uitlijnbank van de jaren 70 (zo'n geval dat je eigenlijk alleen een 4-hoeken-sporing geeft met eenvoudige fietslampjes) had inderdaad weinig finesse, toen kwamen scheef afgesleten banden dan ook veel vaker voor.

Ideaal voor de snelheid en rechtuitstabiliteit is de sporing op 0 graden, maar dat maakt dat een auto met aanremmen en insturen soms wat instabiel aanvoelt, vandaar dat je dan iets marge inbouwt en net ietsjes negatief gaat. Maar als het stabiel genoeg aanvoelt heb je de boel prima staan zo!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply