Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
ik heb zo'n ding ook wel eens gezien in e21. Misschien heb ik daar zelfs nog wel ergens foto's van. Was toen van ene Ton, die ook een witte alpina e21 gerestaureerd had.
Groeten Loentje
Groeten Loentje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
E21 zijstap dan maar even, Koos z'n schuld haha!
Klopt, er zijn twee E21's die zo'n soort ombouw hebben. Gebouwd in NL en volgens mij zijn het allebei 323i HIS cabriolets, een project van Toine Hezemans. Dat project heeft in 1983 gespeeld. Eén is een rode met een kenteken van 1984. Deze auto is altijd in NL gebleven en wordt op dit moment gerestaureerd. Doel is om 'm volgend jaar voor de Sharknose Meeting klaar te hebben. Ik ben in contact met de eigenaar en als dat gaat lukken wil ik kijken of we die andere er ook bij kunnen krijgen. De eigenaar van die andere auto ken ik al heel lang.
Die eigenaar, dat is idd Ton. De auto is donkergrijs en heeft een kenteken van 1985 zo uit m'n hoofd. Dat heeft een reden: Hezemans zag namelijk een gat in de markt om deze auto's in de VS op de markt te gaan brengen. Destijds kwam de Baur (meen ik) niet door de Amerikaanse veiligheidseisen, en voldeed geen van de motoren-setups die in Europa werden aangeboden aan de Amerikaanse emissie-eisen (vandaar dat BMW in de VS aangepaste versies van 320i en later 318i op de markt heeft gebracht met oa kats eronder, E21 met kat was hier nooit af fabriek leverbaar).
Hezemans verwachtte met wat constructieve aanpassingen wel door die veiligheidseisen te komen en verwachtte ook wel aan de emissie-eisen te kunnen gaan voldoen (al zou ik niet weten hoe). De grijze 323i werd naar de VS verscheept maar wat hij ook probeerde, hij kreeg geen type-goedkeuring. Om die reden kwam de auto weer terug naar NL en daarom heeft deze auto dus ook een later kenteken, de auto moest opnieuw op kenteken worden gezet (tegenwoordig kun je in NL bij her-invoer onder bepaalde voorwaarden je oude kenteken weer terug krijgen).
Ik heb Ton al een maand of wat niet gesproken maar volgens mij heeft hij nog steeds de grijze in bezit, en gebruikt deze ook regelmatig. Zal kijken of ik thuis nog wat foto's heb van die auto. Alles bij elkaar is het wel een leuke materie van die aparte E21 cabrio gevallen. Als die rode af is ga ik denk ik maar eens kijken of ik de Lumma en de twee HIS-en bij elkaar kan krijgen voor een artikel en fotoshoot voor bijv BMW Car. Nog een gewone Baur erbij en je hebt een leuk rijtje denk ik!
Klopt, er zijn twee E21's die zo'n soort ombouw hebben. Gebouwd in NL en volgens mij zijn het allebei 323i HIS cabriolets, een project van Toine Hezemans. Dat project heeft in 1983 gespeeld. Eén is een rode met een kenteken van 1984. Deze auto is altijd in NL gebleven en wordt op dit moment gerestaureerd. Doel is om 'm volgend jaar voor de Sharknose Meeting klaar te hebben. Ik ben in contact met de eigenaar en als dat gaat lukken wil ik kijken of we die andere er ook bij kunnen krijgen. De eigenaar van die andere auto ken ik al heel lang.
Die eigenaar, dat is idd Ton. De auto is donkergrijs en heeft een kenteken van 1985 zo uit m'n hoofd. Dat heeft een reden: Hezemans zag namelijk een gat in de markt om deze auto's in de VS op de markt te gaan brengen. Destijds kwam de Baur (meen ik) niet door de Amerikaanse veiligheidseisen, en voldeed geen van de motoren-setups die in Europa werden aangeboden aan de Amerikaanse emissie-eisen (vandaar dat BMW in de VS aangepaste versies van 320i en later 318i op de markt heeft gebracht met oa kats eronder, E21 met kat was hier nooit af fabriek leverbaar).
Hezemans verwachtte met wat constructieve aanpassingen wel door die veiligheidseisen te komen en verwachtte ook wel aan de emissie-eisen te kunnen gaan voldoen (al zou ik niet weten hoe). De grijze 323i werd naar de VS verscheept maar wat hij ook probeerde, hij kreeg geen type-goedkeuring. Om die reden kwam de auto weer terug naar NL en daarom heeft deze auto dus ook een later kenteken, de auto moest opnieuw op kenteken worden gezet (tegenwoordig kun je in NL bij her-invoer onder bepaalde voorwaarden je oude kenteken weer terug krijgen).
Ik heb Ton al een maand of wat niet gesproken maar volgens mij heeft hij nog steeds de grijze in bezit, en gebruikt deze ook regelmatig. Zal kijken of ik thuis nog wat foto's heb van die auto. Alles bij elkaar is het wel een leuke materie van die aparte E21 cabrio gevallen. Als die rode af is ga ik denk ik maar eens kijken of ik de Lumma en de twee HIS-en bij elkaar kan krijgen voor een artikel en fotoshoot voor bijv BMW Car. Nog een gewone Baur erbij en je hebt een leuk rijtje denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Kijk Koos, als het dan toch een Ouwdi moet zijn...wil ik mijn baurtje wel inruilen voor deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Sorry Ite, maar die oerquattro doet me niets. Dat 2002 turbootje des te meer.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Oerquattro is de enige fatsoenlijke Audi ooit gemaakt
ik kan mij herinneren zeker 10 jaar geleden door de straten van een buitenwijk van Boekarest te hebben gereden met zo'n ding, maar dan een rallyversie. Ben best wat gewend maar wat was echt
en als rallyauto was dat ook wel het ideale vervoer over het beroerde wegdek daar haha
Ach, beiden zijn iconen en vind ik om die reden beiden ook erg leuk historisch spul.
Ach, beiden zijn iconen en vind ik om die reden beiden ook erg leuk historisch spul.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Zonder meer met je eens, Jeroen, dat die oerquattro een icoon is. Niets op af te dingen. Maar hij doet me gewoon niets.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Harun is er vast blij mee.
Ik zeg opfikken
Ik zeg opfikken
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
wat ik me dan afvraag: er zijn vast mafkezen die zoiets kopen, maar waarom bedenk je zoiets en produceer je dat daarna ook nog????
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Ik heb nog een oude 7 te koop, prijs op kapaza kan nog hard zakken 
http://nl.kapaza.be/vi/75466870.htm?ca=2_s
grtn nick
http://nl.kapaza.be/vi/75466870.htm?ca=2_s
grtn nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezien op Marktplaats of waar dan ook - maar dan NON E21
Of een 320iS... http://nl.kapaza.be/limburg/bmw-e30-320 ... 422588.htm
Regards/groeten, Jeroen