Pas op met de ANWB - belangrijke waarschuwing!

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Pas op met de ANWB - belangrijke waarschuwing!

Post by Jeroen »

Na enkele ervaringen uit eerste lijn maar eens gaan zoeken en het is tijd voor een algemene waarschuwing met betrekking tot repatriëring door de ANWB. Het is zeer teleurstellend maar de ANWB manifesteert zich overduidelijk niet als de partij die er bovenal is om onze belangen te behartigen. Meer dan treurig want dat zou je wel verwachten.

ANWB lid of niet?
Die vraag heb ik mijzelf ook een aantal jaren geleden gesteld. Ik ben best handig, maar ik kan zeker ook weer niet alles zelf en heb ook niet altijd een complete werkplaats bij me. Stel dat je met een gescheurde slang of een elektrische storing langs de weg komt te staan. Dat gebeurt altijd op het verkeerde moment. Zondagavond laat, in de stromende regen en niemand te bereiken. Dan is het wel erg prettig als je een pechdienst kunt bellen die met kundig personeel en goede spullen komt kijken, en in veel gevallen je ook weer op weg kan helpen. Een prettig gevoel. Er is ook nog RouteMobiel, maar daarvan is reeds bekend dat zij maar weinig hulpvoertuigen hebben rondrijden. Heb jij er weleens één gezien? Ze zijn goedkoper, maar doorgaans bellen zij een takelbedrijf en komt er iemand die nog niet eens een startkabel bij zich heeft en er vooral bij gebaat is om een takelklus te kunnen declareren. Bij Route Mobiel is de kans dat je je reis kunt vervolgen dus zo goed als nihil en dat is in mijn ogen geen goed alternatief. Het Wegenwacht lidmaatschap is dus een weloverwogen keuze en over de Wegenwachtservice en zeker in NL niets dan goeds!

Repatrie-watte?!
Stel je komt in het buitenland met pech te staan en de storing is niet binnen 48 uur te verhelpen. Als je dan Wegenwacht Europa Service hebt dan draagt de ANWB zorg voor repatriëring: het vervoer terug naar NL van jouw auto met evt normale bagage etc. Aanvullend kun je een module afsluiten waarmee je ook recht hebt op vervangend vervoer, zodat je wel je reis kunt voortzetten.
In Nederland kan het ook noodzakelijk zijn om de auto te vervoeren in geval van een storing. In veel gevallen doet de ANWB dat zelf of men gebruikt contractpartijen waarmee men nauw samenwerkt. Doorgaans gaat de eigenaar zelf mee met het takelvoertuig en laat deze bij zijn of haar eigen garage afleveren voor herstel. Dit proces loopt redelijk goed volgens mijn informatie.

Buitenland
In het buitenland is het al anders. Er wordt gebruik gemaakt van grote vervoerders die op hun beurt weer lokale partijen in kunnen schakelen om de auto te laten ophalen. Zelfs bij een niet al te grote afstand, bijvoorbeeld als je in Frankrijk strandt, kan het zomaar zijn dat je trotse bezit een keer of 4-5 wordt overgeladen. Bij elke keer opladen, afladen of stallen bij een derde bestaat er natuurlijk kans op schade. Iedereen die dat soort bedrijven weleens bezig heeft gezien weet dat het zelfs een relatief grote kans op schade is.

We weten dus dat er een flinke kans op schade is, en wat als je auto in NL aankomt met schade? Maak dan maar aannemelijk (lees: bewijs!) dat die schade is veroorzaakt tijdens dit transport. En dan nog, wat lezen we in de Algemene Voorwaarden van de ANWB:
Algemene Voorwaarden Wegenwacht services ANWB - versie 2012 als geldig in 2013 en vermeld op de website wrote:
22. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade ontstaan in de volgende situaties:

• verkrijging van een vervangende auto; er komt een overeenkomst tot stand tussen u en het verhuurbedrijf en de voorwaarden die het verhuurbedrijf stelt zijn voor u van toepassing
• reparatie van uw auto bij een garage of door een derde; deze reparatie geschiedt geheel in uw opdracht en komt voor uw eigen rekening en risico
stalling en transport van uw auto en bagage
De houding van de ANWB
Op basis van de Algemene Voorwaarden kan de ANWB dus elke aansprakelijkheid afwijzen. Is dat houdbaar? Nee, zeer zeker niet: de ANWB biedt een betaalde dienst aan en is daarmee verantwoordelijk voor een goede uitvoering van deze dienst. Dat betekent natuurlijk wel dat je hiervoor mogelijk strijd moet gaan voeren met de ANWB, om:
- ze aan deze verantwoordelijkheid te houden
- aannemelijk te maken dat de schade ontstaan is tijdens de uitvoering van deze dienst
- objectief vast te stellen wat de hoogte van de geleden schade is
- objectief vast te stellen wat de waarde van het verzekerd object is
Als gezegd, er zijn inmiddels meerdere berichten uit eerste lijn, en ook op websites als klacht.nl, vakantiepech.nl, verzekering-adviseur.nl en trosradar.nl dat de ANWB onbehoorlijk met deze verantwoordelijkheid omgaat. De ANWB probeert eerst volledig onder haar aansprakelijkheid uit te komen, vervolgens moet er bewijs worden aangevoerd om aantoonbaar te maken dat de schade tijdens repatriëring is ontstaan, en dan ontstaat er discussie over de hoogte van de schade en de waarde van het voertuig. Je bent aan de beurt!

Wat kun je doen
1. allereerst moet je altijd zorgen dat je verzekerd bent voor/van de juiste juridische hulp. Een rechtsbijstandverzekering dus, en wel één die alle zaken als verkeer, auto en buitenland uitdrukkelijk en volledig gedekt heeft. Let op, want hier kun je al fout gaan, de bekende grote aanbieders voldoen in het normale pakket niet aan deze eisen. Auto is een aparte module, en auto buitenland ook!
2. als je aan het verkeer deel gaat nemen in het algemeen, en zeker met een aparte, schaarse of oudere auto, zul je bij schade met de standaard gehanteerde dagwaarde al snel ernstig tekort komen. Die dagwaarde gaat uit van een normaal dagelijks gebruiksvoorwerp en niet met een auto die uit liefhebberij wordt gehouden. De dagwaarde van een E21 in topstaat zal bijvoorbeeld eerder 1.000 euro zijn dan 10.000 euro! Ofwel, een taxatie door een onafhankelijke expert is altijd heel goed om achter de hand te hebben als er een keer schade is. Zie ook het inmiddels overbekende draadje Auto verzekering en taxatie. Daarin wordt ook het belang van een goede autoverzekering uiteengezet.
3. hoe maak je vervolgens aannemelijk dat de schade ontstaan is tijdens het transport: maak voor of tijdens het opladen veel, heel veel foto's. Leg vast wat de conditie van de auto is op dat moment, waarbij je er rekening mee moet houden dat je je auto terug kunt krijgen onder de deuken en krassen. Let op dat de vervoerder niet direct al schade veroorzaakt en teken niet voor schade die deze zojuist heeft veroorzaakt.
4. HAAL JE AUTO HELEMAAL LEEG! Alles wat los zit of los kan: eruit halen, anders is het weg.

Afgeleverd met schade?
5. bij aflevering van de auto, controleer de auto nauwkeurig op schade, rondom, in het interieur en ook de uitlaat, de velgen en de bodem. Teken pas voor ontvangst als je deze controle gedaan hebt en vermeld elke schade die je kunt vinden.
6. schakel onmiddellijk je rechtsbijstandverzekering in en stel in overleg met hen de ANWB aansprakelijk. In overleg met je rechtsbijstandverzekering besluit je ook welke onafhankelijke expert de hoogte van de schade gaat vaststellen en laat je verzekering eea verder afhandelen, ga zeker niet zelf in discussie met de ANWB of andere partijen, dat kan je alleen maar schaden.

Maar mijn autoverzekering dan?
Uiteraard heb je je autoverzekering, vaak zelfs All Risk en/of tegen taxatiewaarde. Dat is een goede basis en in bepaalde gevallen kun je daar ook een claim neerleggen. Maar er zijn gevallen bekend waarbij ook deze hun verantwoordelijkheden hebben ingeperkt in de kleine lettertjes, bijvoorbeeld dat de verzekering niet geldig is als de auto vervoerd wordt of je de auto hebt overgedragen aan de zorg van een derde partij. Vaar dus niet blind op die autoverzekering!

Een veel groter epistel dan ik in gedachten had, maar het lijkt me heel belangrijk om iedereen te waarschuwen voor de risico's van repatriëring van een voertuig. Enkele leden hier hebben dat inmiddels aan den lijve ondervonden, laten we proberen daar lering uit te trekken. De houding van de ANWB is in deze beneden alle peil, vandaar dat je echt zelf goede maatregelen zult moeten nemen. Tips, opmerkingen en ervaringen zijn van harte welkom.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pas op met de ANWB - belangrijke waarschuwing!

Post by uwbuurman »

Inmiddels heb ik meerdere verhalen uit eerste hand van mensen wiens auto is gerepatrieerd. Allen met meer of minder schade. Waarom is het zo moeilijk de ANWB aansprakelijk te stellen? Omdat de ANWB zich zal verschuilen achter de bedrijfjes die A. je auto van de camping naar het depot heeft gebracht, B. het depot, C. het bedrijf dat de auto van het depot naar het verzameldepot heeft gebracht, D. het Verzameldepot, E. het bedrijf dat je auto van het verzameldepot in het buitenland naar het ANWBdepot in Nederland heeft gebracht, F. het ANWB depot of G. de transporteur van depot naar je garage. Daarnaast uiteraard ook achter allerhande tussenpersonen, vandalen en ander onheil waar de ANWB geen vat op heeft.

Wat Jeroen nog niet heeft gemeld: HAAL JE AUTO HELEMAAL LEEG! Alles wat los zit of los kan: eruit halen, anders is het weg. Er zijn verhalen genoeg bekend van de transporteurs in het buitenland die je auto even leeg halen voor afleveren bij het depot, of anders de depothouder die alles nog eens naloopt. Triest, maar zo werkt het.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pas op met de ANWB - belangrijke waarschuwing!

Post by Jeroen »

Goede tip, heb 't er even bijgezet!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Pas op met de ANWB - belangrijke waarschuwing!

Post by 323baur »

AMen...ik ben door schade en schande inmiddels een stukje wijzer geworden.
Als ik alle ellende echt op een rij heb volgt er een verhaal uit eerste hand.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply