Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

die "clay bar" werkt dat goed?
Ja!! ik heb het van een ander merk maar om je auto echt weer glad te krijgen is het perfect.

So many cars, so little time
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Herstel, om de lak schoon te krijgen. Met klei haal je alle ongerechtigheden uit de lak, maar je kunt last krijgen van marring, een streepachtig resultaat en wat krasjes in de lak. Om de lak glad te krijgen en weer goed te voeden en te beschermen volgen er nog een stap op 3, 4. Cleanen, polijsten en waden is wel het minste om te doen. Let welletjes klei trek je de lak echt open, daarna moet je beschermen en voeden, anders gaat het snel van je af.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Auw, dit doet wel pijn denk ik. De trannie loopt nog wel richting rug, maar deze 7, voor dit wisselgeld...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Nou...mijn kostprijs lag erg laag, heel erg laag zullen we maar zeggen.
Op een of andere manier heb ik met dit ding geen klik. Raus damit.

De Trannie gaat me geld kosten, en stevig ook.
Maar ja dat wist ik na Weekers zijn actie bij voorbaat.
Aanhouden is echt geen optie.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Michiel E32
E21 Fanatic

Post by Michiel E32 »

Zag m voorbij komen idd. Blijft jammer dat zulke leuke auto's het land gaan verlaten.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ik merk hier veel boosheid over de WB-aanpassingen. Die boosheid deel ik zelf ook, maar dan met name over het falen van het proces.... Maar aan de andere kant heb ik geen zin om mij voor het karretje van de dagelijkse rijders te laten spannen; als ik de mensen moet inschatten die ik op de diverse Oldtimer groepen voorbij zie komen..... Eigenlijk mag er van mij best een schifting plaats vinden. Als je jezelf alleen maar auto kan veroorloven door misbruik te maken van de regeling....... ??

Desalniettemin; er heerst overal zoveel negativiteit!? waar is de ambitie? Zowel professioneel als hobbymatig! Voor mezelf wil ik weer positief bezig zijn. Na de uitermate succesvol verlopen reparatie aan de E39/2, heb ik afgelopen week het werk aan de E34S weer opgepakt.

- Sierlijsten van de zijramen gepoetst en weer gemonteerd
- Spiegels gemonteerd en aangesloten
- Deurbekleding linkerkant gemonteerd
- Tweeters van de LV en RV gemonteerd

Omdat BMW geen nieuwe voetsteun/luidspreker afdekking meer in de donkergrijze 'Schieffer' kleur kan leveren heb ik maar ene goede gebruikte op ebay gekocht.

Het Hifi-Professional systeem heb ik gisteren voor de eerste keer aangezwengeld; In eerste instantie met een Becker Traffic Pro, maar later ook met de Cascade Pro. Nog niet alle luidsprekers doen het, maar de verbetering is nu al merkbaar. Morgen eerst maar eens de impedantie van alle speakers meten; dan weet ik wat meer.

Het plan is om gestaag verder te gaan met de afbouw. Openstaande punten

- Debuggen van Hifi-Professional systeem.
- Afwerken achterbank (deze moest los vanwege de kabelboom)
- Reparatie handgreep van het deurpaneel RV.
- Monteren deurpanelen RV en RA.
- Beslissing over al dan niet uitbouwen van het Klasse 3 alarm (ik was er nooit blij mee)
- Reinigen en terug plaatsen van de velours kofferbak bekleding.
- Reinigen en monteren sierlijsten van de daklijn.
- Monteren sierstrips en kentekenplaat houder etc.
- Monteren deurlijsten etc etc etc
- Plaatsen van de klemmen van de sideskirts
- Terug plaatsen van de turbine wielen (liggen klaar, maar moeten gespoten worden).

Tegen die tijd blijven er nog maar weinig issues open. Dan komt het technische deel aan bod:

- Olie verversen (tijdelijk weer TWS; hiervan heb ik een surplus aangezien de M54B30 w.s. terug naar 5W40 gaat; de TWS gaat gebruikt worden om de motor te spoelen en voor het komende jaar waarbij de E34S nog niet echt gebruikt gaat worden; vlak voor ingebruikname gaat deze over naar de Mobil1 EL 10W60)
- Vervangen karterpan pakking en krukas keerring
- Stuurhuis (revisie of nieuw, ben ik nog niet over uit)
- Kleppen stellen / TB Sync etc etc.
- Nieuwe banden (tenminste achter)

Tegen die tijd is het al ruim 2015. WB vrij wordt de E34S pas in 2024, tenminste onder de regeling van Vliet, nu met het compromis van Weekers 2034. Boos maken heeft geen zin, zelfs de oude mijlpaal ligt nog tien jaar vooruit. In die tijd kan nog genoeg gebeuren. Ik heb geen zin om daardoor mij het rij-en sleutel plezier te laten vergallen.
Carpe Diem, Raymond
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Eigenlijk heb je nog gelijk ook.

Wat de toekomst brengt weet niemand zelfs onze zogenaamde regering niet. Ik heb ook nooit geaarzeld om vanwege de regeling mijn BMW weg te doen. Dat is hetzelfde als sommige mensen die een oldtimer zijn gaan rijden omdat het zo lekker "goedkoop" rijden is.

Als ik het wegzet tegen de kilometers die ik rijd dan is het absoluut niet goedkoper rijden dan mijn dagelijkse auto. Ik kan me wel inleven dat er mensen zijn die meerdere klassiekers hebben, desnoods op LPG en nu een flinke rekening krijgen of verplicht moeten gaan schorsen omdat het anders financieel niet leuk meer is. Afgezien van de branche die een flinke tegenslag te verduren heeft.

Daarom gaan mijn uitgaven en werkzaamheden aan de BMW gewoon door.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Je slaat de spijker op zijn kop. Ook ik ben echt teleurgesteld door het systeem.
Sterker was ik vroeger zeer politiek geinteresseerd ben ik nu eigenlijk een zwevende teleurgestelde kiezer door zoveel kortzichtige domheid.

Mijn BMW's.. die blijven, al kan ik niet alles in actie houden. Domweg omdat ik daar het geld niet voor (over) heb.
De e21 en e23 blijven wel. De bus moet weg, is echt niet aan te houden.
De hobby en de liefde voor oud blik nemen niemand af..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Vandaag nog maar eens een 02tje gehaald, maar dan voor onderdelen voor mijn eigen project :mrgreen:

Idd zuur van de transit, je zult maar liefhebber zijn van alleen die busjes. Erg jammer. Was net bij de Rdw en zag daar een mooie zes serie. Die ging naar Litouwen.

Nederland is dadelijk geen klassieker meer te bekennen :(

groeten loentje
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ach de Transit kost nu geld, maar ik heb er goede herinneringen aan.
Bovendien is afschrijving weliswaar iets waar ik een hekel aan heb, maar met deze huidige regering kan je nu maar beter je verlies pakken.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ik heb geen zin om mij door de overheid te laten sturen. Op dit moment gaat er voor 67M de lucht in en alleen al de vervuiling die dat met zich mee brengt is hoger dan alle oliestokers zonder roetfilter bij elkaar in een jaar in de lucht kunnen stoten. En als ik zie hoeveel leed al die meuk met zich mee brengt ... de normvervaging en de daarmee samenhangende toename in excessen..... zelfs zodanig erg dat de Amerikaanse ambassade meent de Amerikanen in Nederland voor al at zooitje ongeregeld te moeten waarschuwen. Naar mijn mening niet eens onterecht overigens!

Yep, critici lezen hierin een pleidooi voor een verbod op (privaat afgestoken) vuurwerk. Maar de overheid durft dat niet aan of ze moeten geld ruiken.... Hmmm laat ik ze maar niet op ideeën brengen, al zou ik het in dit geval graag willen!?

Volgend jaar ga ik rustig door met het beperkt uitstoten van CO en veel CO2. Dat laatste doen de smeltende ijskappen toch al in veel hogere mate dan wij ooit zouden kunnen, maar ja wij hebben van die milieu activisten (Samson cs.); mijn definitie van 'activist' is 'een lid van een minderheid die al dan niet legaal een ander haar/zijn wil op wil leggen'. Oeps en dat kan in de tweede kamer terecht komen?

Laat ik dan maar die autoactivist zijn die met grote motoren rond blijft rijden zonder dat ik een ander die keuze op willen leggen.... Maar ik wil hem ook niet verantwoorden en dan zeker niet aan dat zooitje ongeregeld dat nu alleen maar kruitdampen snuift!

Gisteren ben ik weer met de E34S M5 verder gegaan. Alle luidsprekers van het achteraf ingebouwde Hifi Professional systeem heb ik d.m.v impedantie metingen getest, maar desalniettemin deden de voorste speakers het ook niet. De oorzaak daarvan was een onderbreking in de stroom-loop tussen head-unit in versterker in de adapter kabel van BMW 17p naar ISO. Maar dat is een heel verhaal aangezien ik die adapter kabel heb aangepast voor toepassing met optie code S687A, maar die niet compliant is met die van optie code S676A. Vandaag was AST helaas gesloten dus dat komt op 2 Januari wel.

Leuk voor Koos; Je maat die met jou de Eiffeltoertocht reed vertelde tijdens het diner dat hij bij Fiat Auto Nederland werkte. In dat gesprek kwam mijn vader zijn Croma turbo i.e. ter sprake. Wellicht is het leuk, Koos, om je maat te vertellen dat ik van laatst benaderd ben door een Croma verzamelaar (ja ze bestaan echt) die twee turbo benzine's heeft, alleen koestert hij deze terwijl die van mijn vader maar buiten staat niks te doen. Volgens die informatie blijkt dat er nog maar 5 turbo benzine's van het eerste type in Nederland zijn... waarvan die van mijn vader de enigste 88'er is! Ook die staat een keer op de lat; is geen BMW maar toch wel een hele leuke en ondergewaardeerde auto (jeugdsentiment). Mijn broer zijn reactie was: "Je gaat me toch niet vertellen dat die auto geld waard gaat worden?"
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Noted and shared! Dank, leuk verhaal! Snel de croma maar binnen zetten, dan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Noted and shared! Dank, leuk verhaal! Snel de croma maar binnen zetten, dan.
In de voorkamer zijn ze het door mij verachte 'ik houdt van Holland' aan het kijken; met 'Hotel California' op de radio is het niet moeilijk kiezen, als is de SNR wel slecht :hammer

Maar het pakje boter staat sinds een paar dagen onder een ander turbo uit het land van onderstuur :banana

Image
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Waar is die ene koplampwisser...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Geweldige autos! Veel voor heeeeel erg weinig.
Zelf een Thema gehad, jawel de v6. Als er een lampje ging branden meldde de auto mij vriendelijk dat dit niet stuk is.
Fijn toch!
Serieus: echt ondergewaardeerd. Ze zijn veel beter dan wat jan en alleman denken.
Post Reply