Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Daarom heb ik afgelopen week een fiat erbij gekocht...

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Het is een E21 forum, maar wellicht leuk om de geschiedenis van het pakje boter te delen:.

De auto is in Augustus 1988 door Fiat Jansen nieuw aan mijn vader geleverd nadat hij bijna 25jaar Opel had gereden, maar na een zeer slechte ervaring met een Omega A (Kwaliteitsproblemen) was er weinig keus. Een Omega 3000 werd na een uitgebreide proefrit overwogen, maar toen kwam Bertus Jansen een Croma voor proef brengen: "Rijdt er maar eens in".... maar ja, het image was nou niet zo best en die 3000 stond er ook nog, maar moest terug naar de dealer. Op een gegeven moment heeft mijn vader toch de stap gewaagd en is gaan rijden en dat viel hem waarlijk niet tegen, met name het temperament was veel beter dan van de Omega 2.0i die hij daarvoor had. Maar in vergelijking met die 3000 was de Croma ... tja niet de eerste keus. Toen werd de turbo i.e voorgesteld en volgens mij ook na een proefrit gekocht. De levertijd was een paar maanden.

Mijn vader was in 1988 net 43 geworden en reed zoals dat in die tijd best wel sportief. Er reed bijna geen snellere auto in de buurt en er zijn best wat anekdotes waarin menig hot-hatch of BMW / MB in een wedstrijdje werd verslaan. Enkel de grotere zes-cilinders en V8 Mercedessen waren sneller en een Kadet GSI 16V vergelijkbaar. Einde 1989 kreeg ik mijn rijbewijs en deze Croma was dus de eerste snelle auto waarmee ik ervaring opdeed. In het begin beest spannend; 150pk en 247(?)Nm was veel, heel veel in die tijd.

Maar na een jaar of twee begon de slechte after-sales zich te wreken. Bijvoorbeeld de ribkort bekleden vertoonde na 20k km slijtplekken en er werd geen coulance verleend. Inruil op een Senator/Omega werd overwogen, maar ruim hfl 45k afschrijven in twee jaar was wel erg gortig en op een gegeven moment heeft mijn vader besloten de auto af te rijden, wat over de rijeigenschappen viel niet te klagen. De betrouwbaarheid wel, lekkende keerringen, pakkingen, defecte homo-kineten, elektronische problemen die geen problemen zijn..... Nou ja, er ontstond een conflict met Fiat Jansen vanwege de garantie-aanspraken en i.o.m Fiat Nederland ging de auto daarna naar de dealer in Almelo (ben de naam kwijt), totdat deze ook failliet ging.... Dat was zo 1995/1996.

De Croma was in 1998 nog steeds een dagelijkse auto, maar de onderhoud-kosten astronomisch voor 15-18k km/jaar. De waarde was inmiddels nihil en aangezien mijn vader geen zin meer in afschrijving had kocht hij een BMW E32 735i als vervanger. De Croma bleef en werd als tweede auto ingezet, echter in de daaropvolgende jaren steeds minder gebruikt. Verkoop werd overwogen, maar mijn vader heeft te goede herinneringen aan om die auto om deze voor de oud-ijzer prijs te laten gaan, dus is deze begin 2003 weggezet met als doel om in 2013 (25jaar!) weer op de weg te zetten. Die richtlijn is inmiddels achterhaald. Door de jaren heen is de Croma wel rijdend gehouden door er zo af en toe op garageplaten een rondje mee te rijden.

Toekomst plannen zijn er voor de Croma wel eens besproken; maar door het 15jaar dagelijkse gebruik en de jaren van relatieve stilstand moet er wel het nodige gebeuren. Technisch gezien moeten eerst alle pakkingen, slangen en riemen vervangen worden + het normale groot onderhoud. Daarnaast moet de cyl-kop er een keer af omdat tijdens het vervangen van het spruitstuk in 1999 de garage een oliekanaal heeft geraakt tijdens het plaatsen van een helicoil. Dat hebben ze weliswaar opgelost, maar niet duurzaam en het kwam in 2001 weer terug. Daarnaast moeten de remmen nagekeken worden en moeten er vier nieuwe banden op. Dan is de basis denk ik wel weer goed.

@Koos; Tijdens de in-en externe stalling gedurende de afgelopen tien jaar is er wel eens wat misgegaan zoals de rechter koplamp wisser. Wanneer deze is verdwenen is enigszins ongewis, maar ik denk in de periode 2003-2006.
Carpe Diem, Raymond
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Leuk verhaal Raymond, zo'n auto hoort toch echt bij de familie hoor.

Wat heb ik vandaag gedaan?
Mijn E28 525i is wat nukkig uit de stalling gekomen. Moeilijk starten, wisselende toerentallen stationair en schokkend rijden deden met weemoed terug denken aan de diesel.
Maar ja sinds ik de auto heb zo'n 5 jaar geleden is er niet veel mee gereden en dat is nooit goed. Aan onderhoud is zelf niks uitgegeven..... :hammer Even gemailed met de M30 expert (Ite) en gelijk alle spullen voor een rondje onderhoud besteld bij de dealer. En omdat ik me wat verveelde net als eerste even de bougies vervangen en het luchtfilter. Er bleken 2 merken bougies in te zitten en bij 1 zat er een pitje tussen de elektrodes. :bag
Nu start de auto perfect en loopt weer mooi rond alleen zit er nog een kleine hapering bij het licht gas geven vanuit stationair. Maar wat een verschil en wat een souplesse weer met rijden :thumbsup
Oliefilter, olie en benzinefilter staan klaar en kunnen hopelijk komend weekend even op de brug worden vervangen. Gelijk alle benzineslangen langslopen op scheurtjes en de kleppen stellen.
Denk dat de meeste problemen dan weer zijn verholpen.

Gaan we verder nog wat doen aan de auto? Er zit nog een G-kat onder uit het aftermarket tijdperk. Deze wil ik er onderuit en dan gelijk de uitlaat van een 528i eronder. Hij heeft nu 1 eindpijp en dat staat wat zielig. Andere velgen en misschien iets verlagen, wie weet.
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Rijdt fijn he zo'n m30!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

323baur wrote:Rijdt fijn he zo'n m30!
Dat doet het zeker.... :driving
Carpe Diem, Raymond
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik blijf het een van de mooiste blokken vinden. Klinkt als een klok, snel als het moet en mega betrouwbaar.
Tja en een m88...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vorige week heb ik het schaalmodel van de F10S M5 'gekregen'; vandaag volgde het pakketje uit Duitsland met de E39S M5 van Ottomobile. Net als de E34S M5 betreft het een gelimiteerde serie die inmiddels moeilijk is te vinden. De E39S M5 is #740/3000! Het vijftal nu compleet.

Image

Is er dan nog wat te wensen? Jazeker, de beide touring uitvoeringen (E34S eb E61S) en de E34S M5 in de vroege 3.6 uitvoering met turbines. Dan mag de E12 M535i ook nog wel een keer.

Maar goed; mijn E34S kwam slechts met radio voorbereiding (S687A). Deze heb ik vervangen voor het post-1993 Hifi systeem (S676A). In wezen is dit best een complex project. De uitvoering viel wel mee, maar enkel door de uitgebreide voorbereiding; (1) research, (2) verschillen tussen post 1993 en pre 1993 in kaart brengen, (3) bedrading schema's maken, (4) goede documentatie en (5) tussentijds testen en bijsturen.

Op nieuwjaarsdag heb ik de impedantie metingen geanalyseerd. Hieruit kwamen nog een tweetal issues boven water, (1) tweater en woofer rechtsachter verkeerd om aangesloten en (2) de door mij gebruikte adapter kabel had een onderbroken stroomloop tussen de head-unit en versterker voor de beide voorste kanalen. Die twee issues heb ik vanmiddag gecorrigeerd met als resultaat een werkend systeem met de Becker Cascade Pro. Alle speakers werken naar behoren.

De eerste indruk is dat de audio-performance enorm is verbeterd. Het tien-speaker systeem van de E34 is een heel behoorlijk systeem waarmee de Cascade Pro head-unit veel beter tot zijn recht komt.

Er is nu dynamiek in het laag met een goede aansluiting op het midden gebied en hoog zonder dat deze laatste overheersend is. Kortom, er is een goede balans en een redelijk goede klank, al presteert het Hifi Professional systeem van mijn E39/2 net wat beter (levendiger), maar dat kan goed komen door de CP600 van Maintronic in de E39 die t.o.v de Becker Cascade Pro veel betere high-end (delta-sigma) D/A converters heeft.

Daarna kon ik de rugleuning, de midden-armsteun terugplaatsen en de kabelloop onder de linker achterzetel afwerken. Volgende stap is het afwerken van de bekabeling aar de versterker in de kofferruimte, waarna ik alle bekleding delen van terugplaatsen, maar die moeten eerst gereinigd worden.

Al met al =>progres. De stapel onderdelen wordt nu steeds kleiner.
Last edited by raymondw on Thu Jan 02, 2014 8:59 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Raymond!

Inzake 1:18' ik heb de rode e28, heb een reservering staan voor de avusblauwe E34 van Ottomobiles die in februari uitkomt, hen de donkerblauwe e39 en de e61 in dezelfde kleur als de jouwe. Ook vandaag de e38 750iL van Ottomobiles besteld. Leuk spul hè?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Lekker bezig, Raymond!

Inzake 1:18' ik heb de rode e28, heb een reservering staan voor de avusblauwe E34 van Ottomobiles die in februari uitkomt, hen de donkerblauwe e39 en de e61 in dezelfde kleur als de jouwe. Ook vandaag de e38 750iL van Ottomobiles besteld. Leuk spul hè?
Klopt Koos; de rode E28S had ik destijds eigenlijk ook moeten kopen.... En zo staat de Avus blauwe E34S mij nu ook aan te kijken, met name om de oranje pinkers die de DV E34S niet heeft. Maar eigenlijk zou ik een diamant-zwarte E34S in juiste contrastkleur met turbines willen hebben. :boogie

Die E38 750iL is ook heel mooi!
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ik had destijds deze grijze e28 ook, maar had een auto overgenomen van een knaap uit Balkbrug. Hij had een rode e28 en wilde de delphin, dus hebben we geruild. De E34 is in diamantzwart geleverd door minichamps, alleen dat is een 535i. Heb ik ook staan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Raymond: lekker bezig geweest met de audio, met resultaat dus!
Wondermike wrote:Mijn E28 525i ... alleen zit er nog een kleine hapering bij het licht gas geven vanuit stationair... Er zit nog een G-kat onder uit het aftermarket tijdperk
Gasklepschakelaar is een mogelijkheid om te controleren, maar met die G-kat heb je de grootste kanshebber. Dat oude spul doet vaak heel weinig aan bijregelen, alleen het terugregelen van de CO in de stationairstand (en dat weet 'ie weer door die gasklepschakelaar). Wat ik meermaals heb gezien is dat de auto op de LHM wat rijker staat (daar loopt 'ie nou eenmaal beter op) terwijl de lambdaregeling het stationair CO lekker dicht draait. Dan krijg je dus bij de overgang van stationair naar deellast een overgang van hele lage CO (bijgeregeld door de DME) naar iets verhoogde CO obv instelling LHM (hetgeen je op de CO meter wel kunt zien). Kun je de LHM gaan verstellen maar dikke kans dat de auto dan in deellast aan de arme kant loopt en dus minder soepel is. In dat geval zou ik niets doen. Andere optie is een defecte of vervuilde lambdasonde, die kun je even afkoppelen om te kijken of dat verschil maakt. Tot slot kan ook een vacuumlek in het inlaattraject voor een dergelijke overgang zorgen.
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Raymond: lekker bezig geweest met de audio, met resultaat dus!
Wondermike wrote:Mijn E28 525i ... alleen zit er nog een kleine hapering bij het licht gas geven vanuit stationair... Er zit nog een G-kat onder uit het aftermarket tijdperk
Wat Jeroen zegt is waar; die dingen werden er vnl in DLD ondergezet om de auto in het lage belasting tarief te krijgen.... maar in NL is dat onderscheid er niet, dus ook geen reden om hem aan te houden.

Daaraan toegevoegd; heb je het bougie-beeld al gecontroleerd? Daaruit kan je heel goed aflezen hoe de kwaliteit van de verbranding is. Bij een te arm mengsel slaan de electrodes wit uit. Bij een te rijk mengsel eerder zwart. Mooi (licht) bruin is het optimale (met of zonder kat). Als er een van de andere afwijkt zou ik al gauw de bijbehorende injector gaan verdenken en gezien het weinige gebruik en de negatieve invloed van moderne branstoffen (met name Euro 95) kan die zomaar vol zitten met afzettingen.
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Mijn groene e30 terug in mekaar gemonteerd .. zie topic ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Vandaag de rechter voorzijde in elkaar gezet. Nu zijn de naven met lagers aan de beurt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ik heb vandaag een Fiat 500 opgehaald voor mijn schoonmoeder (ook wel mijn TrouwMa), die ik tussen kerst en oud en nieuw voor haar had gekocht. De Ka mocht na 10 jaar trouwe dienst afscheid nemen. Sprak de verkoper aan op zijn, voor mij bekende, achternaam. Bleek hij de zoon van een voormalige BMWdealer te zijn, waar mijn vader wel auto's heeft gekocht. Deze verkoper heeft mijn vaders 4de en laatse E21 als tweede eigenaar gehad, de HV-61-DR, Zypressengrün. Mijn vader kocht op dat moment zijn eerste E30, een nieuwe 2 deurs in Delphin, de RP-88-PZ.

Grappig om deze man te spreken, hij kon zich mijn pa nog voor de geest halen en kende de E21 van pa erg goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
Post Reply