Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Groentje_me »

Eerste meeting ga ik helaas niet halen. Ik heb dan een examen voor mijn cursus hydrauliek. Als het een beetje meezit pik ik aan na de lunch met de e30...

Helaas, maar het is niet anders

Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Thegs wrote:Omdat Jan waarschijnlijk te lui is om foto's....
Foto's is meervoud... Dit is ook maar 1, niet te scherpe, Gerwin. Kom maar door met de plaatjes van de cilinderwanden etc. Ben benieuwd! Mooi werk trouwens. Zijn die vriesdoppen nog goed?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

de e21 buiten gehaald voor een tripje Brussel

kleine impressie van de dag

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

de e21 doet het nog steeds uitstekend .. blijft een superleuk autootje :thumbsup

Tonrubbers zijn nu wel dringend aan vervanging toe :shock: .. voelt net als mijn 2.7 aan voor die PU bussen kreeg

Leuke, gezellige maar koude dag

Thx Stef van Powerplus voor de photos
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Mooi beeldmateriaal Gerrit!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Das een leuk uitje geweest!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Leuk! Nog leuk blik geronseld voor de Sharknose Meeting? :D
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik heb hier de laatste tijd weinig gemeld. Ben dan ook totaal niet bezig geweest met het eigen blik. De afgelopen weken wel diverse E30 M3's uit hun winterslaap gehaald, wat klein werk, normaal onderhoudswerk, kleine issues oplossen, etc. Blijven we toch een beetje bezig!

Verder opdracht van BMW Car om artikelen te maken (tekst en fotografie) over Spa Classic, Le Mans Classic en OGP. Da's mooi want die had ik al op de planning staan. Sterker nog, de hotelkamers zijn al gereserveerd haha! Gaan nog even kijken of we er nog een paar andere evenementjes aan toe kunnen voegen, Octane wil nl ook nog eea en misschien kunnen we legaal van twee walletjes eten :wink: . Graag had BMW Car ook de TechnoClassica maar dat gaat echt niet passen in de agenda. En er is meer, men wil een fotoshoot van de Lumma van Jan dus die gaan we ook maar even benaderen!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Ik heb hier de laatste tijd weinig gemeld. Ben dan ook totaal niet bezig geweest met het eigen blik. De afgelopen weken wel diverse E30 M3's uit hun winterslaap gehaald, wat klein werk, normaal onderhoudswerk, kleine issues oplossen, etc. Blijven we toch een beetje bezig!

Verder opdracht van BMW Car om artikelen te maken (tekst en fotografie) over Spa Classic, Le Mans Classic en OGP. Da's mooi want die had ik al op de planning staan. Sterker nog, de hotelkamers zijn al gereserveerd haha! Gaan nog even kijken of we er nog een paar andere evenementjes aan toe kunnen voegen, Octane wil nl ook nog eea en misschien kunnen we legaal van twee walletjes eten :wink: . Graag had BMW Car ook de TechnoClassica maar dat gaat echt niet passen in de agenda. En er is meer, men wil een fotoshoot van de Lumma van Jan dus die gaan we ook maar even benaderen!
Mooie verzameling evenementen.
Wat betreft Techno classica: Moet jij daar alleen beeldmateriaal van hebben of ook het verhaal bij schrijven?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Er moet ook een gedichtje bij. Maar alleen foto's is ook al best een klus hoor, omdat alles in max resolutie moet (laagste ISO etc), ben je de hele dag met een statief in de weer enzo. Zou dan het mooist zijn om dat morgen te doen op de persdag (=rustiger) maar dan kan ik absoluut niet. Maar ik heb ze al gemeld dat de TC niks wordt en daar kunnen ze mee leven.

Aanvullend op het lijstje heb ik toch nog wel wat suggesties, er komt nog een bijzonder evenement aan, okee twee dan, de SM natuurlijk ook. Ik wil me proberen die dag vooral op de fotografie te richten en met wat fraai materiaal komen voor een uitgebreide reportage, het laatste artikel dat ik over de SM deed is ook alweer 2-3 jaar geleden bij gebrek aan fatsoenlijk materiaal, je bent op zo'n dag gewoon te druk.
Regards/groeten, Jeroen
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Pakketje opgehaald met wat laatste poetsspullen. Morgen op naar China en dan kan het seizoen wat mij betreft beginnen. Zal als ik terug kom als eerste mijn 323i eens even te grazen nemen.

Image

Die pot Monello was is echt heel gaaf, een gelimiteerd opgave in een RVS pot en een handgemaakt kistje. Ben eigenaar van pot No. 76/250

Image
Image
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En have fun in Chinaaaaaa!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Normaal is woensdagavond mijn wandelavond, afhankelijk van tijd en route tussen de 15km en 30km, maar aangezien mijn zwager verhinderd was de avond aan de E34 besteed. Het was een heel gedoe, maar na ruim 2,5uur was de IHKA eruit ; een half uur later ook het tapijt.

Image

De bodem is hardstikke mooi en kurkdroog. De doppen in de vloer worden wel door nieuwe vervangen, evenals de gordelspanners. Dan nog wat conserverende maatregelen voordat het nieuwe tapijt geplaatst wordt.

Het plan met de IHKA is complete demontage om de verdamper en kachelradiator te ontsmetten en de pakkingen en O-ringen te vernieuwen. Ook die zijn besteld. Vanmiddag ben ik met demontage van de IHKA begonnen. Daarbij ontdekte ik dat een van de houders van de bovenste stelmotoren kapot is. Dit verklaart meteen het niet goed sluiten van de klep wat hoorbaar was. Nadeel is dat de houder onderdeel is van het bovenste kunststof deel en niet los leverbaar is. Gebruikte IHKA's zullen wel een vermogen kosten, maar ik zal morgen BL in Rijssen maar eens bellen. Voor 50 Euro wil ik wel een gebruikte IHKA kopen, maar veel meer mag het niet kosten, ik heb immers alleen maar het bovendeel van de behuizing nodig.

Wordt vervolgd.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooie plaatjes weer, Raymond. Goed werk ook!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Op dit moment is het wachten op een aantal onderdelen, met name de vloerdoppen. Ondanks dat bij mij er als nieuw uitzagen kon ik ze zonder kracht uit de vloer drukken; deze zijn af fabriek vast gekit, maar die was in zijn geheel uitgedroogd. De IHKA heb ik in zijn geheel gedemonteerd om de verdamper en kachel radiator te reinigen en desinfecteren. Het plan is om tegelijkertijd de O-ringen en pakkingen te vervangen.

Image

De verdamper en de onderkant van de behuizing waren behoorlijk goor; met name aan de ingaande zijde aan de onderkant van de verdamper had zich een hoop vuil opgehoopt. Die heb ik met remreiniger verwijderd. De verdamper zelf is prima en kan hergebruikt worden. Het ding moet alleen nog gedesinfecteerd worden.

De kachelradiator is ook nog prima, alleen de vraag is hoe goed het plastic na 25jaar nog is. Het plan is om deze te hergebruiken aangezien het vervangen van het ding niet al te omslachtig is. Wel worden de O-ringen en pakkingen vervangen. De oude zijn behoorlijk uitgehard.

Het onderste deel van de behuizing was prima, alleen ranzig ter hoogte van de verdamper. Die heb ik met rem reiniger en later swipe schoongemaakt.

Demontage van de IHKA is niet echt lastig; eigenlijk best recht toe recht aan, maar eerlijkheids- halve moet ik er wel bij zeggen dat ik de overigens uitstekende documentatie van een Duits lid van http://www.e34.de heb toegepast. Deze is zodanig gestructureerd dat er enkel op details wat foutjes in zitten, maar welke mij prima in staat stelt een project plan te maken en per taak te verwijzen naar hoofdstuk/paragraaf.

Het defect raken van de stelmotor houder links bovenin de IHKA behuizing schijnt een veelvoorkomend E32/E34 probleem te zijn. Volgens ETKonline is een nieuwe bovendeel van de IHKA behuizing ruim 660 Euro.... dat gaat hem niet worden; bij BL parts hebben ze hem niet los, alleen maar in een auto en dan moet ik het uurloon van uitbouw erbij neertellen. Gaat hem ook niet worden. Via Johan heb ik een lead gekregen naar een gebruikt exemplaar in Lelystad, als dat niet wat wordt repareer ik hem wel.

Net zoals anderen maak ik ook wel eens wat stuk; zoals de gordelspanners die bij het verwijderen van de vloerbedekking afbraken. Later kwam ik erachter dat die met een uitdruk-bare kunststof centreer pen geborgd zijn, maar zie dat maar eens te herkennen in dat zwarte kunststof. Nieuwe zijn de wereld niet (ruim 9 Euro/st) dus een
no-brainer. Alleen wel jammer van het extra werk.

Ik blijf nu alleen nog met een vraagstuk zitten, namelijk het TBBS goedgekeurde alarm van Meta. Was destijds een verplichting en ondanks dat het redelijk goed is ingebouwd vraag ik mij af of ik er niet beter aan doe deze uit te bouwen?

Opinions please!
Carpe Diem, Raymond
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Ik heb vandaag maar eens een heel mooi setje bbsen gehaald gepoedercoat met gepolijste rand :mrgreen:

groeten loentje
Post Reply