olie verbruik en benzine in olie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Niek
Upcoming E21 fanatic

olie verbruik en benzine in olie

Post by Niek »

Gister heb k een poging gedaan om de carburateur af te stellen maar de auto bleef roken. Beetje wittig. Ik dacht eerst dat het door slechte verbranding komt maar het is olie.
Vandaag gepijld en het niveau was behoorlijk gedaald. Ook rook de olie naar benzine. Gisteren heeft de motor langer stationar gedraaid en rook ik geen bezine.

De compressie heb ik tijd terug gecontroleerd en dat was goed.

De auto staat na koppakkingwissel al weer 16 maanden stil. Ik weet niet of de klepseals zijn vervangen anders kunnen deze wel eens uitgedroogd zijn.

De kop moet er dus weer af. Kijken waar het aan ligt. klepafdichting of wellicht de zuigerveren?
Er lekt ook olie weg bij de koppakking. Wat ik zo snel kon zien.

Als ik rij walmt de auto behoorlijk. Tijdens het afstellen varieerde dit maar dat kan ook een combinatie met de verbranding zijn lijkt mij.

Kan er benzine langs de klepafdichting komen als deze niet goed afsluit? Of moet ik toch meer aan de zuigerveren denken?

De koelvloeistof blijft goed op pijl.

Groet

Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Niek
Upcoming E21 fanatic

Re: olie verbruik en benzine in olie

Post by Niek »

Motor loopt verder goed en pakt het gas goed op alleen mis ik vermogen, gister behoorlijk wat benzine erdoorheen gedraaid.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik probeer even de structuur te ontdekken
maar de auto bleef roken. Beetje wittig
Witte rook is 1. Vaticaanstad 2. Verbranden koelvloeistof 3. Condens in een nog niet volledig opgewarmde uitlaat
Het laatste is het meest waarschijnlijk, als 'ie koelvloeistof staat te verstoken dan zie je vaak ook wel sludgevorming in je oliesysteem, is er verbruik van koelvloeistof en zullen 1 of 2 bougies witter zijn dan de rest. Die kun je dus even eruit trekken voor een optische controle.
Vandaag gepijld en het niveau was behoorlijk gedaald. Ook rook de olie naar benzine
Met name koud niet zo gek, hoeveel is de olie gedaald? In hoeveel tijd/gebruik? Wel voldoende lang gewacht met peilen en op een rechte weg?
Gisteren heeft de motor langer stationar gedraaid en rook ik geen bezine.
Niet zo gek, en is het roken dan ook minder? Met name met een lange tijd stilstand, paar keer starten etc krijg je veel vervuiling van je motorolie met condens en benzine. Een goede rit helpt om je olie zo heet te maken dat je die troep deels weer kwijt raakt.
De auto staat na koppakkingwissel al weer 16 maanden stil. Ik weet niet of de klepseals zijn vervangen anders kunnen deze wel eens uitgedroogd zijn.
Dan sta je motorolie te verbranden met blauwe rook als resultaat, maar je zult niet snel een enorme vermogensdaling bemerken.
De kop moet er dus weer af. Kijken waar het aan ligt. klepafdichting of wellicht de zuigerveren?
Als je niet de straat blauw zet is dat een voorbarige conclusie, en zuigerveren betekent een motorrevisie en dan kun je er beter een ander blok in mikken. Deze opties eerst parkeren en op zoek naar de oorzaak.
Er lekt ook olie weg bij de koppakking. Wat ik zo snel kon zien.
Dat vraagt om een nadere plaatsbepaling.
Als ik rij walmt de auto behoorlijk.
Blauw? Met gas geven of met gas los?
Kan er benzine langs de klepafdichting komen als deze niet goed afsluit?
Nee, niet noemenswaardig
Of moet ik toch meer aan de zuigerveren denken?
Kan, maar dan moet je ook een hele lage compressie hebben en die was goed zei je.

Ik denk dat je eerst verder moet graven naar de oorzaak, een keer goed warm rijden (is de temperatuur trouwens stabiel en ca in de middenstand?) en betrouwbare vergelijkingen doen bijv vwb oliepeil. Ik moet nog zien dat er echt iets mis is, zou me niks verbazen dat je vermogensverlies veroorzaakt worden door een slechte afstelling of een ontstekingsprobleem. Dat eerst maar uitsluiten.
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Amen.

Je heb een kopwissel gedaan. Wat was de reden? Is er toen compleet de olie en de koelvloeistof vervangen?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Bougies haal ik er morgen uit. Ik verwacht dat ze zwart zijn. Zal dan nog eens olie pijlen. Het pijl is gezakt van halverwege de twee streepjes tot ongeveer 4mm onder het minimum.

De rook is wit, grijzig en ik zet de straat vol als ik rijd. Ook stationair rookt de boel. Een maat zei dat hij olie rook toen ik langsreed. Als ik gas loslaat een pluim.

Compressie heb ik gemeten en is tussen 12,8 en 12,2 bar. Zonder olie gemeten.
De temperatuur was inderdaad stabiel. Het peil van de kvs blijft onveranderd en ik heb geen sludge.

Tja goed warmrijden lijkt me een goede maar dat kan helaas niet ivm schorsing en geen apk.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Kopwissel heb ik niet gedaan. Weet eigenlijk ook niet wat de reden was. Ik ga eens kijken of ik wat info kan krijgen van de verkoper. Ik denk niet dat ie hier nog actief is. Moet ff het telefoonnummer opsnorren.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Niek wrote:Kopwissel heb ik niet gedaan. Weet eigenlijk ook niet wat de reden was. Ik ga eens kijken of ik wat info kan krijgen van de verkoper. Ik denk niet dat ie hier nog actief is. Moet ff het telefoonnummer opsnorren.
Je weet dus ook niet of er compleet verse olie en koelvloeistof in is gedaan?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

nee, ik heb de olie ook nog niet vervangen. Kvs is wel aan vervanging toe dus daar twijfel ik over. Oliefilter ziet er nog fris uit. Olie is wel donker maar zal het hem vragen.
Heb m gevonden op Facebook.

Waarom vraag je dat specifiek?
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Omdat als de koppakking defect is geweest de olie kan vervuilt zijn met bvb KVS .. kan de oorzaak van de rook zijn .. ik zou de olie en filter eens vervangen :idea:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Ik hoor net dat de pakking preventief is vervangen. Kop zag er nog netjes uit. Riem was wel een tand versprongen. Deze heb ik weer goedgezet. Ik heb geen rare dingen gehoord in het blok. Kan er toch schade zijn ontstaan aan de kleppen?
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het begint wel een vreemd verhaal te worden. Niemand gaat preventief een koppakking vervangen, daar is nl niks preventiefs aan. Welke riem is een tand versprongen? Een rondje verse sappen lijkt me iig prio 1.
Regards/groeten, Jeroen
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

distributieketting.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

De vorige eigenaar was, meen ik me te herinneren, een beetje eigenaardig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Maar die verspringt niet, dan heeft 'ie 'm er naar alle waarschinnlijkheid verkeerd op gelegd. Miss probeert ie met een kletsverhaal iets anders onder het kleed te vegen, als hij op een budget manier de koppakking heeft gedaan (als verse sapjes al te duur waren voor hem) dan weet je ook zeker dat de kop niet afgeperst of gevlakt is. Dan kan t idd dat die kop er toch weer af moet, maar evengoed wil je dan tevoren weten wat er precies aan de hand is!
Regards/groeten, Jeroen
Niek
Upcoming E21 fanatic

Post by Niek »

Ik zit te denken want ik heb laatst 3km gereden. Ik kan me niet herinneren dat de auto toen zo enorm rookte. Vermogen was niet optimaal maar beter dan nu.
Toen stond de verdeler nog zo raar geplaatst. Nu staat de verdeler volgens het boekje.

Of hij doelbewust dingen mooier maakt weet ik niet. Hij had de auto net en na de wissel is ie stil komen te staan.
Niet alles was op de juiste manier aangesloten. Dat die verdeler zo raar stond verbaas ik me ook nog steeds over.

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=18457
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
Post Reply