Op reis met de E21
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Op reis met de E21
Ik wil van de week even weer de krat met reservedelen voor de E21 nalopen voor de Eifeltrip, en omdat heidjan er laatst ook om vroeg, dit was mijn lijssie, al moet ik even kijken of ik dat nu allemaal meeneem naar de Eifel hoor!
In de E21 kist zit standaard:
Algemeen
1l motorolie
ruitenwisserbladen
tie wraps
zekeringen
startkabels
sleepkabel
looplamp
ductape
div. slangklemmen
schuurpapier/Scotchbrite
set handschoenen
loctite
doppenset klein (-13mm)
E21 delen
regeleenheid ontsteking (nwe, kleine)
set waterslangen
brandstofslang 8x12mm
v-riem
verdelerkap
rotor
bougies
distributieriem + spanrol, spanveer en spanpen
radiateurdop
thermostaat
koelvinhart oude type en montageset (wordt begin 2015 nwe type)
complete set relais
reserve remblokken voor (Wilwood)
dop 27mm (voor weleens loslopende krukaspoelie)
motorsteunrubber
baksteunrubber
gebruikte maar goede koolborstels en spanningsregelaar tbv dynamo
clipjes schakelmechaniek
revisiecupjes hoofdkoppelingscilinder
reservesleutel van de auto
Twijfelgevallen
bobine
brandstofpomp
werkcylinder koppeling
warmdraairegelaar voor versie met elektr extraluchtsch.
elektrische extraluchtschuif
hoofdremcylinder
Verder neem ik mee op langere trips (bijv Alpen, Italië):
waterpomp oude type (wordt begin 2015 nwe type)
complete verdeler ontsteking
eezibleed + remvloeistof
compressor en bandenspanningsmeter
32mm steeksleutel tbv visco
Overige adviespunten (technisch)
koelvloeistof
gereedschap (met name grote doppenset, set steeksleutels)
Veiligheidsuitrusting (verplichte kost in div Europese landen)
2x veiligheidsvestje
brandblusser
gevarendriehoek
verbandtrommel
krik + wielmoersleutel, evt dop/sleutel wielslot
set reservelampen
jerrycan met benzine (Duitsland)
alcoholtesters (Frankrijk)
Nuttige checks
Lekkages, conditie koel-, brandstof- en remslangen
Conditie remmen, remblokken, evt remvloeistof verversen
Leeftijd distributie
Vloeistoffen allen niet te oud
Klepspeling
Afstelling motor (injectie/carburateur) en ontsteking
Controle banden en bandenspanning, reservewiel niet vergeten
Verder meenemen
Autopapieren
Groene kaart
Verzekeringpas ziektekostenverzekering/EHIC card
ANWB pas
APK rapport
Rijbewijs
Paspoort
Navigatie EN papieren landkaarten!
In de E21 kist zit standaard:
Algemeen
1l motorolie
ruitenwisserbladen
tie wraps
zekeringen
startkabels
sleepkabel
looplamp
ductape
div. slangklemmen
schuurpapier/Scotchbrite
set handschoenen
loctite
doppenset klein (-13mm)
E21 delen
regeleenheid ontsteking (nwe, kleine)
set waterslangen
brandstofslang 8x12mm
v-riem
verdelerkap
rotor
bougies
distributieriem + spanrol, spanveer en spanpen
radiateurdop
thermostaat
koelvinhart oude type en montageset (wordt begin 2015 nwe type)
complete set relais
reserve remblokken voor (Wilwood)
dop 27mm (voor weleens loslopende krukaspoelie)
motorsteunrubber
baksteunrubber
gebruikte maar goede koolborstels en spanningsregelaar tbv dynamo
clipjes schakelmechaniek
revisiecupjes hoofdkoppelingscilinder
reservesleutel van de auto
Twijfelgevallen
bobine
brandstofpomp
werkcylinder koppeling
warmdraairegelaar voor versie met elektr extraluchtsch.
elektrische extraluchtschuif
hoofdremcylinder
Verder neem ik mee op langere trips (bijv Alpen, Italië):
waterpomp oude type (wordt begin 2015 nwe type)
complete verdeler ontsteking
eezibleed + remvloeistof
compressor en bandenspanningsmeter
32mm steeksleutel tbv visco
Overige adviespunten (technisch)
koelvloeistof
gereedschap (met name grote doppenset, set steeksleutels)
Veiligheidsuitrusting (verplichte kost in div Europese landen)
2x veiligheidsvestje
brandblusser
gevarendriehoek
verbandtrommel
krik + wielmoersleutel, evt dop/sleutel wielslot
set reservelampen
jerrycan met benzine (Duitsland)
alcoholtesters (Frankrijk)
Nuttige checks
Lekkages, conditie koel-, brandstof- en remslangen
Conditie remmen, remblokken, evt remvloeistof verversen
Leeftijd distributie
Vloeistoffen allen niet te oud
Klepspeling
Afstelling motor (injectie/carburateur) en ontsteking
Controle banden en bandenspanning, reservewiel niet vergeten
Verder meenemen
Autopapieren
Groene kaart
Verzekeringpas ziektekostenverzekering/EHIC card
ANWB pas
APK rapport
Rijbewijs
Paspoort
Navigatie EN papieren landkaarten!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18357
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Op reis met de E21
pfff, dat uitvoerig zat! Enige wat me echt opvalt, 1 liter motorolie. Ik neem 5 mee en kom nog te kort....
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op reis met de E21

Regards/groeten, Jeroen
Re: Op reis met de E21
Een recente radiateur is ook niet overbodig. In warm weer of veel heuveltje op. In Italië 4jaar geleden met een m30b34 volledig onderhouden liep die warm in de file, terwijl de waterpomp en visco nieuw waren. Radiateur na 30jaar toch enigszins verkalkt.
Maar alle E21-ers hier krijgen toch zo/te veel TLC, zodat ze probleemloos een alpenrit/eifelrit doorstaan
Maar alle E21-ers hier krijgen toch zo/te veel TLC, zodat ze probleemloos een alpenrit/eifelrit doorstaan

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op reis met de E21
Naar de Alpen hadden we door het verdelen van de spullen plek zat dus zijn er ook oa een radiateur, remklauwen, een complete dynamo etc meegegaan. Een complete cilinderkop vonden we net te ver gaan haha!
Maar, het zijn degelijke en betrouwbare auto's die doorgaans ook nog goed onderhouden worden idd. Als je alle activiteiten bekijkt, van weekjes trappen in de Alpen tot toer-dagjes, van weekendjes de heuvels in tot circuitrondjes, dan gaat er maar bar weinig kapot. Afkloppen natuurlijk maar erg gaaf! Desondanks ben je met oud spul op pad en moet 't af en toe hard werken dus je kunt maar beter zorgen dat je enigszins voorbereid bent. Storingen uitsluiten kun je niet, maar je kunt iig de kans verkleinen.
Maar, het zijn degelijke en betrouwbare auto's die doorgaans ook nog goed onderhouden worden idd. Als je alle activiteiten bekijkt, van weekjes trappen in de Alpen tot toer-dagjes, van weekendjes de heuvels in tot circuitrondjes, dan gaat er maar bar weinig kapot. Afkloppen natuurlijk maar erg gaaf! Desondanks ben je met oud spul op pad en moet 't af en toe hard werken dus je kunt maar beter zorgen dat je enigszins voorbereid bent. Storingen uitsluiten kun je niet, maar je kunt iig de kans verkleinen.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op reis met de E21
De toegevoegde vakantieverslagen even verkast naar het vakantietopic zodat we ons hier kunnen beperken tot reis-voorbereidingen, reservedelen en veiligheidsuitrusting...
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op reis met de E21
Ik had hierboven al even wat nuttige checks geplaatst, maar mede op basis van de ervaringen van de afgelopen Eifeltrips is het wellicht handig om daar nog even eea aan toe te voegen. Al doet je auto het 'thuis' al tijden probleemloos, houd er rekening mee dat zo'n trip toch even anders is.
Voorbeelden: de wegen zijn wisselend van kwaliteit, de auto wordt absoluut zwaarder belast in de heuvels, vaak ook wat zwaarder beladen ivm reisbagage, tempo wat hoger, noem maar op. Dat betekent gewoon dat je auto ronduit goed moet zijn. Een oude slang, bedaagde remmen, oudere banden, je gaat op zo'n trip (of op een vakantie naar het zonnige zuiden) geheid tegen beperkingen aan lopen en met wat pech gaan dingen de geest geven. Je koelsysteem wordt zwaarder belast en daar waar je thuis nooit problemen ondervindt, thuis heb je doorgaans weinig heuvels en bijv in de Eifel loop je heuveltje-op ineens tegen problemen aan. Een CO van 0.5% voldoet met onze oudjes hier dan ook absoluut niet.
Dit jaar zijn we er wederom prima doorheen gekomen, maar waren er wel wat puntjes op de 'i' te zetten of op z'n minst te bedenken. Het uitgangspunt met onze tripjes is dat we allemaal heelhuids weer thuis komen, zonder tussenkomst van takelwagens of ambulances. Wellicht moeten we nog maar eens een technische dag organiseren om te zorgen dat we ook de komende tijd vrij van problemen blijven?
Voorbeelden: de wegen zijn wisselend van kwaliteit, de auto wordt absoluut zwaarder belast in de heuvels, vaak ook wat zwaarder beladen ivm reisbagage, tempo wat hoger, noem maar op. Dat betekent gewoon dat je auto ronduit goed moet zijn. Een oude slang, bedaagde remmen, oudere banden, je gaat op zo'n trip (of op een vakantie naar het zonnige zuiden) geheid tegen beperkingen aan lopen en met wat pech gaan dingen de geest geven. Je koelsysteem wordt zwaarder belast en daar waar je thuis nooit problemen ondervindt, thuis heb je doorgaans weinig heuvels en bijv in de Eifel loop je heuveltje-op ineens tegen problemen aan. Een CO van 0.5% voldoet met onze oudjes hier dan ook absoluut niet.
Dit jaar zijn we er wederom prima doorheen gekomen, maar waren er wel wat puntjes op de 'i' te zetten of op z'n minst te bedenken. Het uitgangspunt met onze tripjes is dat we allemaal heelhuids weer thuis komen, zonder tussenkomst van takelwagens of ambulances. Wellicht moeten we nog maar eens een technische dag organiseren om te zorgen dat we ook de komende tijd vrij van problemen blijven?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11660
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Op reis met de E21
Idd, maf he dat er toch 3 autos zijn met een te laag co wat dan onherroepelijk naar bovenkomt.
Ik zal hem voortaan standaard in de auto mikken..
Ik zal hem voortaan standaard in de auto mikken..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28842
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op reis met de E21
Nog een paar handige tips:
Radardetectors zijn in vrijwel alle landen verboden met soms forse boetes of zelfs inbeslagname van de auto. Een regelrechte 'no go' dus.
Flitspalen Navigatiesystemen zijn bijzonder handig, of het nou ingebouwd, apart of in de smartphone is. Maar heb je daar dan weer een radarverklikker appje of flitspalen als POI's oid geladen ben je ook weer strafbaar in meerdere landen: België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland. Let op: zelfs al staat de betreffende functie uit, als deze aanwezig is of flitspaalbestanden staan op het apparaat ben je nog immer strafbaar. Zie ANWB.
Dashcams zijn tot mijn verbazing ook in diverse landen verboden omdat ze inbreuk maken op privacy of kunnen afleiden. Verbod geldt oa in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg en de boetes kunnen mega zijn: in Portugal kan het 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro!!! Zie ook ANWB.
Radardetectors zijn in vrijwel alle landen verboden met soms forse boetes of zelfs inbeslagname van de auto. Een regelrechte 'no go' dus.
Flitspalen Navigatiesystemen zijn bijzonder handig, of het nou ingebouwd, apart of in de smartphone is. Maar heb je daar dan weer een radarverklikker appje of flitspalen als POI's oid geladen ben je ook weer strafbaar in meerdere landen: België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland. Let op: zelfs al staat de betreffende functie uit, als deze aanwezig is of flitspaalbestanden staan op het apparaat ben je nog immer strafbaar. Zie ANWB.
Dashcams zijn tot mijn verbazing ook in diverse landen verboden omdat ze inbreuk maken op privacy of kunnen afleiden. Verbod geldt oa in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg en de boetes kunnen mega zijn: in Portugal kan het 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro!!! Zie ook ANWB.
Regards/groeten, Jeroen