323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Yep, het wordt weer tijd, hier idem dito. Ik ga binnenkort eerst eens alle brandstofleidingen in de motorruimte preventief aanpakken, en dan wordt het ook tijd voor distributie en waterpomp.

Wat je koelvloeistof betreft: mag volgens mij niets te maken hebben met een paar maanden stilstand, maar met het mengen van verschillende soorten. Misschien beter dan 't blok ook maar even aftappen en zoveel mogelijk vers spul erin?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Zo de eerste klussen zitten erop. Na de moeizame levering door besteonderdelen.nl toch maar besloten de geleverde waterpomp te monteren.
Pakking maar zelf gemaakt van pakkingpapier :bag
Bosch distributieset was prima in orde en alles vlotjes weer opgebouwd en gevuld met nieuwe KVS van MPM.
V-snaren gelijk meegepakt dus daar zijn we ook weer up-to-date mee.

Hij had al de hele winter niet gelopen en voor het starten eerst de twee brandstofleidingen in de motorruimte vervangen. De oude waren nog best goed en zacht moet ik bekennen dus die gaan in de reservekoffer.
Na alles weer aangesloten te hebben het moment supreme, starten maar! En ze loopt weer als vanouds. Nog een paar keer KVS ontuchten en bijvullen en dan is dit afgehandeld.
Wel spijt dat ik niet gelijk een setje van die slangen voor de witte Baur heb besteld trouwens bij Remy.

Straks maar eens een stukje :driving
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Mooi zo. :thumbsup

Ik heb de eerste kilometers al gereden. Wat een genot weer. :M20 :driving
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

En weer verder klussen....

Al sinds ik de auto heb gaat in het linker portier het raam niet helemaal naar beneden. En als een echte sjonnie rij ik graag met mijn arm half uit de auto maar dat ben je nu snel zat.
Image

Dus vandaag de bekleding er af en eens zien wat dit nou veroorzaakt. Ik dacht iets simpels te gaan vinden wat het mechanisme blokkeerde maar dat was het niet.
Er zijn twee types mechanisme geleverd voor de type 2 uitvoering. De onderste zat in mijn deur gemonteerd en ook het bijbehorende glas maar de manier waarop het gemonteerd zat was niet zoals het hoorde. Er zijn zelfs extra gaten geboord om dit verkeerde mechanisme te plaatsen.
Image

Alles uitgebouwd en een ander raam en mechanisme ingebouwd en voila, helaas zitten er in dit glas een paar krasjes dus die gaat er ook weer uit.
Image
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Mooi dat je een goede diagnose hebt, jammer van de krasjes, maar dat komt vast goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Altijd leuk zo'n zoekplaatje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ja en dan ben je toch nog blij met wat er nog over is van het centrale magazijn Peter.

Ter verdere voorbereiding op mijn Alpen tour staat de auto inmiddels op assteunen en zijn de achterremmen en schijven preventief verwijderd. Niet dat ik daar nou wat verwacht maar gewoon ter controle.
Lekker de boel weer schoonmaken en hier een daar een likje remmenvet om alles lekker soepel te houden. De remblokken achter zijn na 5 jaar nog niet over de helft en de zuiger(tjes) gaan nog erg soepeltjes.
De voorremmen zijn hierna aan de beurt. Eens kijken hoe de Volvo klauwen en blokken zich hebben gehouden maar als ik zie hoe knap alles achter nog is verwacht ik aan de voorkant ook geen narigheid. Nieuwe remblokjes rijden mee in het onderdelenkratje. Bandjes kunnnen nog net een seizoen mee op de achteras.

Wat moet ik nog meer doen? De kachelmotor piept en krijgt nog een druppie olie en de middendemper wil ik nog vervangen omdat die zo'n blikkerig Bosal geluid maakt en dan ben ik er wel zo'n beetje.
Over 12 weken is het al zover....
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Hier maar even verder met mijn probleempje.

Inmiddels de aandrijfas vervangen door een andere. Maar na een klein stukje rijden blijkt het probleem niet weg te zijn.
Dus nu maar het diff vervangen.

Als ik terugdenk aan de werkzaamheden van afgelopen winter kom ik op het volgende uit.( hiervoor had ik namelijk nergens last van)
- Achterremmen, schijven en handremschoenen zijn los geweest en alles zat prima op zijn plek en vast.
- Voorremmen zijn ook losgeweest en ook die zitten goed in elkaar en alles zit vast.
- Waterpomp, distributieriem en spanrol vervangen, hier kan je van buitenaf niet veel aan zien dan zou ik het deksel moeten verwijderen. Motor loopt goed.
- V-snaren vervangen, deze staan niet te strak.

Wat hoor ik dan met rijden? Met rustig optrekken hoor je het niet. Gewoon op kruissnelheid hoor je het ook niet. Het geluid treedt pas op als je goed gas geeft en is niet konstant.
De auto gaat accelereren dan hoor je een paar keer het geluid en trekt ondertussen gewoon goed op. Boven een x-aantal toeren hoor je het niet meer.
Een soort ratel (GRRRR) geluid.
Het zou zomaar ook van voren kunnen komen, of van de aandrijfas, de bak, de guibo of het tussenlager. Of een rot schotje in de uitlaat?
Bij een rotonde stevig rondjes rijden hoor je geen geluid van het achterwiel rechts waar alle druk op staat.

Suggesties zijn welkom!
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Dit klinkt hetzelfde als bij mijn baur toen. Dit was een combi van hardyschijf (die goedkope) en het tussenlager van de cardanas.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Voel je de ratel ook op je versnellingspook als je flink doortrekt?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

is het alleen een vervelend geluid of ook echt problemen met rijden?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Idd zoals Peter zegt, zoiets had je ook met de goedkope hardyschijven van oa Walloth. Maar als je het verder nergens in voelt kan het ook zomaar een resonantie zijn, zoals gezegd idd schotje in de uitlaat. Niet direct reden voor paniek als niets anders aanvoelt iig. Je hoort het alleen rijdend en onder last? Ofwel, gassen terwijl je op de brug staat met iemand eronder is geen optie?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

@Peter, ik voel altijd wel wat trillen in mijn versnellingspook. Zal vanavond ook dat deel van de auto bekijken.
Misschien is de hardyschijf wel te barsten maar dat was nog een Jurid.

Met gewoon gas geven hoor je het niet. Wel als de achterkant omhoog is en de auto in zijn 5 met wat gas geven. Het vreemde was dat het dan links niet hoorbaar was en rechts wel. Hier heeft een tijdje het achterwiel wat los gezeten doordat die grote moer niet vast genoeg zat. Nieuwe lagerset ligt wel klaar maar je hoort en voelt de wiellagers niet.
Met normaal rijden geen probleem en de auto voelt verder goed aan.

Over twee weken komt Liander 2 stoppen in mijn meterkast stoppen, het wordt dan allemaal makkelijker!
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Weird!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Na vorige week de rechter aandrijfas vervangen te hebben vanavond het diff vervangen en de linker aandrijfas.
Na opbouwen de auto op bokjes laten staan en gestart. Achter hoor ik zo onbelast geen vreemde zaken meer maar bij gasgeven in zijn 5 voel ik wel een trilling door de auto gaan.
Dit moet wel de cardanas zijn met het beruchte W&N tussenlager. Die ga ik nu toch ook vervangen, wil nou alles stil hebben.
Morgen proefrijden of er al verbetering te merken is.
So many cars, so little time
Post Reply