Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11922
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Gezocht koelvinhart visco
Hoi Remy,
De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.
Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.
Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.
Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.
De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.
Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.
Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.
Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
Dag Peter,Peter V. wrote:Hoi Remy,
De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.
Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.
Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.
Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.
Dat zijn zo een beetje mijn bevindingen. Ik heb de visco vd 323 ook nog niet horen zoemen. De 535 wel,, is overduidelijk.
Hij staat idd op no time terug in het midden bij vertrek.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11922
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Gezocht koelvinhart visco
OK, de test is geweest. Tijdens rijden in de stad blijft ze rond het midden (net ervoor of erna) dan komt het moment dat ze stilstaat.
Eigenlijk vind ik dat de temperatuur best snel oploopt naar de helft tussen 1/2 en 3/4. Daar blijft ze een tijdje op en dan gaat de temperatuur voorzichtig verder.
Net 1mm voor 3/4 komt de visco bij en ze schakelt al af 2mm voor 3/4.
Als je dan de motor afzet komt uiteraard de temperatuur nog iets op. Bij starten zit de meter dan 2mm boven 3/4 om eigenlijk binnen 10 seconden weer te dalen naar 2mm voor 3/4.
Ga je dan rijden dan zakt ze snel weer naar het midden.
Beter kan ik het niet omschrijven denk ik.
Eigenlijk vind ik dat de temperatuur best snel oploopt naar de helft tussen 1/2 en 3/4. Daar blijft ze een tijdje op en dan gaat de temperatuur voorzichtig verder.
Net 1mm voor 3/4 komt de visco bij en ze schakelt al af 2mm voor 3/4.
Als je dan de motor afzet komt uiteraard de temperatuur nog iets op. Bij starten zit de meter dan 2mm boven 3/4 om eigenlijk binnen 10 seconden weer te dalen naar 2mm voor 3/4.
Ga je dan rijden dan zakt ze snel weer naar het midden.
Beter kan ik het niet omschrijven denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4526
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Soortgelijk hier Peter
denk dat het niet veel beter te krijgen is .. ook zal het wel wat van de temp. sensoren en accuraatheid van de meter afhangen

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28932
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Die instabiliteit heeft te maken met het feit dat er (dus, duh) geen stabilisatiecircuit achter zit.
Het iets hoger oplopen van de temperatuur (geenszins op of over 3/4 te krijgen hier) is jammer en op zo'n temperatuur zet je de motor liever niet af, wetende dat de temperatuur daarna altijd nog wat oploopt. Het is daarom aan te bevelen om de motor even op ca 2.000 rpm te zetten zodat de temperatuur weer richting het midden is, en dan pas de motor af te zetten. Een minpuntje, maar liever dat dan een koelvin die te pas en te onpas mee tettert in mijn ogen. Niet stilstaan maar gewoon rijden met dat ding, daar is 'ie voor!
Het iets hoger oplopen van de temperatuur (geenszins op of over 3/4 te krijgen hier) is jammer en op zo'n temperatuur zet je de motor liever niet af, wetende dat de temperatuur daarna altijd nog wat oploopt. Het is daarom aan te bevelen om de motor even op ca 2.000 rpm te zetten zodat de temperatuur weer richting het midden is, en dan pas de motor af te zetten. Een minpuntje, maar liever dat dan een koelvin die te pas en te onpas mee tettert in mijn ogen. Niet stilstaan maar gewoon rijden met dat ding, daar is 'ie voor!

Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Gezocht koelvinhart visco
Mooi, we hebben duidelijk allemaal dezelfde bevindingen, die me eerst ook verteld waren door een 62j bmw technieker. Die zei me dat dat normaal was, de 323i en de m535i kon je niet vergelijken, compleet andere motoren. Die persoon heeft ook al een 323i gehad en heeft nog steeds een 635csi type 1.(idem als m535i e12)
Dit is een nuttige tread geweest.
De tip van jeroen is idd goed.
Dit is een nuttige tread geweest.
De tip van jeroen is idd goed.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28932
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Gezocht koelvinhart visco
Wat ik nu ga doen met deze nuttige bevindingen is dit topic verkassen naar De Belangrijkste Technische Topics!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Kleine update.
Ik heb afgelopen zondag men 323 laten draaien stationair, temperatur ging enkele mm over 3/4, als ik gas gaf hoorde ik de NIEUWE visco van BEHR niet ''zoemen''. Die is dus nieuw en stuk.
Die van de 535 was een merkloze die ik 5j geleden gekocht had en zoemt duidelijk.
Die dus gemonteerd met goed resultaat.
op 1/2 zoemt die al goed, is mss iets te vroeg, maar dat vind ik beter als pas werken bij 3/4.

Het probleem is nu dat ik met die afdruk op de merkloze visco niks terug vind.

Ik vind er meerdere die net hetzelfde uitzien:
http://www.gts-shop.de/Viscokupplung/BM ... 39-Z3.html
en
http://www.ebay.de/itm/361266932264?_tr ... EBIDX%3AIT
en
http://www.ebay.de/itm/371308959155?_tr ... EBIDX%3AIT
en VAN WEZEL, is dit goed of bekend?
http://www.ebay.de/itm/151626092814?_tr ... EBIDX%3AIT
Zouden dit allemaal dezelfde zijn met andere opdruk?
Op een Frans forum las ik dat je op een visco met een plaatje in het midden ze vaak kan repareren door er met een schroevendraaier op te drukken.
Er zit een soort zuigertje onder. Dit zal wsss door plaatje i.f.v. temperatuur ingedrukt worden en visco zo doen werken.
Ik heb afgelopen zondag men 323 laten draaien stationair, temperatur ging enkele mm over 3/4, als ik gas gaf hoorde ik de NIEUWE visco van BEHR niet ''zoemen''. Die is dus nieuw en stuk.
Die van de 535 was een merkloze die ik 5j geleden gekocht had en zoemt duidelijk.
Die dus gemonteerd met goed resultaat.
op 1/2 zoemt die al goed, is mss iets te vroeg, maar dat vind ik beter als pas werken bij 3/4.

Het probleem is nu dat ik met die afdruk op de merkloze visco niks terug vind.

Ik vind er meerdere die net hetzelfde uitzien:
http://www.gts-shop.de/Viscokupplung/BM ... 39-Z3.html
en
http://www.ebay.de/itm/361266932264?_tr ... EBIDX%3AIT
en
http://www.ebay.de/itm/371308959155?_tr ... EBIDX%3AIT
en VAN WEZEL, is dit goed of bekend?
http://www.ebay.de/itm/151626092814?_tr ... EBIDX%3AIT
Zouden dit allemaal dezelfde zijn met andere opdruk?
Op een Frans forum las ik dat je op een visco met een plaatje in het midden ze vaak kan repareren door er met een schroevendraaier op te drukken.
Er zit een soort zuigertje onder. Dit zal wsss door plaatje i.f.v. temperatuur ingedrukt worden en visco zo doen werken.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11922
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
De sachs heeft zo'n plaatje inderdaad.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Mocht iemand interesse hebben in een visco die optijd begint mee te werken(1/2 op watertemp schaal) Ik heb gevonden welke ik 5j geleden gekocht had.
Eentje van Febi Bilstein. Staat zelfde tekst op als op mijne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Viscous-COOLI ... 4d0c609ce9
Eentje van Febi Bilstein. Staat zelfde tekst op als op mijne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Viscous-COOLI ... 4d0c609ce9
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4526
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Op de e30 cabrio zit ook een Febi Bilstein en die blaast eigenlijk ook iets te vroeg mee .. net op 1/2 al .. nu om op verlof te gaan naar warme oorden in de zomermaanden vind ik dit zo slecht nog niet ..
Op de andere e30 en e21 zit een sachs en die begint mee te blazen als de meter net voor 3/4 staat
Op de andere e30 en e21 zit een sachs en die begint mee te blazen als de meter net voor 3/4 staat
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Klopt Gerrit, ik heb net men 2de Febi besteld.
Het is een goed merk en zoals je zei heb ik liever dat hij iets te vroeg begint te koelen als te laat.

Het is een goed merk en zoals je zei heb ik liever dat hij iets te vroeg begint te koelen als te laat.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2330
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)
Ik heb zojuist via eBay, in overleg met Ite en Jeroen, deze visco besteld van Beru. Ga bij mij ook samen met Peter de ombouw naar nieuwer type doen.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.