Na de verkoop van de 2 oldtimers beginnen rondkijken. Zoekcriteria waren eigenlijk eenvoudig .. wagens die al langer eigenaar waren van dezelfde persoon met aantoonbaar onderhoud en historie .. moeilijk te vinden dus.
Na een 3 liter m3 te hebben bekeken in nedereland was al snel duidelijk dat het uitkijken was want meestal worden ze mooier voorgesteld dan dat ze zijn. Laten staan dus die originele nederlander
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Daarna gaan kijken op een voor vele mensen minder gekende markt nl Frankrijk.
Daar eerst contact gehad met een eigenaar uit toulouse die een blauwe 3.2 inde aanbieding had. Na mijn vraag om facturen bleef het stil aan de andere kant
![nah :nah](./images/smilies/smiley_nah.gif)
Vorige zondag dan verscheen er een rode 3 liter wagen in zuid frankrijk .. voorzien van een heleboel sport upgrades 8 jaar in bezit.
Onmiddellijk telefoon genomen en een vriendelijke eigenaar die geduldig al mijnvragen beantwoorde .. zou dit hem zij dan .. nog wat extra fotos gevraagd en ook gekregen .. afspraak gemaakt om de wagen vorige donderdag te gaan bekijken.
Maandag echter kreeg ik telefoon van de beste man om zich te excuseren maar zijn vrouw was niet akkoord met de verkoop .. teveel centen in geinvesteerd 35k op 8jaar tijd .. het was hun trouwauto enz. De wagen was dus niet meer te koop
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Dan maar contact opgenomen met de laatste wagen die mijn intresse had gewekt .. een zilvere 3.2 100km voorbij parijs. Afspraak gemaakt voor donderdag en met cash op zak vertrokken richting parijs donderdagochtend 8u. In parijs aangekomen rond 13 u viel me bij aankomst al meteen op hoe fotos kunnen bedriegen .. wat een uitgeleefd hok, lakschade, alle rubbers uitgehard en versleten, niet originele tuning in het interieur
![stupid me :stupidme](./images/smilies/smiley_stupidme.gif)
Daar sta je dan met cash op zak 100km voorbij parijs .. even kijken op de bekende franse verkoopsite om te kijken of er toevallig nog iets interessants is aangeboden in de nabije omgeving .. de site met nieuwe aanbiedingen gaat open en wat staat daar helemaal bovenaan .. diezelfde rode m3 die niet meer te koop was .. ik kon mijn ogen niet geloven .. was nog aan het bekomen toen lijn gsm begon te rinkelen .. deverkoper van die wagen aan de lijn .. zijn vrouw was overtuigd geraakt en als ik nog intresse had kon ik de wagen alsnog kopen .. bankgegevens doorgegeven op vraag van de verkoper ter controle en alles was ok voor hem dus gezegd dat we meteen vanuit parijs doorkwamen naar zuid frankrijk om de wagen te bekijken. We gingen dus op pad met een afspraak dat we vrijdag om 13u de wagen konden bekijken en de belofte dat we niet teleurgesteld gingen zijn .. zo nu dan .. hotel regelen .. deo kopen .. tandenborstel en tandpasta want we waren uiteraard niet voorzien op deze extra dag frankrijk. Vanuit de wagen een hotel geboekt in toulouse waar we na stortregen donderdagavond om 22u zijn toegekomen
Vrijdag voormiddag de laatste 130km binnendoor naar het opgegeven adres gereden om daar een gepassioneerde eigenaar te vinden die naast vrijwillig bradweerman een full time job heeft als mechanieker in de ///M afdeling bij bmw in bordeaux
![boogie :boogie](./images/smilies/smiley_boogie.gif)
Dikke map met facturen bovengehaald van alles wat was vervangen wanneer een aan welke km stand .. en dan de wagen bekeken .. wat er op aan te merken was .. eenvoudig bijna niets. Lak in perfecte staat .. interieur zeer netjes onderhouden .. enkel de velgen hebben lichte stoeprandschade en de airco werkt niet .. een van de koppelingen vermoedelijk wanr de pomp doet het. Nieuw gas helpt voor een week.
De wagen is de vorige 8 jaar terug naar concourstaat gebracht (compleet op factuur) .. herspoten in 2009 voor 5700€ .. onderblokrevisie lagerschalen 3.2 carter en oliepomp .. distributie .. kortom de technische kant was geheel fris .. alle rubbers .. boutjes en vijzen origineel bmw. De werken uitgevoerd door de eigenaar zelf met dus vanzelfsprekend kennis van zaken.
Om de wagen te verbeteren heeft hij bewuste upgrades gemonteerd
Motorisch:
Technisch compleet standaard
Herprogrammatie van software door delage motorsport in combi met complete uitlaat met cat vervangers (die heerlijk metaalachtig klinkt tss 2500 en 3500 toeren) zorgen voor een vermogen van 306pk en 335nm koppel. Vermogen is nu reeds voorhanden vanaf 2000 toeren .. waar dat normaal bij een originele 3 liter onderin nogal zwak is.
De wagen is ook voorzien van een kortere eindverhouding ( 3.64 sper ipv de originele 3.25 sper) waardoor hij volgens de vorige eigenaar niet meer moet onderdoen voor een standaard 3.2
Onderstel:
Bilstein eibach combi .. niet te laag niet te hard .. een hele goede setup
Dikke eibach stabi's
Veerpootbrug delage motorsport voor en achter
X brace onder de voortrein die enerzijds dient als carterbescherming en anderzijds de stijfheid van de voortrein verhoogt.
Remmen:
Vooraan 330mm tarox schijven met 6 pots klauwen en ferrodo ds 3000 blokken (piepen lichtjes zoals dat ook bij pagid blokken voorkomt)
Achteraan 300 mm tarox schijven met 4 pots klauwen en ferrodo ds2500 blokken
Allerlei:
Extra set van 3 vdo meters met volgende functies
Oliedruk
Versnellingsbak olie temp
Voltmeter
De wagen staat op continental sport contact 3 banden die mij tot nu toe een goed gevoel geven zowel in droog als nat.
Fabrieksuitrusting:
Airco
Elektrisch open dak
Elektrische ruiten
Centrale vergrendeling
Grote boordcomputer
Alarm
Originele bmw radio casette
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Het rijden zelf dan .. de testrit was bevredigend .. hij rijd als een nieuwe wagen .. geen rammels .. piepjes .. blijft bij remmen zonder handen aan het stuur zeer mooi op koers dus de aankoop was snel gesloten .. betaling geregeld en de terugweg van 1120km huiswaarts kon beginnen
De eerste 50km ging binnedoor en hier had ik al meteen door dat dit een doordacht en subliem goed opgezet onderstel is .. niet te hard niet te zacht, je voelt de ophanging heerlijk werken om oneffenheden op een confortabele manier weg te werken. De wagen stuurt echt subliem goed .. een e36 m3 staat niet als voorbeeld als de fijnst sturende M .. deze dus wel .. eerlijk mijn 2.7 was goed maar deze is het beste waarmee ik al heb gereden als het op stuurprecisie en bochtensnelheid aankomt. Ik was vooraf bang het extra gewicht van de e36 te voelen tov de e30 maar dat is me op deze wagen niet 1 keer opgevallen.
Autosnelweg dan .. eerste 200km aan een gezapig tempo omdat er ook redelijk veel vakantie verkeer onderweg was .. vanaf 22u konden we sneller .. was de motor goed los en warm dus hebben de we de weg naar huis gereden tss 4 en 4,5 duizend toeren constant aan een gemiddeld verbruik van 10.4 liter olietemp constant op 95° en watertemp perfect stabiel in het midden
Door de kortere verhouding moet je eigenlijk nooit uit de 5de versnelling .. de ring van parijs aan 70 in 5 aan 2000 toeren was probleemloos vol te houden .. gas erop en je zit zo aan 100
![innocent :innocent](./images/smilies/smiley_innocent.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Conclusie: dit is het voor mij .. een van leuke welgekozen sportupgrades voorziene 3 liter .. meer hoeft het niet te worden .. ik ben ook geen verdere veranderingen van plan .. wat goed is moet je zo laten enkel de montage van de 3.2 liter 6 bak achter het 3 liter blok ga ik wel doen .. niet onmiddellijk maar het gaat wel gebeuren om het lange snelweg cruisen wat laagtoeriger te maken. Het was zeker niet de goedkoopste maar hij is de centen zeker waard.
De fotos dan maar
![Image](http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RF74MS7N.jpg)
![Image](http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MEYHJOPT.jpg)
![Image](http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RHJNLBGB.jpg)
De stickers op de voorvleugels gaan er af