BMW E21 318i 1982
BMW E21 318i 1982
Sinds ruim een week ben ik eigenaar van een leuke 318i. De vorige eigenaar zit hier ook op het forum ( Miez).
De auto heeft wat leuke mods:
- verlaagd met een set LTEC verlagingsveren
- BBS kofferbakspoiler
- zonnerollos achter
Verder staat hij momenteel op 13'' Alpina replica's, ik heb er een set 15'' OZ kings met Alpina naafdoppen bij, deze moeten even opgeknapt worden en er moeten wat lagere banden op. Er zitten nu 195/60/15 banden omheen maar deze raken de keienvanger voor met sturen.
De reis terug van zo'n anderhalf uur verliep zonder problemen. De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens grondig schoongemaakt en gewassen. Hierna begonnen met kleien, wat slecht overgespoten stukken gewetsand en de DAP900 erop los gelaten. Na 1 hit was de lak flink opgeknapt maar nog niet helemaal top, ik heb hier even bij gelaten dus een wax eroverheen en glimmen maar.
Ondertussen heb ik het onderste deel van de keienvanger weer netjes zwart gespoten en stickers gesneden voor de 2 strepen. Ook heb ik een grill voor enkele koplampen gemonteerd. De nieren en voorbumper zwart geplastidipt om te kijken hoe het staat maar ik denk dat de bumper weer terug naar chroom gaat.
Ik hem ook gecontroleerd op roest op de plekken waar ik makkelijk bij kon, links voor ( achter die kunststof kap in de wielkast) een gaatje gevonden en bij de dop rechts achter. Verder zitten er aan de carrosserie wel wat plekken hier en daar.
Afgelopen zondag even naar Doel gereden, helaas begaf op de heen weg de camera het al dus zijn het telefoon foto's geworden.
Voorlopig eerst maar is lekker rijden en van de winter het een en ander aanpakken!
Mvg. Lars
De auto heeft wat leuke mods:
- verlaagd met een set LTEC verlagingsveren
- BBS kofferbakspoiler
- zonnerollos achter
Verder staat hij momenteel op 13'' Alpina replica's, ik heb er een set 15'' OZ kings met Alpina naafdoppen bij, deze moeten even opgeknapt worden en er moeten wat lagere banden op. Er zitten nu 195/60/15 banden omheen maar deze raken de keienvanger voor met sturen.
De reis terug van zo'n anderhalf uur verliep zonder problemen. De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens grondig schoongemaakt en gewassen. Hierna begonnen met kleien, wat slecht overgespoten stukken gewetsand en de DAP900 erop los gelaten. Na 1 hit was de lak flink opgeknapt maar nog niet helemaal top, ik heb hier even bij gelaten dus een wax eroverheen en glimmen maar.
Ondertussen heb ik het onderste deel van de keienvanger weer netjes zwart gespoten en stickers gesneden voor de 2 strepen. Ook heb ik een grill voor enkele koplampen gemonteerd. De nieren en voorbumper zwart geplastidipt om te kijken hoe het staat maar ik denk dat de bumper weer terug naar chroom gaat.
Ik hem ook gecontroleerd op roest op de plekken waar ik makkelijk bij kon, links voor ( achter die kunststof kap in de wielkast) een gaatje gevonden en bij de dop rechts achter. Verder zitten er aan de carrosserie wel wat plekken hier en daar.
Afgelopen zondag even naar Doel gereden, helaas begaf op de heen weg de camera het al dus zijn het telefoon foto's geworden.
Voorlopig eerst maar is lekker rijden en van de winter het een en ander aanpakken!
Mvg. Lars
Last edited by larsalv on Sun Dec 02, 2018 9:53 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 318i 1982
van harte ermee! Veel leuke kilometers gewenst! Is een lief autootje al ben ik zelf niet zo gek op die zwarte nieren en voorbumper.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BMW E21 318i 1982
+1! Veel plezier met dit lieve BMW'tje.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW E21 318i 1982
Leuk hoor. Mooie intro.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: BMW E21 318i 1982
Zeer leuke wagen .. en een toffe intro .. welkom hier.
Nieren en voorbumper zou ik ook terug chroom maken
Grtz
Nieren en voorbumper zou ik ook terug chroom maken
Grtz
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E21 318i 1982
Welkom hier! leuke basis hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW E21 318i 1982
Mooi hoor, lak ziet er erg netjes uit. Velgen passen hem ook goed, ben ook nog op zoek naar zo'n set. Ben benieuwd naar de werkzaamheden.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 318i 1982
Mooi, veel stuurpelzier!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E21 318i 1982
De bumper is inmiddels weer ontdaan van plastidip, chroom staat toch mooier. Verder al wat kleine dingetjes gerepareerd en vooral lekker gereden met droog weer!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 318i 1982
Klinkt goed! En wat een geluk dat het plastidip was en niet goed geschuurd en geprimeerd, want een nieuwe bumper vind je niet gemakkelijk.
Re: BMW E21 318i 1982
Ja inderdaad, had zonde geweest!
Gister even de motorkap machinaal gewetsand 2000 -> 3000 en daarna met de DAP en een compound eroverheen met dit als resultaat. Kleurverschil zal je blijven zien maar het glimt weer!
Hierna heb ik de achterbank even verwijderd, ten eerste om er achter te kijken naar roest en om zomaar wat te klussen. Zat onder het oranje/bruine stof uit de bank, de voorstoelen laten er ook weleens wat uitlopen. Even een doek en de stofzuiger eroverheen gehaald.
Plekje tegen gekomen die van de winter even aangepakt moet worden. Verder ziet het er goed uit naar mijn idee, onder de isolatie heb ik niet gekeken, deze heb ik lekker laten zitten.
Bank er weer terug in, en nog wat foto's van het interieur. Ja ik weet het, de bestuurdersstoel heeft al wat ervaring.
Van de winter gaat het interieur eruit om het gat linksvoor te dichten en de bodem goed te bekijken en te conserveren. Hier nog wat foto's van plekken die op t lijstje staan, ik zal vast en zeker nog wel meer tegen komen.
Bekende nare plek, helaas zal het raam eruit moeten.
Hij heeft links voor wel is een tik gehad aan de motorkap en het spatscherm te zien.
Hij heeft ooit op LPG gelopen en hier zijn de sporen nog van te zien in de kofferbak. Zwarte dop links en een slecht gebakken stuk in de bak voor het reservewiel.
Ook nog even wat positiefs, hij rijd nog steeds als een zonnetje, leuke fun auto voor erbij en dat is ook de bedoeling. Hoe erg ik ook fan ben van originaliteit ga ik bij deze daar niet voor, hij moet goed, betrouwbaar maar vooral leuk zijn. Afsluitertje ( GOPRO plaatje uit Doel).
Gister even de motorkap machinaal gewetsand 2000 -> 3000 en daarna met de DAP en een compound eroverheen met dit als resultaat. Kleurverschil zal je blijven zien maar het glimt weer!
Hierna heb ik de achterbank even verwijderd, ten eerste om er achter te kijken naar roest en om zomaar wat te klussen. Zat onder het oranje/bruine stof uit de bank, de voorstoelen laten er ook weleens wat uitlopen. Even een doek en de stofzuiger eroverheen gehaald.
Plekje tegen gekomen die van de winter even aangepakt moet worden. Verder ziet het er goed uit naar mijn idee, onder de isolatie heb ik niet gekeken, deze heb ik lekker laten zitten.
Bank er weer terug in, en nog wat foto's van het interieur. Ja ik weet het, de bestuurdersstoel heeft al wat ervaring.
Van de winter gaat het interieur eruit om het gat linksvoor te dichten en de bodem goed te bekijken en te conserveren. Hier nog wat foto's van plekken die op t lijstje staan, ik zal vast en zeker nog wel meer tegen komen.
Bekende nare plek, helaas zal het raam eruit moeten.
Hij heeft links voor wel is een tik gehad aan de motorkap en het spatscherm te zien.
Hij heeft ooit op LPG gelopen en hier zijn de sporen nog van te zien in de kofferbak. Zwarte dop links en een slecht gebakken stuk in de bak voor het reservewiel.
Ook nog even wat positiefs, hij rijd nog steeds als een zonnetje, leuke fun auto voor erbij en dat is ook de bedoeling. Hoe erg ik ook fan ben van originaliteit ga ik bij deze daar niet voor, hij moet goed, betrouwbaar maar vooral leuk zijn. Afsluitertje ( GOPRO plaatje uit Doel).
Last edited by larsalv on Sun Dec 02, 2018 9:53 am, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 318i 1982
Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 318i 1982
Bedankt voor de tip Koos, ik heb de mijne goed ingespoten daarmee, maar niet helemaal vol zoals jij. ga ik ook doen.uwbuurman wrote:Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E21 318i 1982
Inderdaad jammer, binnenkort ook maar opzoek naar een nieuw spatbord, ik heb er geen haast bij. Mocht iemand er nog een hebben liggen zonder schade of roest met een goede pasvorm ( liefst origineel BMW) hoor ik het graag! Als die dan ook nog Polaris is zou t helemaal afmaken.uwbuurman wrote:Jammer van de schades, een nieuw spatbord doet al wonderen. Die roest bij de wielbak achter bij de bank, die komt van binnen uit. Die kun je eigenlijk alleen maar proberen te conserveren van binnenuit, deze roest is nog niet echt erg te noemen, dus een nieuw stuk erin is wat overdoen. Om dit te conserveren kun je de veerpoot schotel volgieten met dinitrol. Dat kan via de gaatjes onder de hoedenplank, bereikbaar vanuit de kofferbak. Aan de onderzijde van de wielbak, dus boven je wiel zitten twee openingen aan de rand van de schotel. Die moeten of heel goed open zijn, of dicht gemaakt worden. Ik heb ze dicht gemaakt. Daarna giet ik de schotels van boven tot de rand vol dinitrol. Kost een bus per zijde, maar dat is de enige manier om ze te beschermen. Kortom, mijn advies in om dat bij jou op de beschreven wijze te doen, dan kun je die roest nog heel lang de baas blijven.
En bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker doen!
Vandaag heb ik hem even op steunen gereden buiten en de motorruimte en het blok/bak even schoongemaakt. Eerst van onder begonnen bij de bak omdat de grond toen nog schoon was. Zoveel mogelijk met een doek weggehaald, daarna alles ingespoten met industriële ontvetter ( niet zuur, agressief o.i.d.) en met een oude tandenborstel alles ingewerkt en afgespoeld. Scheelt een hoop. Uiteraard daarna even laten draaien en stevig droog gereden!