Montage uitstelvensters

Post Reply
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Montage uitstelvensters

Post by heidjan »

Al een tijdje terug heb ik via kleinanzeigen.de een net setje uitstelvensters (klapraampjes) weten te bemachtigen, compleet met rubbers en klein materiaal. Helaas kon ik op internet nergens aan de BMW inbouwhandleiding komen dus ben ik zelf maar eens gaan kijken hoe ik het spul in zou moeten bouwen. De inbouw viel me behoorlijk mee, want de hele carrosserie was al voorbereid. Hierbij mijn ervaring, wellicht heeft iemand hier wat aan wanneer hij ook wil wisselen van achterramen, en anders is het alleen voor de vorm.


Uiteraard moeten als eerste de oude raampjes eruit. Onder de zwarte stukjes tape, ja bij mij zaten ze er nog op, tref je voor-geperforeerde stukjes blik aan, deze zijn met er behulp van een platte schroevendraaier (of equivalent) en hamer uit te tikken.

Image

Image

Image

In de nieuw ontstane gleufjes kun je de vorken die aan de b-stijl zijde van de raampjes zitten steken. Zie tekening, een foto van de mijn eigen ramen ben ik vergeten te maken :oops: :oops:

Image

Vervolgens moet je aan de slag aan de binnenzijde van de b-stijl, hier bevinden zich achter de bekleding twee rechthoekige gaten, als volgt:

Image

Ergens daar in de diepte van de b-stijl is het de bedoeling dat je een bout achter het opstaande blik hangt, waar je de raampjes met hun vorken overheen schuift. Op de foto heb ik een zeskant bout gebruikt. Dat wilde voor geen meter, bij het aandraaien had ik totaal geen grip. De beste man die mij de set verkocht had, heeft waarschijnlijk de originele (vierkante) bouten laten zitten, dat ontbrak dus bij het klein materiaal. Ik had helaas geen vierkanter oid tot mijn beschikking. Ik heb het opgelost door een sleuf in de bout te zagen en er een lange platte schroevendraaier in te steken om de bout tegen te houden, zodat ik vervolgens met een pijpsleutel, die ik over de schroevendraaier heen had geschoven, de flensmoer kon aandraaien.:whistle Met deze twee bouten, een aan de bovenkant en een aan de onderkant, monteer je de ramen klemvast en kun je ze teven stellen, zodat ze niet langs de lijsten schuiven.

Daarna zijn de c-stijlen aan de beurt waar de scharnieren moeten worden bevestigd. Als je goed voelt en wat drukt kun je hier twee gaten vinden, zie foto.'

Image

Ik had een viertal zelftappers mee geleverd gekregen vanuit duitsland, dus ik vermoedde dat die daar kwamen. Niets bleek minder waar, de tappers pakken in het geheel niet, dus besloot ik de bekleding los te maken, ten koste van de isolatie/vulling :wtf. Dan komt er dit te voorschijn:

Image

Daarom mijn nieuwe definitie van BMW: Billig Muss es Wezen. BMW vond het niet nodig om zijn e21's daar te voorzien van maarliefst 2x2 speednuts :wtf
Nadat ik deze dan maar zelf had geplaatst, kon ik de scharnieren vervolgens wel monteren en die vervolgens aan het raam schroeven. Dan wordt dit het eindresultaat:

Image

Image

Image

en deze later nog ff gemaakt, waarbij het verlies aan vulmateriaal me eigenlijk niet tegenvalt:

Image

Uiteindelijk viel mij de montage mee, het kostte wel wat tijd, maar het was zeker niet moeilijk. Ben dan ook super blij met het resultaat, plus de BMW wordt er een stuk sneller van :lol:

Rest mij nog een tweetal vragen:

1) ik heb wel een gehoord dat er nog eens chromen lijst onder de ramen komt, die bevestigt is op de carrosserie. Ik heb die er niet bij gekregen, en ik zou overigens ook niet weten hoe dat er nog tussen zou moeten. Weet een van jullie dat?

2) Ik heb nog een viertal van deze jongens waarvan ik niet zeker weet of ze monteer of niet. Volgens mij moeten ze niet onder de bekleding van de b-stijl en maar er door heen, dus dat wordt gaten maken in dat geval. Wel of niet doen?

Image

Groeten, Jan


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Montage uitstelvensters

Post by Jeroen »

Mooi werk, en dito verslag! Dank daarvoor, daar maken we een Top Tech Topic van hoor!

Die onderlijst, die zit erbij bij de oudere versies, gebruikt tot maart '81. Daarna idd niet meer. Volledigheidshalve:

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Montage uitstelvensters

Post by uwbuurman »

Juist. Dat is het verschil tussen type 1 en 2, maar Jeroen heeft wel gelijk met de bouwjaren. Kennelijk had BMW wat veel klapramen op voorraad... Jouw handleiding is echter prima te gebruiken met een kleine aanvulling voor die type 1 ramen.

Om het onderste lijstje te bevestigen heb je speciale popnagels nodig, nummer 1 op het plaatje van Jeroen. Bestelnummer 51361857768, ik heb er in januari 46 eurocent per stuk voor betaald, je hebt 8 nodig. Met de popnagels zet je een kunststof blokje vast, dat in het plaatje van Jeroen eveneens nummer 1 heeft. Bestelnummer 51361857609, hier heb ik in januari van dit jaar 30 eurocent per stuk voor betaald. Beide ex btw.

De popnagels hebben een diameter van 2 mm exact. Dus als je het boorgat nog wilt beschermen, coaten verven of anderszins in wilt smeren, adviseer ik het boorgat 2,2 mm groot te boren. De afstand is als volgt:

Image

Image

Werkvolgorde:

uitmeten
gaten boren
blokjes vastzetten
lijstje erop klikken

Verder alles doen wat HeidJan heeft gedaan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Montage uitstelvensters

Post by Jeroen »

Nuttige aanvulling! Lastige met bmwfans is dat alles wat niet meer leverbaar is gelijk getagged wordt met een 1, heeft ineens alles ond nr 1. Misschien is onderstaande plaatje van bmwfans beter, met even aangepaste tekscht van Koosch:
uwbuurman wrote:Om het onderste lijstje te bevestigen heb je speciale popnagels nodig, nummer 17 op het plaatje. Bestelnummer 51361857768, ik heb er in januari 46 eurocent per stuk voor betaald, je hebt 8 nodig. Met de popnagels zet je een kunststof blokje vast, nummer 16. Bestelnummer 51361857609, hier heb ik in januari van dit jaar 30 eurocent per stuk voor betaald. Beide ex btw.
Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Montage uitstelvensters

Post by uwbuurman »

Ik heb beide delen dit jaar gekocht bij bmwclassic. Jan Groen ook, ik denk in april.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Montage uitstelvensters

Post by Jeroen »

Voor de laatste informatie qua verkrijgbaarheid en prijzen kun je sowieso het beste altijd bij http://shop.bmw-classic.de kijken. Alleen zijn de plaatjes daar een beetje klein haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Montage uitstelvensters

Post by uwbuurman »

En met de iPad kun je daar niet scrollen..
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Montage uitstelvensters

Post by Jeroen »

Maar even voortborduren op dit bestaande topic!

Ik heb twee setjes klapraampjes gevonden, groen getint en in 2 uitvoeringen, ik neem aan dat de iets dieper doorlopende geprofileerde onderstrip nfl is, en het smallere onderstripje vfl? Waarschijnlijk heb ik er wel een paar matige rubbers bij, losse onderlijst (uitlsuitend vfl) heel misschien maar daar ga ik nog even niet vanuit. Uitzetters heb ik er wel bij. Wellicht kan Koos de voors en tegens van de vfl en nfl types even kort uiteenzetten?

Ik heb Sven eerste keuze beloofd, maar dan kan het wel handig zijn te weten wat je nodig hebt zodat hij tot een weloverwogen keuze kan komen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Montage uitstelvensters

Post by uwbuurman »

Type 1 heeft zoals gezegd een losse lijst op de dorpel. Als het scharnier op het raam losraakt, en dat doen ze, gaat alleen je lijstje eraan, terwijl bij de type 2 lijsten, het klapraam gelijk over je lak schaaft. Dat is het belangrijkste verschil. Oh en de lossen onderlijsten moeten nog nieuw te krijgen zijn, maar he moet ook de kunststof blokjes en de speciale popnagels hebben om ze te monteren. Die zijn ook nog verkrijgbaar. Je moet uiteraard wel boren voor die popnagels.

Let op: het glas is uitwisselbaar, maar de lijsten niet. Alle lijsten van een type 1 raam zijn anders dan een type 2 raam.
Let op #2: er is dik glas en dun glas. Evident is er dan ook een verschil in rubbers.

Per saldo is het het beste om setjes compleet te houden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 632
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Montage uitstelvensters

Post by bmw328ie21 »

Top Jeroen :thumbsup dat je aan mij denkt.
Ik zal er wel hulp bij moeten hebben want ik heb die dingen nooit in mijn handen gehad. :mrgreen:
Spreek je nog in december.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Montage uitstelvensters

Post by Jeroen »

Is goed Sven, gebeurt nu toch ff niks mee, ik bewaar het hele zwikkie en dan mag jij eerst eens komen uitzoeken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 632
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Montage uitstelvensters

Post by bmw328ie21 »

top :thumbsup
Post Reply