Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Ik krijg wat vragen maar ben zelf onvoldoende M10 kenner om te weten wat evt issues zijn, wellicht dat de M10 kenners onder ons uitkomst kunnen bieden?
De basis ligt in het plan om een 2002tii blok van ca 75 te combineren met een M10 5-bak uit een 83-er 315 die nu wordt aangeboden, maar die wat vragen oproept:
- past deze combi?
- waarom is er een hap uit het belhuis, is dat ter voorkoming van bekende montageproblemen wegens ruimtegebrek?
- andere issues of vraagtekens?
Voor foto's: http://postimg.org/gallery/2uurhiota/
Alvast bedankt voor de hulp!
De basis ligt in het plan om een 2002tii blok van ca 75 te combineren met een M10 5-bak uit een 83-er 315 die nu wordt aangeboden, maar die wat vragen oproept:
- past deze combi?
- waarom is er een hap uit het belhuis, is dat ter voorkoming van bekende montageproblemen wegens ruimtegebrek?
- andere issues of vraagtekens?
Voor foto's: http://postimg.org/gallery/2uurhiota/
Alvast bedankt voor de hulp!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Je vraag is me niet duidelijk. Wil je een 2002 tii blok in de e21 leggen? Die foto's, zijn die van een bak die aan zo'n motor zijn gekoppeld en komt die dan ook in een e21 of in een 2002?
In mijn beleving: de bak blijft in de e21 op dezelfde plaats in de auto, alleen de motor is anders. Dus een e21 bak in een e21 blijft passen.
A.V.P. heeft exact dezelfde ombouw gedaan een paar jaar geleden, wellicht hem even bellen/mailen?
In mijn beleving: de bak blijft in de e21 op dezelfde plaats in de auto, alleen de motor is anders. Dus een e21 bak in een e21 blijft passen.
A.V.P. heeft exact dezelfde ombouw gedaan een paar jaar geleden, wellicht hem even bellen/mailen?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Dat die E21 bak wel in een E21 gaat passen, dat geloof ik ook wel. Het plan van de eigenaar is om dat 2002tii blok idd in een E21 te leggen en te combineren met die latere 5-bak, de foto's zijn van de verkoper van die 5-bak. Omdat het M10 blok door de jaren wel wat wijzigingen heeft ondergaan is het vooral een vraag of dat gewoon past. In sommige gevallen zie je met andere motoren ook dat er bepaalde aanpassingen gedaan moeten worden om motoren en bakken van verschillende jaren te doen passen, bijv andere koppelingsplaten, vliegwiel of drukgroep. Vandaar even de vraag of deze combi van relatief vroege motor en late bak nog bijzondere issues heeft.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Helder, nu snap ik de vraag. Zoals gezegd, A.P.V. heeft dit ook gedaan, zie ook zijn topic.
-
krijn98
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
- past deze combi?
deze combi zal zeer waarschijnlijk passen.
zelf heb ik een e30 onderblok in combi met een e21 v-bak en dat gaat prima. er is één ding, en dat is dat bij een e30 in combinatie met een e21 v-bak, niet alle gaten van het belhuis gelijk opstellen met de gaten van het onderblok ( 2 kleine bouten gaan er daardoor niet in). ik weet niet of dat probleem ook voor komt in combinatie met een 02 onderblok in combinatie met een e21 v-bak.
- waarom is er een hap uit het belhuis, is dat ter voorkoming van bekende montageproblemen wegens ruimtegebrek?
waarom er een hap uit is is voor mij ook een raadsel, als het goed zou je zonder problemen het motorblok+v-bak zo 1,2,3 erin kunnen lepelen zonder dat er een hap uit hoeft.
- andere issues of vraagtekens?
zelf ben ik er achter gekomen dat bij een e30 de gaten van de motorsteunen iets meer naar voren zijn geplaatst, een mm of 5. je vraagt je nu af hoe weetje dat.
nou de cardanas kwam eerst er met gemak tussen uit toen er een e21 aandrijflijn in lag. Nu, met e30 blok, krijg ik de cardanas er zeer lastig tussen.
ik weet niet of je dit zelfde probleem gaat krijgen met een 02blok in combinatie met een e21 v-bak.
dus dat is iets waar wel rekening mee gehouden moet worden Jeroen.
voor de rest zou ik het gewoon is proberen, wie niet waagt wie niet wint.
Mvg,
Krijn
deze combi zal zeer waarschijnlijk passen.
zelf heb ik een e30 onderblok in combi met een e21 v-bak en dat gaat prima. er is één ding, en dat is dat bij een e30 in combinatie met een e21 v-bak, niet alle gaten van het belhuis gelijk opstellen met de gaten van het onderblok ( 2 kleine bouten gaan er daardoor niet in). ik weet niet of dat probleem ook voor komt in combinatie met een 02 onderblok in combinatie met een e21 v-bak.
- waarom is er een hap uit het belhuis, is dat ter voorkoming van bekende montageproblemen wegens ruimtegebrek?
waarom er een hap uit is is voor mij ook een raadsel, als het goed zou je zonder problemen het motorblok+v-bak zo 1,2,3 erin kunnen lepelen zonder dat er een hap uit hoeft.
- andere issues of vraagtekens?
zelf ben ik er achter gekomen dat bij een e30 de gaten van de motorsteunen iets meer naar voren zijn geplaatst, een mm of 5. je vraagt je nu af hoe weetje dat.
nou de cardanas kwam eerst er met gemak tussen uit toen er een e21 aandrijflijn in lag. Nu, met e30 blok, krijg ik de cardanas er zeer lastig tussen.
ik weet niet of je dit zelfde probleem gaat krijgen met een 02blok in combinatie met een e21 v-bak.
dus dat is iets waar wel rekening mee gehouden moet worden Jeroen.
voor de rest zou ik het gewoon is proberen, wie niet waagt wie niet wint.
Mvg,
Krijn
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Als ik me niet vergis past de M10 motor van de 02 serie probleemloos met een versnellingsbak van de E21. Ik denk zelfs dat vele uit de 02 scene graag een E21 vijfbak in een 02 leggen. Eigenlijk moeten we wondermike of loentje hebben voor bevestiging.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Dat is ook mijn mening.
Bij Brouwers hebben ze al vaker een e21 5-bak in een 02 gezet. Ik kan het eens vragen donderdag.
Ik dacht enkel de aandrijfas tussen bak en diff in lengte aanpassen en een speciale beugel maken om de achterkant van de bak op te hangen aan de kas.
Zoiets:
http://www.ebay.de/itm/BMW-02-2002-E10- ... xyAbxTk4Uo
Bij Brouwers hebben ze al vaker een e21 5-bak in een 02 gezet. Ik kan het eens vragen donderdag.
Ik dacht enkel de aandrijfas tussen bak en diff in lengte aanpassen en een speciale beugel maken om de achterkant van de bak op te hangen aan de kas.
Zoiets:
http://www.ebay.de/itm/BMW-02-2002-E10- ... xyAbxTk4Uo
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Als je het even na zou willen vragen dan graag! Die bracket is volgens mij alleen nodig bij een 02.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
had maar even een pb gestuurd, dat had ik hem eerder gezien
ok, dus..
een 2002tii blok, komt met deze bak in een e21?
Bak is e21--> past
Motor is m10 --> past, even andere motorsteunen gebruiken. Denk aan retour op je tank
Combinatie motor en bak, dit past één op één
Dat gat..dat is beunwerk misschien van iemand om zo te kijken hoever zijn drukgroep is versleten.
Groeten loentje
ok, dus..
een 2002tii blok, komt met deze bak in een e21?
Bak is e21--> past
Motor is m10 --> past, even andere motorsteunen gebruiken. Denk aan retour op je tank
Combinatie motor en bak, dit past één op één
Dat gat..dat is beunwerk misschien van iemand om zo te kijken hoever zijn drukgroep is versleten.
Groeten loentje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
No problem, haast hadden we niet maar zo te horen gaat dat dan prima passen, thanks!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Klopt, Brouwers vandaag gevraagd naar info, is plug en play.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Top, bedankt voor de moeite. Nu nog ff het adres van oma dan gaan we even uitlaatsierstukjes ophalen
Nou okee gewoon de complete auto's
Nou okee gewoon de complete auto's
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Haha, oma woon in een flat. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Versnellingsbakvragen voor de M10 kenners
Ziehier oma haar flatje. Ligt vlak bij Lourdes.


grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm