Maar ik zal kijken wat ik voor je doen kan hahaha
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Nou, ik hou m tenminste nog jaren 
Maar ik zal kijken wat ik voor je doen kan hahaha
Maar ik zal kijken wat ik voor je doen kan hahaha
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Vandaag was een aangename dag, ik heb lekker in mijn loods geprutst van 9 uur tot 23 uur.
Het doel was een start te maken met het schuifdak. Daartoe diende ik eerst de geluidsdemping te bevestigen. Daarvoor heb ik bison tix gebruikt. Zit prima.
De Astijl en C stijl zijn onder de bekleding voorzien van een schuimrubber matje. Deze heb ik ook teruggeplaatst.
Inmiddels waren Gerwin, Jan Groen en diens vader gearriveerd voor een uurtje banden trappen en koffie met cake. Dat was gezellig!
Daarna ben ik verder gegaan en kwam Arnold nog even buurten en helpen. Bij Arnold thuis heb ik vet opgehaald om het mechanisme te smeren. Daar een broodje meegegeten, dat was ook fijn!
Tenslotte ben ik weer aan de slag gegaan. Het mechanisme is nu helemaal aangebracht. De dakplaat kan er in, maar die staat nog te weken in de dinitrol. Daarnaast had ik een NOS dakplaatrubber. Past perfect, alleen bleek het helaas 19 cm te kort... Dus ik bestel maar een nieuwe... Jammer.
Het hemeltje heb ik in de schuifdak cassette gelijmd. Zit goed vast, alleen niet overal super strak, omdat er oude lijm begon op te lossen en te bobbelen. Maar het is op het eerste oog prima.
Binnenkort de dakplaat erop zetten en verder met het hemeltje.
Gerwin, Jan, Roelof en Arnold, dank voor jullie bijdrage in een leuke dag!
En uiteraard volgen plaatjes, maar dat duurt nog even.
Het doel was een start te maken met het schuifdak. Daartoe diende ik eerst de geluidsdemping te bevestigen. Daarvoor heb ik bison tix gebruikt. Zit prima.
De Astijl en C stijl zijn onder de bekleding voorzien van een schuimrubber matje. Deze heb ik ook teruggeplaatst.
Inmiddels waren Gerwin, Jan Groen en diens vader gearriveerd voor een uurtje banden trappen en koffie met cake. Dat was gezellig!
Daarna ben ik verder gegaan en kwam Arnold nog even buurten en helpen. Bij Arnold thuis heb ik vet opgehaald om het mechanisme te smeren. Daar een broodje meegegeten, dat was ook fijn!
Tenslotte ben ik weer aan de slag gegaan. Het mechanisme is nu helemaal aangebracht. De dakplaat kan er in, maar die staat nog te weken in de dinitrol. Daarnaast had ik een NOS dakplaatrubber. Past perfect, alleen bleek het helaas 19 cm te kort... Dus ik bestel maar een nieuwe... Jammer.
Het hemeltje heb ik in de schuifdak cassette gelijmd. Zit goed vast, alleen niet overal super strak, omdat er oude lijm begon op te lossen en te bobbelen. Maar het is op het eerste oog prima.
Binnenkort de dakplaat erop zetten en verder met het hemeltje.
Gerwin, Jan, Roelof en Arnold, dank voor jullie bijdrage in een leuke dag!
En uiteraard volgen plaatjes, maar dat duurt nog even.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Hey Koos,
Was zeker gezellig!
Groeten Jan
Was zeker gezellig!
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Klinkt als een productieve, maar ook gezellige dag met voortgang waar je ook zo hard naar toe wil! Fijn, Koos!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Leuk Koos! Werken en gepast bezoek voor de werken! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
En wederom, gister was t gezellig!
Groeten Jan
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
-
rientsrdam
- Newbee
- Posts: 8
- Joined: Tue Aug 02, 2016 5:17 pm
- My E21(s): '77 316 manual
- Location: Rotterdam / Friesland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
De website inmiddels gevonden, voor vanavond genoeg leesvoer (:
Bedankt voor de tip
Bedankt voor de tip
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
De laatste originele klem, deze komt uit een e24, aan de schuifdakcassette geplaatst. Dat moest voordat ik de rest van het schuifdak en het hemeltje kan afbouwen.

Om het hemeltje in te kunnen bouwen moet eerst het foam aan de A en de C stijl geplakt worden.

De C stijl bekleding heeft een voorgestanst stukje, dat eruit moet om de klapraamscharnieren te bevestigen.

Dat er dus uit

Daarna dat geplakt en de dakisolatie achter de cassette gelijmd.



Ook de voorste isolatie heb ik geplaatst, die zit rondom de cassette.

Vervolgens heb ik de onderdelen voor het schuifdak bij elkaar gezocht. Hier zie je de e30 geleiders, die ik heb vervangen. De nieuwe in de zakjes.

En de overige schuifdakdelen.

Vervolgens het rubber (NOS) op de dakplaat gezet.

Blijkt dat toch ^#&*$(!!!! te kort te zijn…. Een nieuwe is onderweg.

Maar goed, per saldo:





Dit is dus voor het eerst in het bijna 38 jarige bestaan van deze auto dat er een werkend schuifdak in zit!! Voor mij een mijlpaal.
Nog twee dingetjes: Zie het achterruitrubber, dat is op meerdere plekken meegespoten in het verleden… prutsers bij Brove.

Dan de plek waar de handgreep aan het plafond komt. Mijn auto heeft in beide hemeltjes, type 1 geen handgrepen aan de voorzijde. Bij Walters type 2 lijkt het alsof er iets tussen zit, waardoor de voorste handgreep iets verder van de daklijst af zit, bij Patricks (of Remy’s) 323i zit het er koud tegen aan en zie je de slang bollen in de hemel. Dat wil ik liever niet.
Wie weet of daar iets tussen hoort? Ook daar geeft ETK geen uitslag. Meer mensen met een schuifdak? Wie weet hoe het moet?

Om het hemeltje in te kunnen bouwen moet eerst het foam aan de A en de C stijl geplakt worden.

De C stijl bekleding heeft een voorgestanst stukje, dat eruit moet om de klapraamscharnieren te bevestigen.

Dat er dus uit

Daarna dat geplakt en de dakisolatie achter de cassette gelijmd.



Ook de voorste isolatie heb ik geplaatst, die zit rondom de cassette.

Vervolgens heb ik de onderdelen voor het schuifdak bij elkaar gezocht. Hier zie je de e30 geleiders, die ik heb vervangen. De nieuwe in de zakjes.

En de overige schuifdakdelen.

Vervolgens het rubber (NOS) op de dakplaat gezet.

Blijkt dat toch ^#&*$(!!!! te kort te zijn…. Een nieuwe is onderweg.

Maar goed, per saldo:





Dit is dus voor het eerst in het bijna 38 jarige bestaan van deze auto dat er een werkend schuifdak in zit!! Voor mij een mijlpaal.
Nog twee dingetjes: Zie het achterruitrubber, dat is op meerdere plekken meegespoten in het verleden… prutsers bij Brove.

Dan de plek waar de handgreep aan het plafond komt. Mijn auto heeft in beide hemeltjes, type 1 geen handgrepen aan de voorzijde. Bij Walters type 2 lijkt het alsof er iets tussen zit, waardoor de voorste handgreep iets verder van de daklijst af zit, bij Patricks (of Remy’s) 323i zit het er koud tegen aan en zie je de slang bollen in de hemel. Dat wil ik liever niet.
Wie weet of daar iets tussen hoort? Ook daar geeft ETK geen uitslag. Meer mensen met een schuifdak? Wie weet hoe het moet?
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:19 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Mooie update. Fijn ook dat je weet hoe een skd in elkaar zit. Bij mijn e12 hakkelt het mechanisme en ik vermoed dat een van de ijzeren wormen verrot zijn. Ik heb 3 complete daken liggen...
Met de handgrepen kan ik je vanaf hier niet helpen maar eind volgende week ben ik weer thuis.
Met de handgrepen kan ik je vanaf hier niet helpen maar eind volgende week ben ik weer thuis.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Ik denk eerder het draai mechanisme, Ite. Maar ik kijk er met plezier naar voor je.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Ik zal morgen even kijken naar mijn schuifdak/handgrepen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Koos, heb je er al eens over nagedacht om dit mega-topic
in boekvorm te laten uitgeven? Denk dat menig liefhebber hier veel inspiratie uit kan halen of als het even tegen zit: moed. En ik verwacht dat het boek sneller over de toonbank zal vliegen dan menig Playboy-exemplaar
Wellicht (lees=uiteraard) veelsteweinig geplaats, maar bij deze: super dit!
De auto begint steeds meer E21 te worden en 'slechts' de nodige (opgepoetste #blingbling#) loodjes moeten nog!
groeten, Roel
Wellicht (lees=uiteraard) veelsteweinig geplaats, maar bij deze: super dit!
groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11