Bmw e21 M50
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21
Dat klopt inderdaad Jeroen, bij het schutbord. Het lijkt mij dat het dan aan de koppakking moet liggen. Heb de boel al een keer schoongemaakt maar word er nog niet veel wijzer van. Kan het ook net niet helemaal lekker zien. Als ik die kant weer op ga zal ik het nog eens proberen en een fotootje schieten. Wat het geluid betreft voel ik me soms een beetje aso haha.
Gr.
Gr.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21
Gisteren toch maar even een klein rondje gereden met het lekkere weer. Helaas nog een dikke maand wachten voordat er weer serieus getoerd mag worden.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21
Even een update, want we leven nog.
Heb net wat spullen in de marktkraam gezet omdat ik het verbruik en power (of gebrek aan) zat ben, het plan is om er een m50 in de hangen.
Ook heb ik weer een mooie stalling tegenover ons huis en aangezien ik straks op kamers ga en weer met een studie begin de auto helaas geschorst en uit de verzekering gehaald.
Dat geeft wel mooi de kans om de boel rustig uit elkaar te halen en weer netjes te maken. In de tussentijd nog wel het een en ander veranderd aan de auto, ik zal even wat foto's plaatsen van hoe het er nu bijstaat.
Heb net wat spullen in de marktkraam gezet omdat ik het verbruik en power (of gebrek aan) zat ben, het plan is om er een m50 in de hangen.
Ook heb ik weer een mooie stalling tegenover ons huis en aangezien ik straks op kamers ga en weer met een studie begin de auto helaas geschorst en uit de verzekering gehaald.
Dat geeft wel mooi de kans om de boel rustig uit elkaar te halen en weer netjes te maken. In de tussentijd nog wel het een en ander veranderd aan de auto, ik zal even wat foto's plaatsen van hoe het er nu bijstaat.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21
Plannen altijd, nu de rest nog.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21
Kleine update,
Momenteel ben ik in de motorruimte bezig met slijpen en kleine plekjes lassen, helaas zullen de echte liefhebbers janken bij het zien van mijn laswerk maar het zit vast en is vaak nog dicht ook. gelukkig heb ik een lamellenschijf voor op de haakse slijper.
Mede hierom ben ik opzoek enkele stukken plaatwerk aan de rechter voorkant (zie foto), heeft iemand nog een auto staan waaruit ik deze stukken zou kunnen halen?
Inmiddels heb ik een M50B25 enkele vanos in de schuur staan, dit blokje was nog vrij netjes maar verder had ik er geen info over. Vandaar dus dat deze nieuwe lagers pakkingen en veren krijgt.
Verder ben ik al een eind met het uitzoeken van de elektronica alleen heb ik wel wat last met info vinden over de motorstekker die aan mijn m20b20 carburateur zit. Over E30's met M50 swap is veel over te vinden maar over een E21 wat minder helaas, en dan vooral de types met de oude vierkante stekker.
Is er iemand die mij hier verder mee zou kunnen helpen? (oftewel heeft iemand een pinout van deze stekker?)
Ook probeer ik alles zo qua elektronica goed mogelijk te documenteren zodat een ander daar later misschien nog wat aan heeft.
Als de motor erin zit en draait zal ik mijn pinout's wel uploaden, omdat ik dan weet of het correct is of niet.
Gr,
Dirk
Momenteel ben ik in de motorruimte bezig met slijpen en kleine plekjes lassen, helaas zullen de echte liefhebbers janken bij het zien van mijn laswerk maar het zit vast en is vaak nog dicht ook. gelukkig heb ik een lamellenschijf voor op de haakse slijper.
Mede hierom ben ik opzoek enkele stukken plaatwerk aan de rechter voorkant (zie foto), heeft iemand nog een auto staan waaruit ik deze stukken zou kunnen halen?
Inmiddels heb ik een M50B25 enkele vanos in de schuur staan, dit blokje was nog vrij netjes maar verder had ik er geen info over. Vandaar dus dat deze nieuwe lagers pakkingen en veren krijgt.
Verder ben ik al een eind met het uitzoeken van de elektronica alleen heb ik wel wat last met info vinden over de motorstekker die aan mijn m20b20 carburateur zit. Over E30's met M50 swap is veel over te vinden maar over een E21 wat minder helaas, en dan vooral de types met de oude vierkante stekker.
Is er iemand die mij hier verder mee zou kunnen helpen? (oftewel heeft iemand een pinout van deze stekker?)
Ook probeer ik alles zo qua elektronica goed mogelijk te documenteren zodat een ander daar later misschien nog wat aan heeft.
Als de motor erin zit en draait zal ik mijn pinout's wel uploaden, omdat ik dan weet of het correct is of niet.
Gr,
Dirk
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Bmw e21 M50B25 + plaatwerk gevraagd
Dubbelpost..
Maar inzake je uitgeslepen deel, ik zou dat randje aan de kop van het binnen spatbord eerst herstellen. Dat plaatwerk is eigenlijk altijd rot, maar er zijn reparatie stukken, volgens mij oem nog verkrijgbaar.
Die koplamphouder kost 25 en de plaat erachter 55 bij w&n, oem bmw. Dat is weel geld, maar zoalsgezegt, de meeste zijn daar rot.
Maar inzake je uitgeslepen deel, ik zou dat randje aan de kop van het binnen spatbord eerst herstellen. Dat plaatwerk is eigenlijk altijd rot, maar er zijn reparatie stukken, volgens mij oem nog verkrijgbaar.
Die koplamphouder kost 25 en de plaat erachter 55 bij w&n, oem bmw. Dat is weel geld, maar zoalsgezegt, de meeste zijn daar rot.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Bmw e21 M50B25 + plaatwerk gevraagd
pinout van de motor stekker kan ik wel voor je opzoeken, maar veel zit er niet op hoor:
je bedoelt die rechthoekige ?
pin____kleur______code___wat het is
1_____zwart dik_____31___startmotor aansturen
2_____groen geel____72___geschakelde spanning voor oa carburateur of injectie
3_____blauw________32___laadcontrole lampje (dynamo)
4_____groen dik_____37___geschakelde spanning naar bobine
5_____zwart dun____36___signaal toerenteller
6_____bruin wit_____39___koelvloeistof temp sensor
7_____bruin groen___38___oliedruk sensor
8_____groen paars___255__aansturing brandstofpomp (injectie)
je bedoelt die rechthoekige ?
pin____kleur______code___wat het is
1_____zwart dik_____31___startmotor aansturen
2_____groen geel____72___geschakelde spanning voor oa carburateur of injectie
3_____blauw________32___laadcontrole lampje (dynamo)
4_____groen dik_____37___geschakelde spanning naar bobine
5_____zwart dun____36___signaal toerenteller
6_____bruin wit_____39___koelvloeistof temp sensor
7_____bruin groen___38___oliedruk sensor
8_____groen paars___255__aansturing brandstofpomp (injectie)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50B25 + plaatwerk gevraagd
@buurman
Ja die rand is ook niet lekker meer, moet nog wel meer slijpen denk ik. Ik zal eens kijken of ik wat kan bestellen, nieuw oem is beter natuurlijk.
@bertjeconti
Bedankt daar heb ik wat aan,Ik zal deze info overnemen in mn excel sheet!
Ik telde inderdaad ook maar een paar draden dus moet nog goed komen.
Gr.
Ja die rand is ook niet lekker meer, moet nog wel meer slijpen denk ik. Ik zal eens kijken of ik wat kan bestellen, nieuw oem is beter natuurlijk.
@bertjeconti
Bedankt daar heb ik wat aan,Ik zal deze info overnemen in mn excel sheet!
Ik telde inderdaad ook maar een paar draden dus moet nog goed komen.
Gr.
Re: Bmw e21 M50B25 + plaatwerk gevraagd
heb wel een e39 523i staan, weet niet of je daar wat aan hebt?
groeten loentje
groeten loentje
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw e21 M50B25 + plaatwerk gevraagd
Mooi project, maar is dat geen M52 blok aan de inlaatcollector te zien?
Heeft die geen EWS?
Heeft die geen EWS?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
@ loentje
Wat voor carterpan zit daar onder een zelfde als e36 of e34, ik meen dat die het zelfde als de e34 waren? Ik heb er nog een nodig a la e34
@bmw e12 e21
Dat klopt dit is het verkeerde spruitstuk, ik moet nog ergens een goede vandaan halen maar voorlopig eerst alles maar eens in elkaar draaien. En qua EWS is dit een blok van een e36 uit 93 dus volgens mij is dat EWS vrij met OBD1
Ik heb bij W&N inderdaad een nieuw voorscherm gevonden en een stuk plaat voor in de achterbak, helaas was het koplampframe rechts niet meer te krijgen. maar voorlopig ben ik nog met andere dingen bezig.
Hieronder nog wat foto's van de voorgang:
helaas was de kop gescheurd (koelwaterkanaal naar klepzitting):
Dus een nieuwe kop (M52) nokkenassen ed. overgezet en kleppen ingeslepen.
Wel fijn die kou, kan nu gewoon lekker binnen bezig zijn zonder te veel gezeur.
Wat voor carterpan zit daar onder een zelfde als e36 of e34, ik meen dat die het zelfde als de e34 waren? Ik heb er nog een nodig a la e34
@bmw e12 e21
Dat klopt dit is het verkeerde spruitstuk, ik moet nog ergens een goede vandaan halen maar voorlopig eerst alles maar eens in elkaar draaien. En qua EWS is dit een blok van een e36 uit 93 dus volgens mij is dat EWS vrij met OBD1
Ik heb bij W&N inderdaad een nieuw voorscherm gevonden en een stuk plaat voor in de achterbak, helaas was het koplampframe rechts niet meer te krijgen. maar voorlopig ben ik nog met andere dingen bezig.
Hieronder nog wat foto's van de voorgang:
helaas was de kop gescheurd (koelwaterkanaal naar klepzitting):
Dus een nieuwe kop (M52) nokkenassen ed. overgezet en kleppen ingeslepen.
Wel fijn die kou, kan nu gewoon lekker binnen bezig zijn zonder te veel gezeur.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw e21 M50
Lekker aan de slag weer, wel jammer van die kop maar nu dus op de goede weg... operatie motorblok bij de kachel haha!
Regards/groeten, Jeroen
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Weer even een updateje, helaas ben ik niet meer zoveel thuis om ermee bezig te zijn maar ik probeer in de weekenden zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Het werk aan het blok staat even stil omdat ik de motorruimte wil laten spuiten. Zou zonde zijn om dat nu niet te doen zonder motor. Eerst natuurlijk alle roest weghalen bij de bekende punten en nog wat andere plekken.
Dit was de slechte kant qua roest, deze kant heeft ook duidelijk een keer schade gehad maar dat heeft zich vooral beperkt tot het koplampframe. De rest was niet verwrongen gelukkig.
En als je denkt dat je klaar bent. GRRR...
Ik hoop dat de boel over een week a 2-3 klaar is om weer in elkaar te gaan. Afgezien van de carterpan die ik nog moet kopen kan de M50 erin.
Verder vroeg ik mij af hoe het precies zit met de originele kleuren aan de binnenzijde. Dit is een zelfde kleur maar dan zonder lak af fabriek?
Gr.
Dit was de slechte kant qua roest, deze kant heeft ook duidelijk een keer schade gehad maar dat heeft zich vooral beperkt tot het koplampframe. De rest was niet verwrongen gelukkig.
En als je denkt dat je klaar bent. GRRR...
Ik hoop dat de boel over een week a 2-3 klaar is om weer in elkaar te gaan. Afgezien van de carterpan die ik nog moet kopen kan de M50 erin.
Verder vroeg ik mij af hoe het precies zit met de originele kleuren aan de binnenzijde. Dit is een zelfde kleur maar dan zonder lak af fabriek?
Gr.