Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Moustache Classic 2017

Zaterdag 25 november 2017 was het dan eindelijk zover, tijd voor REVANCHE....

Vorig jaar hadden we voor het eerst de Moustache Classic gereden, en dat viel niet mee, De MC is een rally die mee telt voor het belgische VAS classic kampioenschap, sterker, hier valt vaak pas de beslissing voor het kampioenschap, zie hier voor een verslag.
De MC kent geen verschillende klassen, iedereen rijdt dus dezelfde klasse, dezelfde opdracht, er wordt alleen onderscheid gemaakt in de auto waarmee je je in schrijft. Oldtimer ( t/m 1986), Youngtimer (1987 - 2001) of toertimer.
Ook het reglement en de spelregels zijn in België behoorlijk verschillend met Nederland, hier wordt veel met bolleke-pijl gewerkt, en dat zit soms heel venijnig in elkaar. Soms met afstanden, maar meestal zonder, soms met werkelijke situatie maar meestal gestileerd. De ene keer is een volgende situatie er al na enkele meters, en daarna rijdt je weer kilometers naar een volgende situatie, erg lastig.
Ook wordt er wel eens met de volgorde van de bolleke-pijl opdrachten geknoeid. Al met al erg opletten dus.

Vorig jaar waren we met ruim 1000 strafpunten ergens rond de 70e plaats van de ruim 100 overall geëindigd, dat moet beter kunnen vonden wij.

Deze rally is verdeeld over drie etappes en beslaat in totaal ongeveer 240km wat je in 7 en een half uur moet afronden (als je alles goed doet).

Vol goede moed starten we zaterdagmorgen om 10:42 (ja de start is altijd laat) met startnummer 72. Het eerste deel bolleke pijl gaat goed en we komen dan ook redelijk op tijd aan bij de eerste regularity.

Oh ja, regularity, dat kennen we in NL niet, daar wordt je op de seconde nauwkeurig gestart en dien je het komende deel ( tussen x en xx kilometer, maar dat is geheim) met een opgegeven gemiddelde snelheid te rijden. in de meeste gevallen 36km/u. Ook bij de finish wordt je tijd met een lichtsluis op de seconde nauwkeurig genomen.

De opdracht bij deze regularity is "ingetekende lijn", lijkt simpel maar dat is het niet. in de ingetekende lijn worden lussen en gekke hoekjes opgenomen die je exact moet nemen, anders mis je waarschijnlijk een controle.

Maar goed, wij worden gestart, en bij de eerste linksaf schiet Petra een stukje te ver door, dus in de R en een stukje terug. Dat ging gepaard met een hevig krijsend schurend metaal op metaal geluid. Klonk echt heel erg. Ik meende eerder ook al iets gehoord te hebben wat absoluut niet goed klonk, zou de Pastellblauer ons nu dan toch in de steek laten?????

Ik spring uit de auto en laat Petra stukjes vooruit en achteruit rijden terwijl ik buiten luister. Het krijsende geluid komt bij het linkervoorwiel vandaan en is achteruit zeer veel heftiger als vooruit. Buiten de auto hoort het zich echt verschrikkelijk aan, maar iets wat zo plots komt kan nooit ernstig zijn denk ik, zal wel een steentje zijn wat tussen de klauw en schijf is komen te zitten.

We besluiten lekker verder te gaan en het krijsende geluid maar te negeren, en samen met de steeds maar luider piepende aanjager kan dat er nog wel bij.

We rallieen dus vrolijk verder. De regularity is wel verprutst met -7,8 (7,8 km/u onder de benodigde 36km/u). Verder verloopt het ruim 3 uur durende ochtend deel eigenlijk voor ons gevoel best wel goed. We rijden ons nergens vast, zien redelijk veel controles en ook het tempo zit er lekker in.
De uitgezette route voert ons over veel leuk onverhard en verharde landwegen, echt een TOP deel!
De te behalen gemiddelde snelheid ligt ook een stuk hoger als wat wij in NL gewend zin. Gemiddeld komen we bij elke TC (tijd controle) ruim 5 minuten te laat, en aangezien er in deze ochtend 5 zitten halen we daarmee nog eens 29 strafpunten op.

Pauzeplaats is de totaal ongeschikte BMW garage Beliën in Lommel, ik snap niet hoe men in een BMW showroom meent ruim 200 mensen van welverdiende pauze en lunch te moeten laten genieten. maarja, wij besluiten maar in de auto te pauzeren.

Na 3 kwartier moeten we alweer verder. Het eerste uur van de tweede etappe speelt zich volledig af op het grote industrie terrein in Lommel. Moeilijke bolleke-pijl opdrachten in een saaie omgeving.
Zelfstart RT waar we door een vreselijke fout veel te laat aan komen, ja met bolleke pijl is het som lang (tevergeefs) zoeken naar de volgende situatie.
Zo komen we nog een paar keer langs de ZF fabriek waar onze BMW317 zijn werktijd doorbrengt.
Na Lommel gaat het dan met leuke kaart opdrachten zoals ingetekende lijn en pijlenrit richting de Scoutsrally nabij Neerpelt voor een 2e pauze.
Rallygebied van deze 2e etappe is niet echt gewelding, industrie terrein bij Lommel en Neerpelt zijn niet echt leuke gebieden.
Deze 2e etappe hebben we echt verprutst, maar de uitslag van deel 1 hangt er al, 47e met 136,8 strafpunten.

Inmiddels is het donker geworden, en gaan de kappen van de verstralers. Vol goede moed beginnen we aan de 3e etappe. Rijden in het donker gaat ons best goed af, en dat blijkt want na korte tijd hebben we een paar hardnekkige volgers achter ons hangen die we tot de finish niet meer kwijt raken. Dit derde deel zit vol leuker kaartlees opdrachten zoals BARIL, puntenrit en ingetekende blinde lijn. Nu wel weer leuk rally gebied zoals de achelse kluus.
Op één plek lopen we tijdens het laatste stukje bolleke pijl vast, en we zijn daar niet de enigste. Het weggetjes staat vol met verdwaasde zoekende rallieers die de weg kwijt zijn. Even goed kijken op de GPS kaart op m'n tablet (ja hier mag je met GPS hulpmiddelen rijden) vind ik de oplossing, en met een sliert auto's achter ons aan rijden we naar de finish. :cheers

Snel inklokken want we zijn weer te laat.

Daarna kijken we op het informatie bord waar de stand na etappe 2 hangt, niet goed, we zijn gezakt naar plek 59 met inmiddels 417,8 strafpunten. Wachten op de einduitslag doen we lekker thuis met een welverdiende tripel en witte wijn moe maar voldaan op de bank.

De dag daarna is de einduitslag al gepubliceerd, en dankzij een goede 3e etappe hebben we een 48e plek met 504,8 strafpunten overall behaald, dat is een halvering ten opzichte van 2016.
in het Oldtimer klassement staan we zelfs 24e van de 60 oldtimer equipes.
Wij zijn heel tevreden met deze uitslag, Moustache Classic is toch van een heel andere orde.

Oh ja, dat krijsende geluid hebben we na een half uurtje niet meer gehoord, dus zal het inderdaad een steentje geweest zijn.

Een paar plaatjes heb ik nog wel geschoten:

Het bord bij dit weggetje lijkt mij overbodig:
Image

een paar BMW tjes:

Image

Image

Image

Image

Ja ook deze CS moest er aan geloven en zag er na 2 etappes heel anders uit.

Ford Anglia door de startboog
Image

een paar celica's:
Image

aan deze eend moest nog even gesleuteld worden vlak voor de start:
Image

na de 2e etappe:
Image


Moustache classic 2018? jazeker
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:16 pm, edited 1 time in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18987
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Cool!! Weer een mooi verhaal van wat klinkt als een prachtige dag met veel plezier!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12107
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Peter V. »

Man, wat hebben jullie veel rijplezier met de BMW. Gefeliciteerd met het resultaat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29785
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Mooi verslag weer, leuk gevarieerd deelnemersveld ook!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

Leuk wat je met de E12 allemaal doet, ik krijg zo goesting om mij volgend jaar in te schrijven door je verslagje :)
Nu nog een goede Co-piloot vinden ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Moet je zeker doen, er zijn er zat die alleen voor de fun mee doen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1981
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Nick1984 wrote:Leuk wat je met de E12 allemaal doet, ik krijg zo goesting om mij volgend jaar in te schrijven door je verslagje :)
Nu nog een ̶g̶o̶e̶d̶e̶ Co-piloot vinden ;)

Ik zeg niet dat ik goed ben, maar het lijkt me wel reuzeleuk. ;)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Kijk, en zowaar ontstaat er een nieuw team
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1981
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Team ITB ;D
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

haha, idd! Nu alleen de E21 nog afkrijgen :D
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zaterdag 9 december Snertrit

Op zaterdag 9 december werd de eerste snertrit georganiseerd door de Baronierijders. Leek ons leuk als afsluiting van het jaar nog eens een leerzaam ritje te doen en daarom voor de B klasse ingeschreven (gaat van D voor beginners tot A voor experts). A en B klasse zou met name om herconstructies gaan, dus ideaal, want dat hebben we nog niet zo goed onder de knie.

Start was in Rijen en na de middag. Opkomst was boven verwachting hoog voor een clubrit met maar liefst 33 equipes. 11 equipes hadden voor de B klasse ingeschreven, wij mochten om 13:07 weg voor een ruim 3 uur durende kaartleesrit die helemaal bestond uit BARIL (= ingetekende lijn met baricades) en zowaar op 1 A4 paste. schaal 1:50.000 dus vergrootglas noodzakelijk.

Na een aantal km neutrale route naar het 'wedstijdgebied' kwam de eerste herconstructie al voordat we nog maar een bocht gemaakt hadden, pfff das ff wennen. We hadden de regels goed geleerd, dus nu toepassen maar, en dat lukte warempel best wel.
Je kunt door verschillende oorzaken in een herconstructie terecht komen:
1) door een 'HK' opdracht bordje aangebracht door de organisatie (HK = hier keren)
2) doordat je je geplande route niet kunt rijden omdat je in werkelijkheid de weg niet in mag (verboden of plaatselijk verkeer oid)
3) doordat de geplande route over een kaartweg loopt die in werkelijkheid niet bestaat, de organisatie wil nog wel eens de kaart manipuleren door een weg 25 meter te verleggen of een aansluiting te verplaatsen.

Vooral die laatste is erg lastig om te ontdekken. Op zich gingen de herconstructies best wel goed, en voor ons gevoel reden we lekker door de opdracht heen. De gemiddelde snelheid lag ook al 10km/u hoger dan noodzakelijk, met als gevolg dat we veel te vroeg bij de finish waren. Dat is meestal geen goed teken, maarja niks meer aan te doen.

Terug bij de start locatie kregen we meteen de uitleg uitgereikt en snel tellend onder het genot van een kop snert bleek dat we maar liefst 8 fouten hadden :cheers
Hier hadden de uitzetters toch wel erg goed hun best gedaan, en er zaten dus wel gemene instinkers in, bleek ook wel want zelfs de beste in de B klasse hadden nog steeds 4 fouten.

Bij dit soort clubritten gaat het vooral om kaartlezen, en dus komen de meeste equipes met hun daily aanzetten, maar er stonden toch nog wel een aantal oudjes aan de start.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking werd er nog een oproep gedaan voor een rit die de dag erna in zeeland zou zijn, en later terug rijdend naar huis hadden we al een beetje spijt dat we geen hotelletje gepakt hadden om zondag nog een ritje te doen.

Hier wat oud spul op de P:
Image

Image

Image

Oh ja, wij stonden 8e van de 11 in B, en der Pastellblauer, tsja die gaf weer geen krimp.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:13 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29785
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

:thumbsup :thumbsup :thumbsup :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

zondag 10 december Mosselrit op Tholen

Zondagmorgen tijdens het ontbijt besloten we om toch de Mosselrit ook maar te doen, het zou immers tot 20 januari niks meer zijn.
Dus de Pastellblauer weer volgetankt en hop richting Zeeland. Om 10:30 waren we onderweg en bij ons in Weert was nog geen vlokje sneeuw gevallen, maar nog niet halverwege begon het te sneeuwen en steeds harder en harder.
Nouwja, in Zeeland zal het wel meevallen dachten we , dus lekker doorgetuft, alhoewel dat wel steeds langzamer ging op de snelweg door allemaal mensen die gewoon niet durven ( blijf dan ook thuis ! )

Uiteindelijk waren we een kwartier later dat gepland in Tholen bij de startlocatie, in ieder geval nog ruim op tijd. Maar erg druk werd het niet en de organisatie zat er eigenlijk een beetje beteuterd bij, ze hadden dus telefonisch de ene na de andere afzegging binnen gekregen. Uiteindelijk waren er maar 5 equipes daadwerkelijk op komen dagen, en daarvan wilden de meeste niet rijden, wij wel hoor, Petra had er zin in ondanks het laagje sneeuw dat inmiddels al weer hard aan het smelten was.

De rit werd gecancelled en waarschijnlijk een week verschoven.

We hebben dan nog maar lekker gelunched en zijn daarna maar weer rustig terug naar Limburg getuft, volgende week een nieuwe poging.

De klebertjes voelen zich prima thuis in de sneeuw:

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:12 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3084
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

We zijn er overigens erg blij mee dat de Pastellblauer eindelijk uit de overgangsregeling is en we zo tijdens de saaie wintermaanden nog wat leuke ritten kunnen doen :driving :launch
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1981
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Leuk! Maar is er dan écht helemaal niets meer aan te merken en te verbeteren? ;)


Maar ik heb gisteren toch wat angstige momentjes meegemaakt tijdens de rit van Groningen naar Eindhoven. Op veel plekken had het wel harder gekund maar in Flevoland lag er een dikke laag sneeuw op de A6 en bij Utrecht was de weg vrij, tot ik met 100 op een paar honderd meter aangevroren sneeuw aanreed. Daar ben ik wel met samengeknepen billetjes langs gereden: 'Als dit maar goed gaat' . Dan maar wat langzamer tuffen om het risico niet te lopen. Ik had graag mijn Zweedse spijkerbanden gehad ;D
Post Reply