Mooie werken.
Als je draagarmen kan vervangen is klepspeling instellen een eitje voor je.
Voeler goed tussen de excenter en klepsteelhoed stoppen.
Auto in de hoogste versnelling zetten en een beetje heen en weer duwen om de betreffende nok vrij te spelen voor het stellen.
alles op 0.25 afstellen (koud).
Bmw E21 316 1979
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Bmw E21 316 1979
Ik snap gewoon niet goed wanneer je welke klep mag stellen. Wanneer de inlaatklep maximaal openstaat mag je de inlaatklep van cilinder 4 stellen, enz... Als je dan even niet oplet of je vergeet de volgorde dan mag je opnieuw starten? Ik heb het ooit 1 keer gedaan op een oude motor op school. Snapte er toen ook weinig van. Is het niet logischer dat je de kleppen stelt (in en uit) als de cilinder in zijn arbeidsslag zit, of er net aan begint? Dan drukken de nokken toch ook niet tegen de klepstoters. Het moet een keer de eerste keer zijn maar ik wil mijn cilinderkop er liever niet mee kapot helpen.323baur wrote:Mooie werken.
Als je draagarmen kan vervangen is klepspeling instellen een eitje voor je.
Voeler goed tussen de excenter en klepsteelhoed stoppen.
Auto in de hoogste versnelling zetten en een beetje heen en weer duwen om de betreffende nok vrij te spelen voor het stellen.
alles op 0.25 afstellen (koud).
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Eigenlijk is het heel simpel.
Je draait de nok van de nokas zover naar beneden zodat de tuimelaar maximaal los staat.
Feitelijk staat dan de nok 180gr (dus volledig naar beneden wijzend) van de tuimelaar af.
Je kan een volgorde aanhouden, maar je kan ook dus per klep zo werken.
Als je goed kijkt, en dus ook goed bijhoudt welke je al gehad hebt, kan je vaak met heel weinig beweging meerdere kleppen in rij stellen.
Het boutje waar mee je hem vastzet hoeft niet vaster dan vast.
Let op dat je de draad van het boutje niet kapot draait.
Je zou, als je toch alles los hebt, de oliesproeileiding eens los kunnen halen en met perslucht doorblazen.
Dit laatste is bij de 4 cilinders niet zo spannend, maar bij de M30 blokken is dat echt nodig.
De klepspeling zelf:
De voelermaat moet en met een beetje moeite doorheen te trekken zijn. Een oliespoortje moet je dan zien op de voelermaat zelf.
Nadat je hem hebt verwijderd even de tuimelaar aanvoelen. Je moet dan de speling kunnen voelen.
Je draait de nok van de nokas zover naar beneden zodat de tuimelaar maximaal los staat.
Feitelijk staat dan de nok 180gr (dus volledig naar beneden wijzend) van de tuimelaar af.
Je kan een volgorde aanhouden, maar je kan ook dus per klep zo werken.
Als je goed kijkt, en dus ook goed bijhoudt welke je al gehad hebt, kan je vaak met heel weinig beweging meerdere kleppen in rij stellen.
Het boutje waar mee je hem vastzet hoeft niet vaster dan vast.
Let op dat je de draad van het boutje niet kapot draait.
Je zou, als je toch alles los hebt, de oliesproeileiding eens los kunnen halen en met perslucht doorblazen.
Dit laatste is bij de 4 cilinders niet zo spannend, maar bij de M30 blokken is dat echt nodig.
De klepspeling zelf:
De voelermaat moet en met een beetje moeite doorheen te trekken zijn. Een oliespoortje moet je dan zien op de voelermaat zelf.
Nadat je hem hebt verwijderd even de tuimelaar aanvoelen. Je moet dan de speling kunnen voelen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Bmw E21 316 1979
Bedankt voor de uitleg. Ik ga er mee aan de slag. Dat moet nu wel lukken als ik het zo lees.
Als onze carb specialisten nog eens door mijn topic gaan, ik zit weer met een raadsel. Sinds de revisie van men carburator gaat het met ups and downs met de afstelling. We zijn nu een klein jaar verder en het blijft behelpen. Al meermaals met een 4-gas tester een goede afstelling verkregen. Co rond de 3%. Een tikje te rijk maar niet zo erg. En plots zonder dat we iets doen, schiet de Co waarde omhoog, een veel te rijk mengsel en een motor die beroerd draait. Op dat moment mogen we de Co schroef volledig indraaien en toch blijft de motor draaien met een te rijk mengsel. Een koffie later starten we de motor terug en valt hij onmiddelijk stil, logisch want de Co schroef is volledig dicht gedraaid. We stellen opnieuw af en rijden een stukje. Prima, geen problemen. De dag nadien starten we terug. Laten de motor warmdraaien, ik hoorde al dat hij opnieuw te rijk draaide. De Co meter gaf inderdaad de bevestiging. Zonder dat we het mengsel aangepast hebben. Zo gaat dat nu al een tijdje. Soms draait hij goed en dan om 1 of andere reden wordt het mengsel plots te rijk. Opvallend als de afstelling goed is komt er vrij veel rook uit de ontluchten van het kleppendeksel. Bij het rijke mengsel niet.
Is er iemand die ons in de juiste richting kan wijzen?
Als onze carb specialisten nog eens door mijn topic gaan, ik zit weer met een raadsel. Sinds de revisie van men carburator gaat het met ups and downs met de afstelling. We zijn nu een klein jaar verder en het blijft behelpen. Al meermaals met een 4-gas tester een goede afstelling verkregen. Co rond de 3%. Een tikje te rijk maar niet zo erg. En plots zonder dat we iets doen, schiet de Co waarde omhoog, een veel te rijk mengsel en een motor die beroerd draait. Op dat moment mogen we de Co schroef volledig indraaien en toch blijft de motor draaien met een te rijk mengsel. Een koffie later starten we de motor terug en valt hij onmiddelijk stil, logisch want de Co schroef is volledig dicht gedraaid. We stellen opnieuw af en rijden een stukje. Prima, geen problemen. De dag nadien starten we terug. Laten de motor warmdraaien, ik hoorde al dat hij opnieuw te rijk draaide. De Co meter gaf inderdaad de bevestiging. Zonder dat we het mengsel aangepast hebben. Zo gaat dat nu al een tijdje. Soms draait hij goed en dan om 1 of andere reden wordt het mengsel plots te rijk. Opvallend als de afstelling goed is komt er vrij veel rook uit de ontluchten van het kleppendeksel. Bij het rijke mengsel niet.
Is er iemand die ons in de juiste richting kan wijzen?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Wat je vaak bij de DIDTA carburateur heb als deze wat ouder wordt is lekkage langs de kleppenas. Naarmate de motor dan opwarmt verandert de speling en trek je valse lucht in (of net niet)
Even wanneer de motor draait wat remmenreiniger spuiten op de messing lagers. Als de motor dan anders gaat lopen weet je het gelijk.
Verder kan je weleens hebben als e.e.a. versleten is dat de de tweede klep niet lekker sluit of de basisafstelling van de eerste trap niet goed is.
Als de motor raar doet kun je even tegen de hefboom drukken en zo de tweede kleppenset goed sluiten. Als dat helpt en je motor draait weer beter dan zit het daar.
Ik hoor graag of bovenstaande items iets veranderen.
Even wanneer de motor draait wat remmenreiniger spuiten op de messing lagers. Als de motor dan anders gaat lopen weet je het gelijk.
Verder kan je weleens hebben als e.e.a. versleten is dat de de tweede klep niet lekker sluit of de basisafstelling van de eerste trap niet goed is.
Als de motor raar doet kun je even tegen de hefboom drukken en zo de tweede kleppenset goed sluiten. Als dat helpt en je motor draait weer beter dan zit het daar.
Ik hoor graag of bovenstaande items iets veranderen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Dag Peter, ik heb zonet even je tips toegepast. Met remmenreiniger eens rond de Assen van de gaskleppen gespoten. Geen reactie. Terwijl ik toch bezig was eens de rest van de carburator overlopen enkel rond de balg van de 2de trap had ik wat effect. Ik zal die morgen eens loshalen. Wat ook enigszins hielp was de 2de trap goed dichtdrukken. Toerental steeg wat maar hij bleef te rijk draaien. Ik haal hem morgen eens van de motor om de afstelling van de 1ste trap na te kijken. Ik probeer dan ook eens de interne luchtkanalen door te blazen. Misschien zit er toch iets van vuil in?