Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Benieuwd naar de einduitslag van jullie laatste rally dit jaar idd, en of je geen schade hebt overgehouden aan die klapper!
En jullie geheime smeersel... Rain-X? Grootverbruiker hier haha, ideaal spul, zeker als het lekker doorregent werkt dat beter dan ruitenwissers, die staan dan meestal gewoon uit. Jammer alleen dat het redelijk snel weg is als we echt in het grote pekelpaniekseizoen terecht komen.
En jullie geheime smeersel... Rain-X? Grootverbruiker hier haha, ideaal spul, zeker als het lekker doorregent werkt dat beter dan ruitenwissers, die staan dan meestal gewoon uit. Jammer alleen dat het redelijk snel weg is als we echt in het grote pekelpaniekseizoen terecht komen.
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Rain-X in de prullenbak gooien en een goeie coating erop!
https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-vie ... g-kit.html
https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-vie ... g-kit.html
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het "geheime smeersel" had ik hier al eens eerder vernoemd, het is het onderhoudssapje voor rubber, oftewel rubberplast van system123.
Een maand geleden de ruiten hiermee heel licht ingesmeerd en nu nog steeds parelt het water weg en is het uitzicht subliem in regen en donkerte.
Insmeren is een klusje van niks en het blijft echt maanden goed werken.
Een maand geleden de ruiten hiermee heel licht ingesmeerd en nu nog steeds parelt het water weg en is het uitzicht subliem in regen en donkerte.
Insmeren is een klusje van niks en het blijft echt maanden goed werken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Was het maar zo eenvoudig, maar nee. Het punt is dat je onderweg soms geen tijd hebt om controles op een ander iets dan je routeboek te noteren, dat is dan je "klad" versie. Ook wil je achteraf nog weten waar een bepaalde controle stond, dus bij een kaartopdracht zet ik de controle ook nog in de kaart op de juiste plek, en bij bol-pijl of vissegraad bij de situatie die je dan aan het zoeken bent.uwbuurman wrote: Mon Nov 26, 2018 6:05 am Wederom mooi verslag!! Spijtig van de klapper!
Over dat overnemen van klad naar eindversie, is het een idee om een turfboxje te maken? Per genoteerde controle even een streepje en aan het eind weet je wat je hebt genoteerd. Dat doe je bij de nette versie ook. Elke controle die je overneemt een streepje. Heb je hetzelfde aantal, dan zit je goed.
Juist bij de bol-pijl is het dan lastig je controles over te nemen op de officiele kaart omdat die verspreid staan over de verschillende pagina's, en vergis je je, ook al zie je dat direct, dan is correctie al niet meer mogelijk. Doorstrepen op de officiële kaart mag niet.
Maar ook de allerbeste maken nog dit soort fouten is gebleken.
De equipe die na 2 etappes nog op de 1e plek stonden (de beste navigator van onze club) heeft de allerlaatste controle van de wedstrijd verkeerd genoteerd en is daardoor van het podium getuimeld. Heel zuur voor Ad van der Werf en Alexande Leurs.
In de moustache moet je soms de eerste 3 letters van een straatnaambordje als controle noteren. Die drie letters moeten dan wel samen in 1 hokje, en Ad had de laatste straatnaam controle in 3 hokjes geschreven, dat zijn dan meteen 3 fouten.
Jaja de organisatie is onverbiddelijk.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
ah. Ik ben dan ook te simpel voor zo'n rit! Ik heb er diep respect voor wat jullie allemaal "uitvreten" met die e12! Mooi!!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Voor wie het leuk vind, hier een reeks foto's van deze editie (is 2018 terwijl er 2016 bij staat !!)
https://seizoen2016.vas.be/#!album-174
Hier is tie dan, 22e in de "Oldtimer klasse", overall de 38e positie:

https://seizoen2016.vas.be/#!album-174
Hier is tie dan, 22e in de "Oldtimer klasse", overall de 38e positie:

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:04 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Prima, en volgend jaar nóg beter!
Ik denk dat uiteindelijk veel middelen prima werken hoor, vroegah gebruikte ik gewoon een vette lap, kwam je ook een heel eind mee!BertjeConti wrote: Mon Nov 26, 2018 10:08 am Het "geheime smeersel" had ik hier al eens eerder vernoemd, het is het onderhoudssapje voor rubber, oftewel rubberplast van system123.
Een maand geleden de ruiten hiermee heel licht ingesmeerd en nu nog steeds parelt het water weg en is het uitzicht subliem in regen en donkerte.
Insmeren is een klusje van niks en het blijft echt maanden goed werken.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toch bij het eerste deel van het klassement. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zo is het maar net, hier nog eens een leuk impressie filmpje van de MC2016, voor als iemand hier toch nog ambities krijgt:

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zo, vandaag maar eens gedaan waar de meesten hier op dit forum heel goed in zijn.
was wel weer eens nodig, maar bij lange na niet zo erg als vorig jaar na de Moustache Classic, goh wat hebben we toen modder gehad zeg.
Nu toch wel een vies kontje, je ziet hier ook de nieuwe hoes op de achteruitrijlamp:

Ook uit de tankdeksel komt zand:

En de wielen zijn ook zand:

Schoonmaken inclusief de wielkuipen gaat het best als de wagen opgebokt is:

En met de wielen eraf kom je diep in de wielkuipen om alle troep te verwijderen, wel plastic tuiten over de remmen om indringen van zand in de remmen te voorkomen:

Dan krijg je ook meteen de gelegenheid om de velgen aan de binnenzijde te reinigen, geen overbodige luxe overigens, en een ander eens te inspecteren.
Linksvoor in de wielkuip kondigt zich werk aan, maar dat had de apk meester mij al verteld, ook linksvoor is de eindaanslag en hoed op de demper helemaal naar de gallemiezen, ondanks slechts 2 a 3 jaar oud te zijn.
De banden zijn na 1 jaar alle 4 mooi egaal gesleten, allemaal een beetje meer aan de binnenzijde ten opzichte van de buitenzijde, maar niks extreems. Blijkt mijn "oprit uitlijning" toch goed te zijn
Ook de remblokken mogen binnenkort vervangen worden, hier speelt dan meteen de gedachte om over te stappen op geventileerde schijven, daarvoor zouden een setje opvulblokjes en nieuwe gummies voor de klauwhelften voldoende zijn, maar die zullen wel moeilijk te vinden zijn.
De huidige schijven zijn net zo oud als de blokken, nog lang niet versleten dus.

Dat Pastellblau wel een heel vergeeflijke kleur is zie je hierboven wel, maar nu is ze toch weer mooi schoon. Ook haar inwendige nog even met de stofzuiger behandeld. mooi fris weer en klaar voor de volgende rit
was wel weer eens nodig, maar bij lange na niet zo erg als vorig jaar na de Moustache Classic, goh wat hebben we toen modder gehad zeg.
Nu toch wel een vies kontje, je ziet hier ook de nieuwe hoes op de achteruitrijlamp:

Ook uit de tankdeksel komt zand:

En de wielen zijn ook zand:

Schoonmaken inclusief de wielkuipen gaat het best als de wagen opgebokt is:

En met de wielen eraf kom je diep in de wielkuipen om alle troep te verwijderen, wel plastic tuiten over de remmen om indringen van zand in de remmen te voorkomen:

Dan krijg je ook meteen de gelegenheid om de velgen aan de binnenzijde te reinigen, geen overbodige luxe overigens, en een ander eens te inspecteren.
Linksvoor in de wielkuip kondigt zich werk aan, maar dat had de apk meester mij al verteld, ook linksvoor is de eindaanslag en hoed op de demper helemaal naar de gallemiezen, ondanks slechts 2 a 3 jaar oud te zijn.
De banden zijn na 1 jaar alle 4 mooi egaal gesleten, allemaal een beetje meer aan de binnenzijde ten opzichte van de buitenzijde, maar niks extreems. Blijkt mijn "oprit uitlijning" toch goed te zijn
Ook de remblokken mogen binnenkort vervangen worden, hier speelt dan meteen de gedachte om over te stappen op geventileerde schijven, daarvoor zouden een setje opvulblokjes en nieuwe gummies voor de klauwhelften voldoende zijn, maar die zullen wel moeilijk te vinden zijn.
De huidige schijven zijn net zo oud als de blokken, nog lang niet versleten dus.

Dat Pastellblau wel een heel vergeeflijke kleur is zie je hierboven wel, maar nu is ze toch weer mooi schoon. Ook haar inwendige nog even met de stofzuiger behandeld. mooi fris weer en klaar voor de volgende rit
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 10:19 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klauwen voor geventileerde schijven zullen toch wel te vinden zijn voor niet teveel?
Anders weet ik nog wel een upgrade ;D
Anders weet ik nog wel een upgrade ;D
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nou, tel maar op zo'n €300,- tot €400,- voor een gereviseerde set klauwen, en daarbij moet je een oude set inleveren.Wilmo wrote: Sat Dec 01, 2018 5:22 pm Klauwen voor geventileerde schijven zullen toch wel te vinden zijn voor niet teveel?
Anders weet ik nog wel een upgrade ;D
Mijn klauwen zijn redelijk recent (2005) gereviseerd, dus zonde om te ruilen.
Dat word dus zoeken naar een setje die revisie behoevend zijn, en daarvan alleen de opvulstukken gebruiken.
Gelukkig moet er niks (behalve nieuwe blokjes dan)

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik weet niet of de oude setup van mijn E28 past onder een E12? Schijven zijn geventileerd, mag weg voor weinig...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nick, volgens mij heeft de E28 zwevende klauwen met 1 cilinder, toch?
Enkele leiding (moet bij abs), E12 heeft dubbele leiding met gescheiden cirquits
Enkele leiding (moet bij abs), E12 heeft dubbele leiding met gescheiden cirquits

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i