Nee. Timing, ontsteking en compressie van oude motoren die rammelen, dat is het grootste probleem.
Dat zal heus voor een paar gare gebakjes gelden, maar deze m30 staat gewoon op tijd, maar lust - net als ik - geen zooi die eigenlijk niet wil fikken.
Alle regeleenheden ten spijt: met goed spul heb je geen detonatie pingel sensor nodig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ondanks dat het oude M20 blok niet tegensputterde door hem E10 te voeren, heb ik met het nieuwe blok nu een goede start gemaakt met 20 liter shell ultimate, en daarna de tank nog eens afgevuld met '98 E0 (die nog steeds verkrijgbaar is bij ons net over de grens).
Evengoed is e10 rommel. Als de chemische samenstelling anders is dan in Duitsland, als er waarschuwingen bij worden gegeven, dan is het rommel in mijn ogen ook moderne auto's komen minder ver op een liter die niet goedkoper is geworden. Ik bedank er voor.
Hihi, leuk om te zien dat iedereen zijn standaard tune weer afspeelt.
Maargoed, ik blijf erbij. Zojuist op de fiets er eens over nagedacht en tussen een M30 en mijn M10 zitten een paar verschillen. Alle M30’s hebben een erg lage compressie, wat dus antipingel is. Mijn M10 zit over de 1:10, wat propingel is. Ik weet zeker dat ik extreem veel voorontsteking heb vergeleken met een gewone M30, propingel. Wat er dan nog anders is, is de kracht van de vonk en de atomisering van de brandstof.
Ik rijd 1000km per week op E10, met hele stukken 180+. Met deels dezelfde technologie. Voor mij maakt het dus qua prijs wel wat uit en het rijdt dikke prima. Sorry...
Wel balen dat ik in de Mazdarati die E10 moet tanken met de tankpas, we mogen dus helaas geen ultimate of iets dergelijks tanken met de pas. En ik merk dat de Mazdarati moeite heeft met de Nederlandse E10.
Laatst met vakantie in Luxemburg en Frankrijk E5 getankt, en ja hoor er is wel degelijk verschil merkbaar, dus ook het hypermoderne spul is niet happy met de nederlandse E10.
Met de BMW tankte we nooit de nederlandse E10, wellicht dat dat ook wel het verschil maakte.
Wilmo wrote: ↑Wed Jul 15, 2020 7:55 pm
Hihi, leuk om te zien dat iedereen zijn standaard tune weer afspeelt.
Maargoed, ik blijf erbij. Zojuist op de fiets er eens over nagedacht en tussen een M30 en mijn M10 zitten een paar verschillen. Alle M30’s hebben een erg lage compressie, wat dus antipingel is. Mijn M10 zit over de 1:10, wat propingel is. Ik weet zeker dat ik extreem veel voorontsteking heb vergeleken met een gewone M30, propingel. Wat er dan nog anders is, is de kracht van de vonk en de atomisering van de brandstof.
Ik rijd 1000km per week op E10, met hele stukken 180+. Met deels dezelfde technologie. Voor mij maakt het dus qua prijs wel wat uit en het rijdt dikke prima. Sorry...
E10 betekend dat er tot maximaal 10% ethanol bijgemengd mag worden. De vraag is natuurlijk hoe groot het werkelijke aandeel is bij de verschillende pompen. Daarnaast kan ik mij goed voorstellen dat een kwaliteit ethanol veel duurder is als bagger ethanol, daar zal best veel verschil in zitten.
Dat blijft het verhaal en dat was voor de introductie van bio ethanol ook al een probleem. In Nederland zijn er geen concrete eisen laat staan toezicht op de brandstofkwaliteit, dus in het verleden kwam het al veelvuldig voor dat je in NL gewoon een lager octaangetal stond te tanken dan op de pomp stond aangegeven. Met de bio-ethanol is dat nu hetzelfde verhaal, de E10 die je nu in NL tankt is dusdanige rommel dat zelfs een gloednieuwe BMW na 3 tankjes E10 stationair staat te pruttelen. Ik heb weleens ergens iets gelezen van enorme vochtgehaltes in Nederlandse E10 en dat zou mij niets verbazen. Ofwel we staan hier gewoon rotzooi te tanken, zelfs van gerenommeerde stations als Shell. Hoewel ik ook geen idee heb van het daadwerkelijke octaangetal en bio-ethanolgehalte van BP Ultimate is dat wel waar elk van mijn auto's het beste op loopt, maar zodra ik D in rij gaat er snel Aral 102 in!