Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Vandaag nieuwe APK erop. Maar daar waar ik hoopte op een clean sweep, was het maar net met de hakjes over de sloot. Paar remleidingen die wat vliegroest hadden, dus even schuren, verse tectiel en klaar. Maar wel paar verse remblokken achter nodig, dat wist ik al, maar nu echt opper dan op. en 1 lekke achterschokdemper. En die zijn nog maar een paar jaar oud... Vorige keer was op 27 maart 2017, dat ik de dempers heb vervangen. En dat waren de originele van toen 8 jaar oud, nu dus maar 4 jaar mee...Dus nu twee Bilsteins besteld. Binnenkort een middagje sleutelen, alle mankementjes weer verholpen. Op naar het volgende, met deze steeds oudere, rijdende aftakeling. Maar oh oh, wat rijdt het nog fijn, vandaag weer 400 kilometer weggetikt, geen centje pijn.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29356
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ach, je kunt weer een jaartje los. Waren de dempers uit 2017 ook Billies?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29356
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Hoewel het dan evengoed snel is, vind ik dat wel beter te verteren dan als het Bilsteins waren geweest.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Die APK knakkies vinden meestal wel wat, vliegroest op remleiding klinkt een beetje kinderachtig, de rest was toch nodig dusss.
Je kunt weer vooruit iig.
Je kunt weer vooruit iig.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Neu, de remleiding was geen geneuzel, had ik al gezien hahaha Rest ook gewoon. Dus ff regelen. Spullen zijn besteld bij autodoc, du ik hoop in april te kunnen sleutelen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Bij de APK, begin maart kreeg ik mee als adviespunt dat een schokdemper achter zweette. Dat was mij wat te vroeg, want die had ik nog maar 4 jaar eerder, denk ongeveer 60k km, al vervangen. Maar goed, de remblokken waren ook wel op, dus dan maar gelijk alles netjes maken.
Dus schokdempers (Bilstein), lagerblok onder (febi) en nieuwe blokken (Até) besteld.
Maar omdat de hele loods volstond met auto’s die niet konden rijden, waar geen as of wielen onder zaten, had ik geen ruimte. Het was echter regenachtig, dus dan maar half naar binnen.
De oude schokdempers waren inderdaad slecht, maar de lagerblokken nog meer. Die heb ik de vorige keer niet vervangen en zijn dus al een krappe 350k km oud en 15 jaar. Nu echt verrot, maar ze hebben geen schuld meer.
Daarna de remblokken verwijderd. Man, man, die zijn wel tot de draad toe versleten.
De slijtindicator was al behoorlijk op weg om een signaal te geven.
Daarna alles gewassen, zand en modder eraf en terugplaatsen maar!
En tot slot, omdat ik toch bezig was, een paar nieuwe logo’s op de velgen. Dat staat weer een heel stuk beter!
Operatie geslaagd, hij rijdt weer een stukje strakker!
Dus schokdempers (Bilstein), lagerblok onder (febi) en nieuwe blokken (Até) besteld.
Maar omdat de hele loods volstond met auto’s die niet konden rijden, waar geen as of wielen onder zaten, had ik geen ruimte. Het was echter regenachtig, dus dan maar half naar binnen.
De oude schokdempers waren inderdaad slecht, maar de lagerblokken nog meer. Die heb ik de vorige keer niet vervangen en zijn dus al een krappe 350k km oud en 15 jaar. Nu echt verrot, maar ze hebben geen schuld meer.
Daarna de remblokken verwijderd. Man, man, die zijn wel tot de draad toe versleten.
De slijtindicator was al behoorlijk op weg om een signaal te geven.
Daarna alles gewassen, zand en modder eraf en terugplaatsen maar!
En tot slot, omdat ik toch bezig was, een paar nieuwe logo’s op de velgen. Dat staat weer een heel stuk beter!
Operatie geslaagd, hij rijdt weer een stukje strakker!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Allemaal regulier onderhoud dus, kan die weer vooruit.
Remblokken hebben hun geld opgebracht
Remblokken hebben hun geld opgebracht
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ja, klopt, allemaal slijtonderdelen. Maar toch, die achterdempers waren er veel te vroeg aan. Die zwetende, die had een soort cavitatie achtige schade aan de zuiger. Gewoon stuk metaal weg, dat zal een productiefoutje zijn geweest. Dat waren goedkope monroes, omdat ik toen de auto wilde inruilen. Maar ze blijft, dus nu bilsteins eronder.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
De BMW die ik het langste in bezit heb is deze e91 touring. Het blijft een ontzettend fijne auto en ook na 16 jaar rijdt het heerlijk. De laatste 3 maanden neem ik deze auto op regelmatige basis mee, omdat de kilometers praktisch gratis zijn, de meeste afschrijving is geweest. Daarnaast hou ik de F31 qua kilometers wat uit de wind. Maar hier was ook een verse winterrubber nodig. Bij de montage vielen twee dingen negatief op:
1 oude winterband was voor 50% gescheurd aan de binnenzijde…
Een zomerband had een extra gewichtje…
4 nieuwe winterbanden en 1 gerepareerde zomerband later kon ik weer verder rijden. Deze auto is echt een goede en fijne auto, maar niet foutloos. Zo heb ik al 10 jaar heel af en toe een DSC melding, verminderde rijstabiliteit ofzo. Maar die melding verdwijnt na een paar minuten vanzelf weer. Er blijft nooit een foutcode van hangen. Nu had ik de laatste 2 maanden af en aan een foutmelding op de airbag en gordelspanner van de bijrijdersstoel. Die is minder plezirig, want dat betekent dat mijn bijrijder, vaak een van mijn kinderen, geen gordelspanner of airbag heeft, in geval van een ongeval. Dat moet anders. Gerwin was vorige week bij me en we hebben de laptop eraan gehangen, maar geen storing. Tot ik op de bijrijdersstoel ging zitten en even wat zat te wiebelen. Hop, storing en dat was de sensormat. Een gebruikelijk probleem. Dank voor de diagnose, Gerwin! Dus nieuwe mat besteld en ingebouwd.
Eerst stoel demonteren, er ligt meer vuil dan je lief is:
Dan demonteren van de bekleding van de zitting, eerst de kappen aan de zijkanten eraf en de stekker los.
Dan de bekleding loshalen, die zit op diverse plekken vast met van die knijpkrammetjes, die moet je dus stukknippen. Daarna de rand rondom losklikken en je kunt de bekleding omhoog doen. Ik heb de bekleding niet helemaal losgenomen, dat was voor deze actie niet noodzakelijk.
En dan zien we de boosdoener
De nieuwe erbij gepakt
Oud rechts, nieuw links. Enige aanpassingen in de sporen vanaf het stekkerblok.
Matje geplaatst, bekleding er weer op en alle haakjes teruggezet.
Daarna de auto even gereinigd, kon er nu goed bij
En ook de stoel had was minder schone vlakken. De donkere vlekken zijn vocht, van het reinigen.
En alles weer op z’n plek
Ik ben er in totaal een uurtje of 2 à 2,5 mee bezig geweest, inclusief schoonmaken. Prima te doen. En het belangrijkste: geen storing meer. Werkt prima, hoop ik. Tegelijkertijd hoop ik het nooit te hoeven onderzoeken of dit werkt… Maar, weer een actie van het lijstje!
1 oude winterband was voor 50% gescheurd aan de binnenzijde…
Een zomerband had een extra gewichtje…
4 nieuwe winterbanden en 1 gerepareerde zomerband later kon ik weer verder rijden. Deze auto is echt een goede en fijne auto, maar niet foutloos. Zo heb ik al 10 jaar heel af en toe een DSC melding, verminderde rijstabiliteit ofzo. Maar die melding verdwijnt na een paar minuten vanzelf weer. Er blijft nooit een foutcode van hangen. Nu had ik de laatste 2 maanden af en aan een foutmelding op de airbag en gordelspanner van de bijrijdersstoel. Die is minder plezirig, want dat betekent dat mijn bijrijder, vaak een van mijn kinderen, geen gordelspanner of airbag heeft, in geval van een ongeval. Dat moet anders. Gerwin was vorige week bij me en we hebben de laptop eraan gehangen, maar geen storing. Tot ik op de bijrijdersstoel ging zitten en even wat zat te wiebelen. Hop, storing en dat was de sensormat. Een gebruikelijk probleem. Dank voor de diagnose, Gerwin! Dus nieuwe mat besteld en ingebouwd.
Eerst stoel demonteren, er ligt meer vuil dan je lief is:
Dan demonteren van de bekleding van de zitting, eerst de kappen aan de zijkanten eraf en de stekker los.
Dan de bekleding loshalen, die zit op diverse plekken vast met van die knijpkrammetjes, die moet je dus stukknippen. Daarna de rand rondom losklikken en je kunt de bekleding omhoog doen. Ik heb de bekleding niet helemaal losgenomen, dat was voor deze actie niet noodzakelijk.
En dan zien we de boosdoener
De nieuwe erbij gepakt
Oud rechts, nieuw links. Enige aanpassingen in de sporen vanaf het stekkerblok.
Matje geplaatst, bekleding er weer op en alle haakjes teruggezet.
Daarna de auto even gereinigd, kon er nu goed bij
En ook de stoel had was minder schone vlakken. De donkere vlekken zijn vocht, van het reinigen.
En alles weer op z’n plek
Ik ben er in totaal een uurtje of 2 à 2,5 mee bezig geweest, inclusief schoonmaken. Prima te doen. En het belangrijkste: geen storing meer. Werkt prima, hoop ik. Tegelijkertijd hoop ik het nooit te hoeven onderzoeken of dit werkt… Maar, weer een actie van het lijstje!
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2396
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Een storingsvrije e91, dat lijkt me fijn. Lekker hoor, dat deze trouwe qoets het zo goed blijft doen. Krijgt ‘ie ook genoeg aandacht voor, jou kennende.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Echte eerste eigenaar auto dus, dan weet je precies wat je hebt.
Dat zijn wel de leukere klusjes, zonder smerige handen of stof in je neusgaten.
Dat zijn wel de leukere klusjes, zonder smerige handen of stof in je neusgaten.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Nee, ik heb m 13 jaar, Rob. Hij is 16 jaar oud, ik kocht 'm jong gebruikt, naast mn 2008 118d.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18706
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Binnenkort mag de E91 weer een APK hebben. Vorig jaar had ik wat discussie over het derde remlicht en dat wilde ik voor deze APK graag oplossen, daarnaast moest een kentekenlampje vervangen worden. Appeltje-Eitje… Denk je dan.
Eerst het derde remlicht. Er is een aantal ledjes kapot, al langer. Je kunt ze niet vervangen. Mijn APK keurmeester vertelde vorig jaar dat 75% van het derde remlicht moet branden om door de keuring te komen. En laat er nu precies van de 24 stuks, 18 branden. Dat is op de kop af 75%. Wat evengoed betekent dat 1 meer kapot afkeur is. Dus ik wilde voorkomen dat die situatie zich voordoet binnenkort, want je zult het net zien, daags voor de keuring 18 brandende ledjes, bij de keuring 17.
Dus vervangend derde remlicht aangekocht en gemonteerd.
Voor:
Oud en nieuw:
Na:
Daarna het kapotte kentekenlampje even vervangen.
De lampjes waren beide gaar, de ene stuk, maar de andere ook helemaal zwart geblakerd.
Dus snel twee nieuwe erin, maar de kapotte bleef kapot… Even gewisseld, maar het is een stroomprobleempje. Geen spanning. Dat was even balen, want ik had al snel in de gaten wat een waarschijnlijke oorzaak zou zijn. Bij de e91 wil het nog wel eens voorkomen dat de kabelboom op het scharnierpunt kapotgaat. Dat heb ik een paar jaar geleden gehad met de draad van de radioantenne en nu leek het op de aansturing van de kentekenverlichting. Wel bijzonder dat die lampjes separaat worden aangestuurd vanuit de kabelboom. Maar goed, kappen eraf, kabelboom blootgelegd en wat mee spelen. En ja hoor, lampje brandt. Vermoeden bevestigd. Kleur opgezocht en daar zachtjes aan trekken:
Draadbreuk zit precies in de bocht.
Simpele overbrugging gemaakt om te bevestigen dat ik twee delen samenbreng die ooit 1 draad waren:
Dat werkte
Dus de boel gerepareerd
Alles weer gemonteerd en klaar!
Mooi dat ik het “lampje vervangen” niet aan de garage heb overgelaten. Deze fix is voor mij simpel te doen, kost vooral tijd. Maar de garage is of duur door de uren of door een nieuwe kabelboom, die iets van 1100 euro kost? Nu hopen dat er geen andere kleine dingen zijn die een APK in de weg staan, maar dat weten we over twee weken.
Eerst het derde remlicht. Er is een aantal ledjes kapot, al langer. Je kunt ze niet vervangen. Mijn APK keurmeester vertelde vorig jaar dat 75% van het derde remlicht moet branden om door de keuring te komen. En laat er nu precies van de 24 stuks, 18 branden. Dat is op de kop af 75%. Wat evengoed betekent dat 1 meer kapot afkeur is. Dus ik wilde voorkomen dat die situatie zich voordoet binnenkort, want je zult het net zien, daags voor de keuring 18 brandende ledjes, bij de keuring 17.
Dus vervangend derde remlicht aangekocht en gemonteerd.
Voor:
Oud en nieuw:
Na:
Daarna het kapotte kentekenlampje even vervangen.
De lampjes waren beide gaar, de ene stuk, maar de andere ook helemaal zwart geblakerd.
Dus snel twee nieuwe erin, maar de kapotte bleef kapot… Even gewisseld, maar het is een stroomprobleempje. Geen spanning. Dat was even balen, want ik had al snel in de gaten wat een waarschijnlijke oorzaak zou zijn. Bij de e91 wil het nog wel eens voorkomen dat de kabelboom op het scharnierpunt kapotgaat. Dat heb ik een paar jaar geleden gehad met de draad van de radioantenne en nu leek het op de aansturing van de kentekenverlichting. Wel bijzonder dat die lampjes separaat worden aangestuurd vanuit de kabelboom. Maar goed, kappen eraf, kabelboom blootgelegd en wat mee spelen. En ja hoor, lampje brandt. Vermoeden bevestigd. Kleur opgezocht en daar zachtjes aan trekken:
Draadbreuk zit precies in de bocht.
Simpele overbrugging gemaakt om te bevestigen dat ik twee delen samenbreng die ooit 1 draad waren:
Dat werkte
Dus de boel gerepareerd
Alles weer gemonteerd en klaar!
Mooi dat ik het “lampje vervangen” niet aan de garage heb overgelaten. Deze fix is voor mij simpel te doen, kost vooral tijd. Maar de garage is of duur door de uren of door een nieuwe kabelboom, die iets van 1100 euro kost? Nu hopen dat er geen andere kleine dingen zijn die een APK in de weg staan, maar dat weten we over twee weken.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Mooie fixjes weer.
Elk lampje heeft zijn eigen draad, Alleen op die manier kan de module controleren of een lampje stuk is. (Of de draad er naar toe)
Elk lampje heeft zijn eigen draad, Alleen op die manier kan de module controleren of een lampje stuk is. (Of de draad er naar toe)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i